Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-15, 21:05
  #25
Medlem
Den egentliga stora faran som jag ser det är att om bara något år duger inte film från övervakningskameror som bevis då det går att generera av vem som helst.

Samma med rättssäkerheten fast omvänt.
Citera
2024-04-15, 21:56
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Den egentliga stora faran som jag ser det är att om bara något år duger inte film från övervakningskameror som bevis då det går att generera av vem som helst.

Samma med rättssäkerheten fast omvänt.
ExaKt, tror det konstaterades i en av de senare Hamilton filmerna.
Citera
2024-04-23, 21:30
  #27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är svårt att sia om framtiden.
AI har alla förutsättningar för att kunna leda till den ultimata utopin eller dystopin.

Hur som helst så är det ingenting vi behöver bekymra oss över eftersom det kommer att ta så lång tid att vi inte kommer att uppleva det.

På 1700-talet så fanns det människor som oroade sig över "den nya elektriska världen" som de just hade skapat.
Vår oro är lika obefogad som deras oro.

Det som är lite udda nu 2024, är att det inte står mellan de som ser en utopi och de som ser en dystopi. Den huvudsakliga motsättningen verkar står mellan de som rycker på axlarna åt AI, och de som prompt hävdar att det kommer förändra allt.

Jag jobbar på en stor myndighet, och ser inte riktigt hur AI skulle förändra just mitt arbete. Dock befinner jag mig i en situation där unga tech-bros ständigt bokar in nya möten mig, för att disktuera hur skulle kunna använda AI i handläggningen. De VILL verkligen att AI ska ta över handläggarens jobb. Åtminstone en gång i halvåret får jag gå igenom samma sak med dem, och förklarar att rättsäkerheten skulle äventyras åt det grövsta, så börjar de alltid skissa på någon modell där AI gör hela handläggningen, och där handläggaren får gå igenom ärendet efter fel och göra eventuella kompletteringar. De är alltid lika övertygade om att mänsklig input snart kommer bli överflödig, eftersom AI "lär sig". Att varken jag eller han kan förklara vad det är AI ska "lära sig", det bekymrar honom inte det minsta.

Mycket av det vi gör i våra liv handlar om fingertoppskänsla, common sense och intuition. AI kan inte ha fingertoppskänsla, common sense och intuition. AI kan bara imitera dessa saker. Och inlärd intiution är helt enkelt inte intuition.
Citera
2024-04-24, 18:11
  #28
Medlem
Tror många överdriver farorna och de potentiella farorna.
Behövs regleras givetvis men allt har sin inkörningsfas
Citera
2024-04-27, 20:57
  #29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
På 1700-talet så fanns det människor som oroade sig över "den nya elektriska världen" som de just hade skapat.
Vår oro är lika obefogad som deras oro.

Många har dött av elektriska stötar, väldigt många dog i början av elektrifieringen genom elektriska stötar eftersom de inte kunde förstå sig på elektricitet. Elektricitet har också orsakat enormt många bränder i bostäder, där folk dött.

Jag tänker mig att något likande händer när AI utvecklas, men att dödstalen kan vara större. Något kommer hända någon dag som får världens politiker att rikta ögonen mot AI och peka på farorna samt föreslå kraftiga restriktioner. Det är vad jag tror. Jag väntar alltså på att en olycka ska hända. Framför allt nu när AI utvecklas och allt är nytt, tror jag faran ligger, särskilt inom de närmaste säg fem åren.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback