Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-02, 17:55
  #1
Medlem
Ber om ursäkt om det redan finns en tråd som denna, sökte men hittade inget som jag hade hoppats.

Det som kommer diskuteras i denna tråd är:
- Vilket land som du skulle flytta till med din familj om vi svenskar måste lämna Sverige?
- Varför skulle du välja just detta land?
- Vilka fördelar och nackdelar finns det med just det landet jämfört med Sverige?
- Hur illa måste det bli med Sverige innan du "tar slag i saken"?
- Vilken framtid finns det i något annat land?

Detta är inte en tråd för att söka rasism eller liknande, utan en seriös fråga och önskar seriösa svar.
Själv vet jag inte alls vart man skulle ta vägen då energi, invandring, välfärd och kriminalitet blir sämre i mitt tycke.

Vad tycker du, berätta gärna utförligt.
Citera
2023-06-02, 18:02
  #2
Medlem
Flytta till Sverige, har hört att allt är gratis där. Hoppa på en migrantbåt och ta dig in illegalt. Spela döv och stum, skaffa bidrag och personlig assistent. Etablera dig och starta en förening, sök statligt bidrag för någon luddig aktivism för hbtq och religion. Få bidrag för några millar, redovisa inget. Det är lugnt de kommer bara säga hoppsan när de inser att pengarna försvann. Hände nyss med några zigenare som fick 22 miljoner?
Citera
2023-06-02, 18:05
  #3
Medlem
Finland
Citera
2023-06-02, 18:06
  #4
Medlem
Rent spontant hade jag valt Åland. Fantastisk miljö, folk pratar svenska och det är i regel väldigt lugnt och stilla.
Citera
2023-06-02, 18:08
  #5
Medlem
pn222jws avatar
USA...dom är inte så högervridna som svensk media hävdar.
Citera
2023-06-02, 18:13
  #6
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Rent spontant hade jag valt Åland. Fantastisk miljö, folk pratar svenska och det är i regel väldigt lugnt och stilla.

Hur är väder och klimat? Blåsigt?
Citera
2023-06-02, 18:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Hur är väder och klimat? Blåsigt?

Har bara varit i Mariehamn med omnejd två gånger, både gånger under sommaren. Vädret var som i vilken svensk stad som helst, Stockholm och söder ut alltså. Mariehamn gillade jag, sömnigt men mysigt. Inget för den som gillar livet i en storstad.
Citera
2023-06-02, 18:35
  #8
Medlem
Livssynslurks avatar
Om man skulle behöva lämna landet på kort varsel så skulle det förmodligen bli till några av våra nordiska grannar, Norge, Finland/Åland, Island eller kanske till och med Danmark.
Med lite mer tid och eftertanke kanske det skulle bli något varmare land. Men första tankarna om man måste lämna, de går till våra grannar där vi har liknande kultur, språk och värderingar.
Citera
2023-06-02, 18:42
  #9
Medlem
Glostrups avatar
Det är en gravt tendentiös trådstart, men det finns det väl inga regler mot. Listtrådar däremot…

Vilket land jag skulle flytta till om jag flyttade från Sverige av någon anledning skulle bero på flera faktorer, bland annat min ekonomiska situation vid tillfället, min familjesituation, min arbetssituation och vilka länder som skulle ta emot mig/oss och kunna ge en stabil situation. Men anta att jag har familj och en rimlig ekonomisk situation.

Eftersom jag inte har något problem med andra religioner eller hudfärger, och tycker att det är viktigare att mina barn växer upp i ett fritt och tolerant samhälle än att alla omkring dem är vita kristna och heterosexuella så kan jag teoretiskt sett flytta vart som helst i världen.

Först skulle jag kolla på länder som liknar Sverige vad gäller demokrati och rättigheter och där språket gör det lätt att få ett bra jobb, så de nordiska länderna, Irland, Kanada, Australien och Nya Zealand skulle komma högt upp på listan. Sen andra hyggligt fungerande europeiska länder som delar en majoritet av svenska/europeiska politiska värderingar men som för mig är lite mindre attraktiva att bo och arbeta i; Nederländerna, Schweiz, Tyskland, Österrike och ministaterna. Som tredje val skulle jag nog gå på sköna men lätt dysfunktionella länder som Italien, Spanien och Grekland.

Men om jag var ensam med lite stålar och ville tumma lite på kraven på tolerans och friheter så skulle jag nog kolla lite på Argentina, Indonesien, Laos, Malaysia och kanske Singapore och Taiwan. Om jag var lite yngre och ’odödlig’ så hade nog Colombia, Mexiko och Brasilien kunnat komma högre upp.

Men sanningen är nog att om man inte har en utbildning och kan några språk så finns det få länder som skulle ge en bättre totalupplevelse än Sverige. Jag har bott både i och utanför Sverige, och min bild är att Sverige har en extremt hög lägstanivå i förhållande till de flesta länder, om man har familj och inte är helt ekonomiskt oberoende. Alla som vill ”fly Sverige” verkar ha någon slags naiv tro på att det i ett nytt land skulle bli samma nivå som här, eller bättre. När det mest troliga utfallet är att de skulle hamna i ett ännu sämre läge än hemma. För den överväldigande majoriteten så vore det bättre att förbättra sitt liv i Sverige än att flytta nånstans på måfå. Vissa klarar det, men de är förhållandevis få.
Citera
2023-06-02, 18:55
  #10
Avstängd
TantRossins avatar
Enkelt; https://youtu.be/AOAtz8xWM0w

Det sagt, fick jag logga in flera gånger, verkar som Flashback juntan inte gillade mitt svar.
__________________
Senast redigerad av TantRossin 2023-06-02 kl. 18:57.
Citera
2023-06-02, 18:57
  #11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten90
Ber om ursäkt om det redan finns en tråd som denna, sökte men hittade inget som jag hade hoppats.

Det som kommer diskuteras i denna tråd är:
- Vilket land som du skulle flytta till med din familj om vi svenskar måste lämna Sverige?
- Varför skulle du välja just detta land?
- Vilka fördelar och nackdelar finns det med just det landet jämfört med Sverige?
- Hur illa måste det bli med Sverige innan du "tar slag i saken"?
- Vilken framtid finns det i något annat land?

Detta är inte en tråd för att söka rasism eller liknande, utan en seriös fråga och önskar seriösa svar.
Själv vet jag inte alls vart man skulle ta vägen då energi, invandring, välfärd och kriminalitet blir sämre i mitt tycke.

Vad tycker du, berätta gärna utförligt.

Ett europeiskt land.
För att kulturen är likartad och engelskan gångbar.
De flesta europeiska länder har liknande standard som Sverige.
Extremt illa.
Det beror på vilket yrke man har.
Citera
2023-06-02, 19:01
  #12
Medlem
Jag bodde på Irland i rätt så många år. Enkelt att leva och bo. Men det har blivit väldigt dyrt att bo där, så det gäller att man har en lön som går att leva på. Räkna inte med några bidrag från staten i första hand. Fördelen är att man inte betalar mycket skatt.

Annars är Ungern ett bra land. Bodde där ett par år också. Billigt, men lönerna för gemene Ungrare är dålig. Jag hade tur som var anställd på Irland men bodde i Budapest. Men det var ju grymt att kunna gå till kvarterskrogen och käka och dricka hur mycket man ville för ca 200kr. (förmodligen dyrare nu)

Norge är - tja, som Svärjet, men något bättre. Inte lika mycket massinvasion i Norge. Däremot kan det mesta uppfattas som dyrt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3532861

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback