Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-11, 18:28
  #37
Medlem
Programmera kod
Citera
2024-04-11, 21:17
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagmottelassie
Hur?

Man måste kringgå de vanliga frågorna typ vilken aktie ska jag köpa etc. Det är inte så svårt egentligen, men man måste vara lite kreativ. Här är förra veckans svar från ChatGPT om nuvarande vecka på Stockholmsbörsen.

Måndag: Ericsson kommer stiga
Svar: Rätt

Tisdag: Volvo stiger och HM faller
Svar: Tvärtom

Onsdag: Inget

Torsdag: Atlas copco sjunker och Swedbank stiger
Svar: Båda sjönk

Fredag:

Volvo stiger på öppning
Ericsson stiger på fm
HM faller på fm
Swedbank stiger på em
Atlas Copco faller på em

Stockholmsbörsen summerad på fredag: Svag öppning upp, rekyl ned fm - em för att stänga på svagt plus vid 17.30. Marknaden är osäker.
Citera
2024-04-13, 16:31
  #39
Medlem
Serajovics avatar
Bara hjälpt mig skriva koder så man slipper själv. Funkar bra ibland och ibland inte.
Citera
2024-04-13, 16:52
  #40
Medlem
Hjälpt mig skriva uppsatser.
Citera
2024-04-13, 17:57
  #41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Man måste kringgå de vanliga frågorna typ vilken aktie ska jag köpa etc. Det är inte så svårt egentligen, men man måste vara lite kreativ. Här är förra veckans svar från ChatGPT om nuvarande vecka på Stockholmsbörsen.

Måndag: Ericsson kommer stiga
Svar: Rätt

Tisdag: Volvo stiger och HM faller
Svar: Tvärtom

Onsdag: Inget

Torsdag: Atlas copco sjunker och Swedbank stiger
Svar: Båda sjönk

Fredag:

Volvo stiger på öppning
Ericsson stiger på fm
HM faller på fm
Swedbank stiger på em
Atlas Copco faller på em

Stockholmsbörsen summerad på fredag: Svag öppning upp, rekyl ned fm - em för att stänga på svagt plus vid 17.30. Marknaden är osäker.
Det förstår du väl att det enbart är som att använda en slumpgenerator. Eller vilka data menar du att du matar LLM med för att få dessa rekommendationer?
Citera
2024-04-13, 23:28
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det förstår du väl att det enbart är som att använda en slumpgenerator. Eller vilka data menar du att du matar LLM med för att få dessa rekommendationer?

Vill ej berätta vad jag använder men man måste kringgå de vanliga frågorna för att få svar. Dvs försöka få AI:n och inte förstå att den ger svar på frågor som du har.
Citera
2024-04-14, 09:59
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Vill ej berätta vad jag använder men man måste kringgå de vanliga frågorna för att få svar. Dvs försöka få AI:n och inte förstå att den ger svar på frågor som du har.
Jag har lite svårt att förstå om det är du eller ChatGPT som står för påståendena i ditt första inlägg, men det verkar som att utfallet blev ungefär som om du hade singlat slant.

Det är såklart förväntat eftersom att den inte besitter någon förmåga att sia om framtiden. Den genererar en sannolikhetsdistribution över en mängd ord som skulle kunna följa föregående baserat på det som finns i kontextfönstret. Sedan väljer den ett av dessa ord där det inte nödvändigtvis är det med störst sannolikhet, vilket ger en känsla av att den är dynamisk och organisk i sitt beteende.

Den förstår inte aktiemarknaden och kan således inte dra slutsatser över hur kursen kommer se ut baserat på historik.

Testa att singla slant för att besvara dina frågeställningar och jämför med utfallet från ChatGPT så lär du snart se att du får likvärdiga resultat.
Citera
2024-04-14, 17:20
  #44
Medlem
Sitkins avatar
Använder främst för att slå upp hur man gör något specifikt i programmering eller för att förklara koncept inom programmering. Kan ge den uppgift att skapa klasser av json-struktur.

I mitt fall har jag ersatt googlandet/stack overflow med chatgpt. Fungerat bra tycker jag. Jag har iofs inte använt AI för att skriva verksamhetslogik utan främst boilerplates som mest hade tagit tid att skriva manuellt.
Citera
2024-04-18, 20:55
  #45
Medlem
StorFetAnkas avatar
Det lär inte dröja länge innan AI ersätter en majoritet av utvecklarjobben, redan nu spar man massor med tid på att låta AI göra allt det tidskrävande arbetet så som att hitta fel i koden, ge förslag på optimering, förfina och kommentera samt grovjobbet för dryga funktioner så som att omvandla landskod till landsnamn där man kan söka och aldrig hitta exakt det man söker men ger sig fan på att man inte vill skriva allt för hand, eller importera nåt ineffektivt bibliotek som har den funktionen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback