Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-08, 08:39
  #1
Medlem
I var och varannan tråd läser man att AI nu tar över jobben för alla programmerare (och även andra yrkesgrupper).

Så, upp till bevis. Om ingen behöver vara programmerare längre för att skapa program.

Vilka program har AI skapat för er?
Citera
2023-06-08, 09:16
  #2
Medlem
Bassplays avatar
Jag har provat att skapa lite midi filer med ai, för melodier.

Inte speciellt imponerad men kanske beror på att det var en gratis sida utan någon speciell registrering / betalning.

Skulle vara coolt att låta AI göra ett spel efter mina visioner.
Citera
2023-06-08, 09:45
  #3
Medlem
AI har fått mig att förstå att jag har ett visst genetiskt ursprung med väldigt hög sannolikhet. Men detta var för 2 år sedan. Innan dess var det mycket dåliga gissningar, AI har definitivt förbättrats men det har skett under långt tid, kanske 10 år. Och fortfarande är resultaten inte jätteimponerande.AI har ju använts länge nu.
Citera
2023-06-08, 14:58
  #4
Medlem
Personligt brev. Funkade mycket bra efter lite handpåläggning.
Citera
2023-06-08, 20:02
  #5
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
I var och varannan tråd läser man att AI nu tar över jobben för alla programmerare (och även andra yrkesgrupper).

Så, upp till bevis. Om ingen behöver vara programmerare längre för att skapa program.

Vilka program har AI skapat för er?

Än så länge jävligt bra aktiekurser.
Citera
2023-06-08, 20:13
  #6
Medlem
Snartfinsks avatar
AI är en fantastisk källa till kreativitet i arbetslivet. Det finns många sätt att använda AI, men jag anser att de främsta fördelarna är att öka kreativiteten eller undvika monotoni i arbetet. Det är definitivt de områden som AI utmärker sig mest inom.
Citera
2023-06-09, 05:24
  #7
Medlem
Vad har AI skapat för mig?

Det enda den hjälpt mig att skapa är några enkla program. Det jag tror kan hända ganska snart är att AI kommer implementeras på samma sätt som Microsoft CoPilot direkt i våra utvecklingsmiljöer.

Exempelvis skulle man kunna skriva sina program mer i klartext som AIn sedan omvandlat till kod. Att kunna skriva: ”Programmera ett nytt Battlefield åt mig!”, kommer sannolikt aldrig på möjligt, men däremot att få AI att omvandlat klartext som ”lagra värdet av A i variabel B”, ”skapa en funktion som…”, ”Gör så att gubben hoppar när man trycker på mellanslag” osv…
Citera
2023-06-09, 23:08
  #8
Medlem
Jag är inte imponerad av det lilla jag sett hittills av ai. Testade chatten och försökte föra olika varierande diskussioner men den är mycket begränsad. Den svarar alltid korrekt och utan egna värderingar, åsikter eller djupare resonemang. Vill man föra samtalet åt det djupare hållet måste den ledas in där med uppföljningsfrågor hela tiden.

Ljuger gör den också. Den påstår att den kan skapa olika saker som påminnelse i kalendern, den kan skapa musik osv. När jag säger att okej, gör det då, så snurrar den in sig och försöker finta bort sig eftersom jag vet att den inte klarar att lägga en påminnelse i kalendern. Ibland ställer den en fråga till mig som jag svarar på, men efter ett tag minns den inte längre vad jag svarade på frågan så den frågar samma fråga igen.

Nej, det här är inget annat än en sämre version av Google. Det enda som ai gjorde för mig var att räkna ut ett mattetal snabbt.
Citera
2023-06-09, 23:48
  #9
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Vilka program har AI skapat för er?
Inga, tyvärr.
När jag först såg ChatGPT och fick testa det tyckte jag att det var superhäftigt och trodde att det skulle kunna göra hur mycket som helst. Numera har jag svårt att se vad jag ska använda den till.

Jag har gjort massor av försök för att få den att generera kod, förbättra befintlig kod och förklara kodsnuttar som jag tycker är kryptiska (ofta rekursiva funktionsanrop med esoteriska datastrukturer) men den gör så mycket fel att jag helt har gett upp. Extra illa är det när den har fel i förklaringarna eftersom det leder till ännu mer förvirring.

Istället har jag återgått till att köra igenom krånglig kod i debuggern och stega igenom vad som händer, saker brukar ofta klarna då och tar ofta inte mycket längre tid än att kopiera in kodsnutten i ChatGPT och vänta på (oftast felaktiga) svar.

En förklaring kanske är att jag kodat så länge så de saker jag frågar om är långt bortom nybörjarstadiet och gissningvis inte så vanligt förekommande i datan den tränats på.
Citera
2023-06-09, 23:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Inga, tyvärr.
När jag först såg ChatGPT och fick testa det tyckte jag att det var superhäftigt och trodde att det skulle kunna göra hur mycket som helst. Numera har jag svårt att se vad jag ska använda den till.

Jag har gjort massor av försök för att få den att generera kod, förbättra befintlig kod och förklara kodsnuttar som jag tycker är kryptiska (ofta rekursiva funktionsanrop med esoteriska datastrukturer) men den gör så mycket fel att jag helt har gett upp. Extra illa är det när den har fel i förklaringarna eftersom det leder till ännu mer förvirring.

Istället har jag återgått till att köra igenom krånglig kod i debuggern och stega igenom vad som händer, saker brukar ofta klarna då och tar ofta inte mycket längre tid än att kopiera in kodsnutten i ChatGPT och vänta på (oftast felaktiga) svar.

En förklaring kanske är att jag kodat så länge så de saker jag frågar om är långt bortom nybörjarstadiet och gissningvis inte så vanligt förekommande i datan den tränats på.

Där har vi samma erfarenhet.
Det är märkligt (eller kanske inte) frånvarande av de användarna som är övertygade om att AI ska ta över världen…
Citera
2023-06-10, 00:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Där har vi samma erfarenhet.
Det är märkligt (eller kanske inte) frånvarande av de användarna som är övertygade om att AI ska ta över världen…

Personer som tror att ChatGPT är någon form av intelligens eller ens ett hot mot ens den minst utbildade anställda är idioter alternativt påvisar det att de själva är gravt inkompetenta.
Citera
2023-06-10, 00:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Personer som tror att ChatGPT är någon form av intelligens eller ens ett hot mot ens den minst utbildade anställda är idioter alternativt påvisar det att de själva är gravt inkompetenta.

Ja argumenterar inte emot där. Men de är så sjukt ihärdiga och spottar ur sig påstående efter påstående tvärsäkert utan att ha några som helst belägg för det.
Men det är väl huvudsakligen foliehattar antar jag som bara det ännu en arena att sprida konspirationsteorier i…
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback