Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-05, 21:55
  #1
Medlem
Raytheons avatar
https://www.apple.com/apple-vision-pro/

Kommer säkert kosta 50 lax.

Sugna?
Citera
2023-06-05, 21:59
  #2
Medlem
trickydicks avatar
Alltså dubbla 4K skärmar. 12 olika sensorer.
Citera
2023-06-05, 22:05
  #3
Medlem
trickydicks avatar
Bästa VR/AR headsetet på marknaden. Fast inget jag är intresserad av så nej jag kommer inte handla.


https://www.sweclockers.com/nyhet/36...med-vision-pro
Citera
2023-06-05, 22:23
  #4
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Bästa VR/AR headsetet på marknaden. Fast inget jag är intresserad av så nej jag kommer inte handla.


https://www.sweclockers.com/nyhet/36...med-vision-pro

Var rätt ute med prisgissningen.
Är nog najs att spela med dem om det funkar bra. Men de är för dyra.
Citera
2023-06-05, 22:30
  #5
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Var rätt ute med prisgissningen.
Är nog najs att spela med dem om det funkar bra. Men de är för dyra.


Kan nog hitta sin marknad inom vissa nischer, Men knappast att man kommer se en massa folk på stan med cyklopögon. Men om nåt år då gen två och tre finns, och förhoppningsvis till rimligare pris.

Men just nu innehåller den så mycket avancerad teknik så den måste kosta sådär.

Citat:
Skärmarna inuti består av ett par microOLED-skärmar som trycker in 64 pixlar på utrymmet av en enda iPhone-pixel. Pixlar är 7,5 mikrometer breda och det sitter 23 miljoner pixlar över två paneler, var och en stor som ett frimärke. Fler pixlar än en 4K TV för varje öga, enligt Apple. Headsetet har också inbyggda högtalare som ska leverera rumsligt ljud. Det hela drivs av chippet M2 och ett helt nytt R1-chip som ska hantera data från alla kameror, sensorer och mikrofoner. Operativsystemet kallar Apple för visionOS.
Vision Pro kan också fungera som skärm för din Mac, genom att helt enkelt projicera en stor skärm ovanför bordet där din dator står. Enheten är också Apples första 3D-kamera.

https://feber.se/mobil/apple-visar-u...on-pro/452259/
__________________
Senast redigerad av trickydick 2023-06-05 kl. 22:32.
Citera
2023-06-05, 22:37
  #6
Medlem
peterZiipens avatar
Ändå hästlängder bättre än skiten Metaverse som Facebook pitchade (lanserade?) för några år sedan.
Citera
2023-06-05, 22:44
  #7
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ändå hästlängder bättre än skiten Metaverse som Facebook pitchade (lanserade?) för några år sedan.


Ja Zuckenberg kan få en sömnlös natt.
Citera
2023-06-05, 22:58
  #8
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför heter det Apple Vision PRO. Brukar inte "pro"-varianter vara något som kommer sen. Bara Apple Vision låter coolare.

Så målet är att alla ska sätta på sig sådana på morgonen och gå runt med hela dagen? Så det ser ut på stan om tio år.

Alla datorskärmar och TV-apparater blir överflödiga.
__________________
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-06-05 kl. 23:12.
Citera
2023-06-06, 00:59
  #9
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Var rätt ute med prisgissningen.
Är nog najs att spela med dem om det funkar bra.
Spela vad?
Apple lär knappast göra dem kompatibla med Steam. De brukar göra sitt bästa för att omöjliggöra kompatibilitet med allt som inte är ifrån Apple.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Så målet är att alla ska sätta på sig sådana på morgonen och gå runt med hela dagen?
Vad jag förstår är de inte trådlösa, utan man lär behöva gå omkring på stan med en sladd till ett batteri.
Citera
2023-06-06, 05:17
  #10
Medlem
Raytheons avatar
Börjar levereras först 2024 och endast i USA till en början.

Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför heter det Apple Vision PRO. Brukar inte "pro"-varianter vara något som kommer sen. Bara Apple Vision låter coolare.
De jobbar på en billigare version så den är förmodligen inte ”pro”.

Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Spela vad?
Apple lär knappast göra dem kompatibla med Steam. De brukar göra sitt bästa för att omöjliggöra kompatibilitet med allt som inte är ifrån Apple.

Det är väl bara att be AIn programmera fram spel?
Unity rusade på informationen att de är med och jobbar med Apple. Även Microsoft och andra ska leverera appar.
Möjligheten att skapa fantastiska spelupplevelser finns. Får se vad resultatet blir. Kanske pannkaka.

Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Nästan 40k för ett cyklop

Så billigt kommer du inte undan. Appleprodukter är alltid billigare i USA och 3500 dollar är utan moms. Så minst 50 000 här förmodligen. Om de ens släpps här.
Citera
2023-06-06, 07:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Spela vad?
Apple lär knappast göra dem kompatibla med Steam. De brukar göra sitt bästa för att omöjliggöra kompatibilitet med allt som inte är ifrån Apple.

Vad jag förstår är de inte trådlösa, utan man lär behöva gå omkring på stan med en sladd till ett batteri.

Sure, historiskt. De har dock blivit *markant* bättre på senare år, men framför allt var det intressant att de la så mycket tid på sitt gaming-porting-framework, samt att de så högljutt annonserade native Unity-stöd. Vi får se!

Sen är det inte tänkt att man ska gå omkring på stan med den, alls, tydligen. Fanns inget sånt usecase som ens nämndes på hela dagen.
Citera
2023-06-06, 07:22
  #12
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Skall inte döma ut dem innan jag provat men om de inte hittat på något alldeles magiskt så ser det ut som ytterligare ett försök att få folk att knyta fast en dator i ansiktet i utbyte mot högst begränsad nytta. Har provat allt från Google Glass till Oculus och det är kul en stund men helt enkelt inte något som man egentligen behöver eller vill använda i längden.

Ser man på just denna så verkar det inte innebära något lyft i verkligheten. Jag kan redan köra videomöten, har redan flera skärmar och tvivlar starkt på att handgesterna är snabbare eller bättre än mus, trackpad och tangentbord när man skall få något gjort.

Och även om det visar sig att Apple lyckats göra detta till något man vill använda så är batteritiden bara två timmar. Skall jag ladda den fyra gånger per arbetsdag?

Men visst, ser fram emot att prova den såfort den dyker upp i den lokala applebutiken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback