Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-03, 14:51
  #1
Medlem
cacablancas avatar
Har det hänt att cykeln har gått sönder på något sätt och så till och med reperatören ej kan fixa den isåfall vad var problemet?
Citera
2023-07-03, 14:58
  #2
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Har det hänt att cykeln har gått sönder på något sätt och så till och med reperatören ej kan fixa den isåfall vad var problemet?

Alla delar på en cykel, från vajrar till ramen, går att byta ut.
Citera
2023-07-03, 15:03
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är nog mer än fråga om det är värt att laga cykeln givetvis beroende på pris för en ny liknande cykel.
Är det en cykel för ett par tusen och skadorna rejäla så är det inte värt det, dyrare cyklar så får man räkna på vad delar och arbete kostar.
Citera
2023-07-03, 15:07
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Rambrott.
https://happyride.se/forum/threads/v...4#post-4332262
https://happyride.se/forum/threads/v...4#post-4332488
Citera
2023-07-03, 15:29
  #5
Medlem
Tänkte just skriva rambrott. Det är ingen idé att försöka laga det.
Citera
2023-07-03, 17:46
  #6
Moderator
Rassas avatar
Förtydligat rubrik. Utgående rubrik: Kan ej laga trasig cykel

/Moderator
Citera
2023-07-03, 18:09
  #7
Medlem
Juristen08s avatar
Jag hade en Biltemacykel en gång där ramen gick av. Jag tror jag fick pengarna tillbaka till slut.
Citera
2023-07-03, 18:12
  #8
Avstängd
F.Hansens avatar
Allt går väll att byta ut förutom ramen, om den är knäckt eller körd så är det bara att skrota.
Citera
2023-07-03, 18:14
  #9
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Har det hänt att cykeln har gått sönder på något sätt och så till och med reperatören ej kan fixa den isåfall vad var problemet?
Precis allt går att laga, även rambrott. Allt kokar ned till vad man är villig att lägga in i projektet i tid och pengar
Citera
2023-07-03, 18:42
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Precis allt går att laga, även rambrott. Allt kokar ned till vad man är villig att lägga in i projektet i tid och pengar

Precis!
Men problemet jag haft är ju att det nuförtiden finns så många olika modeller och märken och växelsystem, olika dimensioner på hjulen etc , många gånger från Kina, Asien dvs billiga att om man får tag i en cykel som tex har kasst bakhjul ( broms, lager fel typ) så kan det bli ett helsike att få tag i delar.

Just hyfsat bra begagnade bakhjul upplever jag som det största hindret.

förr när det fanns nästan enbart Svenska och europeiska cykelmodeller var det betydligt lättare få tag i delar hos den lokala cykelverkstaden , idag finns inte ens en lokal cykelverkstad , mycket pga slit och släng med billiga kina cyklar som konkurrerat ut dyrare märkescyklar.
Citera
2023-07-03, 19:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Rambrott.
https://happyride.se/forum/threads/v...4#post-4332262
https://happyride.se/forum/threads/v...4#post-4332488

Citat:
Ursprungligen postat av Klappmyts
Tänkte just skriva rambrott. Det är ingen idé att försöka laga det.
Går ju alltid att svetsa ihop rambrott. I fallet ovan lägger man bäst in ett rör invändigt som förstärker upp vid brottet.

Fick själv en cykel lagad och då var det bara ett rör som gått av precis efter svets vid delning på mitten. Hade hoppat en gång för mycket med den. Minicykel med fällning på mitten. Den blev lite sned av värmen och dålig fixering. Den gick likväl att cykla på några år till. Hemmalagad!
__________________
Senast redigerad av KamratBlue 2023-07-03 kl. 19:22.
Citera
2023-07-03, 19:57
  #12
Medlem
Den som förordar reparation av rambrott tänker inte på att om den har gått sönder, vad mer döljer den för potentiella fel? De går inte sönder spontant utan är antingen hårt belastade eller har fabrikationsfel. Själva svetsningen kan i sin tur orsaka problem som inte märks med en gång. Jag skulle aldrig kunna lita på den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback