Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-04, 02:46
  #13
Medlem
killawifes avatar
När jag jobbade på Biltema hade jag två cyklar som jag inte kunde laga. Båda var pga avsaknad av reservdelar. Den ena var en äldre elcykel där kontrollenheten inte gick att få tag i och kunden ville inte betala för byte av hela drivsystemet(förståeligt) så han köpte en ny cykel istället. Den andra var en cykel med ett framhjul med inbyggd dynamo. Hjulet var trasigt på garanti och det fanns inga hjul att få tag i så kunden fick pengarna tillbaka och köpte en annan cykel.

Dock. Ett ÅR senare dyker det upp en elcykel ur gömmorna som nån hittat som har precis exakt den kontrolleneheten jag behövde, cykeln saknar bara batteri. Jag var inte glad. Och då berättar en tjej som jobbat där i fem år att det finns en hel pall med reservdelar uppkörd högt upp. Hon tar ner den är däri ligger minst fem framhjul med dynamo. Givetvis behövs inte något av dessa hjul under de 1,5 åren jag jobbar kvar. Men jag hittade annat roligt i pallen som jag hade användning av.
Citera
2023-07-05, 12:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag jobbade på Biltema hade jag två cyklar som jag inte kunde laga. Båda var pga avsaknad av reservdelar. Den ena var en äldre elcykel där kontrollenheten inte gick att få tag i och kunden ville inte betala för byte av hela drivsystemet(förståeligt) så han köpte en ny cykel istället. Den andra var en cykel med ett framhjul med inbyggd dynamo. Hjulet var trasigt på garanti och det fanns inga hjul att få tag i så kunden fick pengarna tillbaka och köpte en annan cykel.

På biltema.se står att de säljer cykelhjul med navdynamo, men jag hittar inget.

Citat:
Nya cykelhjul till bra priser! Vi har även fälgband, cykelhjul med navdynamo och cykelhjul till BMX-cyklar.

https://www.biltema.se/cykel-elcykel...lar/cykelhjul/
Citera
2023-07-05, 19:47
  #15
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
På biltema.se står att de säljer cykelhjul med navdynamo, men jag hittar inget.



https://www.biltema.se/cykel-elcykel...lar/cykelhjul/


Biltema påstår mycket skit. Mindre nu iofs efter att de lade ner sin katalog. Men som du märker så har de inga hjul med navdynamo. Men det finns fem begagnade i Kalmar, om de inte slängt dem efter att jag slutat. Jag fick dock en tillsägelse att jag inte fick sälja begagnade eller skrotade hjul. Anledning: ingen.
Citera
2023-07-05, 19:58
  #16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Oreparerbar vet jag inte, men jag fick inte till det med dotterns cykel som ligisterna hade hoppat på.

Stagen till bakhjulet (vad dom nu kan heta), var stukade, och även framgaffeln.

Hopplöst att få det rakt utan någon typ av jigg.
Citera
2023-07-05, 20:31
  #17
Medlem
INTPs avatar
Som sagt, så länge man kan få tag i reservdelar handlar det bara om hur mycket pengar man tycker det är värt att lägga på en trasig cykel. En cykel består bara av en massa delar, varenda en av dom går byta ut var för sig, inklusive ramen.
Sedan kan man förvisso ta sig en funderare över Theseusskeppet - var går gränsen mellan att reparera den gamla cykeln, och att bygga en ny cykel av vissa nya delar och vissa andra delar sparade från den gamla cykeln som man skrotade? Men nu var det cykelreparationer vi sysslade med, inte filosofi, sånt får ni grunna på själva.
Citera
2023-07-16, 20:21
  #18
Medlem
Har tre cyklar i min ägo just nu, alla tre är Frankenstein-byggen med delar från tidigare cyklar jag ägt.
Som andra sagt är det just ramen som "dödar" en cykel när den ger upp. Men det är ju bara ramen som är körd då. Delarna plockar man såklart av, ned till minsta skruv och förvarar i "reserv" lådan man har i garderoben eller skruvar dit på en annan hoj/ram så fort man kan. Hoppas ingen här slänger en hel cykel bara för att en del gått sönder. Pajar ramen till exempel är det bara köpa någon beggad cykel i rätt storlek med hel ram. Resten spelar ingen roll eftersom man redan har alla komponenter hemma.
Enda gången jag sett en cykel vara helt bortom reparation var en damtralla som några barn hade hoppat på utanför Ica. Varenda yta på den var böjd, bruten och knäckt. Stackars hoj..
Citera
2023-08-22, 21:47
  #19
Medlem
Hur är det med el-cyklar som börjar bli gamla? Tänker på batteri och sånt, hur länge kan man få ta tag på det?
Känns ju trist att lägga 15-25000 kr på en cykel som kanske är obrukbar efter några år...
Citera
2023-08-22, 21:52
  #20
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Hände en gång att jag köpte en för stor slang till cykeln så att en stump blev över och fick ligga i däcket. Allt var frid och fröjd tills två dagar senare då jag parkerat cykeln på jobbet. Då hade slangjäveln vällt i solen och exploderat så kvar var en trasig slang men med ett intakt däck och fälg. Sagt och gjort så började jag promenera hemåt. Problemet var bara att 1) det var 4 km hem 2) jag var tvungen att hålla uppe styret hela tiden så att fälgen inte skrapades så mycket mot marken utan ändå gick i däcket hyfsat. Var tungt som fan efter 10 minuter, kan säga att jag var väldigt svettig och öm efter den turen.

Citera
2023-12-16, 12:21
  #21
Medlem
orvarens avatar
Har byggt ett antal cyklar..
Har ju inte byggt vevlager,nav och så,men böjt rör,svetsat ramar,styren och ekrat hjul med två fälgar och 72 ekrar...

Hjul som ser ut som "åttor" är svåra att göra något åt...de byter man.

Nav som är skadade/trasiga lika så..

Men det mesta går att ordna..
Citera
2024-01-13, 01:33
  #22
Medlem
En cykel är egentligen alltid ofixbar om den går sönder tillräckligt hårt vilket den gör efter slitage, men det finns folk som kan fixa och trixa med cykeln så att den funkar igen.
Citera
2024-01-13, 09:41
  #23
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Beror väl på vad det är för cykel också.
En downhillcykel hade inte jag försökt laga en knäckt ram på iallafall..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback