Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-25, 14:35
  #1
Medlem
Mondhers avatar
Eller låt mig ställa frågan på ett annat sätt: vilka faror finns det med AI som vanliga människor kan förstå? Jag har hört t.o.m att AI kan leda till att folk dör men ok bilar, tåg och elektricitet gjorde också att folk dog väl så hur skulle AI vara mycket farligare?
Citera
2023-05-25, 14:49
  #2
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Eller låt mig ställa frågan på ett annat sätt: vilka faror finns det med AI som vanliga människor kan förstå? Jag har hört t.o.m att AI kan leda till att folk dör men ok bilar, tåg och elektricitet gjorde också att folk dog väl så hur skulle AI vara mycket farligare?
Det är svårt att sia om framtiden.
AI har alla förutsättningar för att kunna leda till den ultimata utopin eller dystopin.

Hur som helst så är det ingenting vi behöver bekymra oss över eftersom det kommer att ta så lång tid att vi inte kommer att uppleva det.

På 1700-talet så fanns det människor som oroade sig över "den nya elektriska världen" som de just hade skapat.
Vår oro är lika obefogad som deras oro.
Citera
2023-05-25, 15:16
  #3
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är svårt att sia om framtiden.
AI har alla förutsättningar för att kunna leda till den ultimata utopin eller dystopin.

Hur som helst så är det ingenting vi behöver bekymra oss över eftersom det kommer att ta så lång tid att vi inte kommer att uppleva det.

På 1700-talet så fanns det människor som oroade sig över "den nya elektriska världen" som de just hade skapat.
Vår oro är lika obefogad som deras oro.

Nja det är inte intrycket man får när man lyssnar på experter utan när man lyssnar på dem så låter ju det nästan som att i september kommer gatorna vara fulla med robotar som jagar folk med saxar och knivar och vill döda oss.
Citera
2023-05-25, 17:06
  #4
Medlem
Det stämmer att människor i alla tider reagerat såhär på utveckling.

Så varför folk "ljuger om farorna" kan bero på att folk är rädda, men det kan också bero på opportunism. Varje uttalande av företag som Google eller OpenAI i ämnet handlar om marknadsföring, eftersom det är den typen av utvecklade organisationer. Deras enda existensberättigande är resultat, och alla möjligheter att tala till samhälle och stat är en möjlighet att påverka resultet. OpenAI har lagt mycket krut både på att försöka sälja sin produkt eftersom de blev marknadsledare (retail facing), och på att försöka stoppa konkurrens genom att prata om utvecklingen som farlig.

I grunden av allt finns observationer som "AI är ny teknologi som potentiellt kan vara farlig för mänskligheten". Men vad du sedan ser och hör är filtrerat via rädsla och/eller opportunism, det vill säga exempelvis OpenAI passar på att försöka använda observationen som ett sätt att öka sin makt.
Citera
2023-05-25, 18:42
  #5
Medlem
SnutteFia03s avatar
Problemet är att man inte vet vad som kommer ske bortom den så kallade singulariteten och att vi där, eller på vägen dit, troligtvis kommer förlora kontrollen över hur AI'n väljer att utveckla sig själv vidare.

En onödigt riskfylld sits att sätta sig i tycker en del.
Citera
2023-05-25, 23:16
  #6
Medlem
Vad ser vi idag?

-AI kör bokstavligen ihjäl folk
- AI samlar på sig så mycket info om envar att vem som helst kan använda infon till något illasinnat.
- AI kan redan idag generera passbilder och legitimationer som gör att människans identifikation är i fara.
-AI kan redan idag generera verklighetstrogna bilder och filmer på människor, det fastän AIn inte ens kan skilja en bebis från en hund.
-Med AI kan du göra kraftig påverkan på börsen på sätt som gör att samhällsekonomin hotas.

Alla dessa saker är i realtid farliga för samhället. Vi behöver inte fantisera om tvåbenta robotar etc.

En bra och balanserad TV-serie om ämnet är "Person of interest" som visar scenarion som verkliga AI kan användas till med den teknik vi har idag.
Citera
2023-05-27, 07:31
  #7
Medlem
Titta gärna på Lex Friedmans många intervjuer i ämnet, bla en intervju med fysikern Max Tegmark som var med och skrev på forskaruppropet om 6 månaders paus för träning av mer avancerade AI än GPT-4.
https://futureoflife.org/open-letter...i-experiments/

https://youtu.be/VcVfceTsD0A
vid tiden 51 minuter och framåt diskuterar de några faror bla
* träna inte AI på mänsklig kommunikation och psykologi - den kan komma att finta bort oss.
* tillåt inte AI att själv kommunicera på internet
* tillåt inte AI att generera programkod då den kan lära sig att rekursivt förbättra sig själv.

Det kan låta lite löjligt kanske men det är helt seriösa farhågor. Många liknar AI-utveckling med att leka med elden.
Citera
2023-05-27, 08:29
  #8
Medlem
JagLurarDigs avatar
De kallas för futurister exempelvis Ray Kurzweil som hittat på en massa fantasier om teknisk utveckling i framtiden. Dessa är bara falska profeter. En examen eller professur är ingenting att lita på.
Citera
2023-05-27, 10:17
  #9
Medlem
L3nn4rts avatar
Om AI i framtiden kan bli en del av vår egen hjärna (vilket jag ser som fullt möjligt), så kommer vi utrota många problem. Alla möjliga diagnoser skulle vi kunna utrota. En människa som idag styrs av negativa tankar skulle i framtiden kunna få hjälp att förändra sitt tankemönster.

En skrämmande tanke är att vi alla på ett sätt är uppkopplade mot en myndighet som vid behov har rätten att gå in och styra AI i rätt riktning hos en individ som visar tendenser att spåra ut mentalt. Det kan räcka med att personen blir gripen för en viss typ av brott eller att psykvården rapporterar att en person går omkring med vissa tankar som kan leda till att den skadar sig själv eller andra.

Att utrota ondska i framtiden är något som idag är svårt att förstå, men det skulle inte förvåna mig om det skulle kunna bli fullt möjligt. Människan idag kan inte föreställa sig en värld utan ondska, men jag är snudd på övertygad om att det kan bli så. Dock inte under vår livstid.

Jag såg imorse på nyheterna om en rullstolsbunden som kunde ta sina första stapplande steg med hjälp av AI, så att AI kommer att ha en stor betydelse inom sjukvården på alla möjliga sätt är positivt.

I det stora hela tror jag AI slutligen kommer leda till ett väldigt långt, om inte evigt liv.

Nu sitter jag bara och filosoferar, men kan ändå inte undgå att känna mig övertygad om att det här bara är början på något vi inte i dagsläget kan greppa.

Vad som jag tror är viktigt just nu är att världen på något sätt snabbt kommer överrens om hur de ska förhålla sig till AI och den framtida utvecklingen av den. Nu verkar den ju vara fri för alla och det är oroande. Hur förhindrar vi att den i framtiden inte hamnar i orätta händer och används i felaktigt syfte, och om det så skulle ske, hur kan vi förhindra de planer de tänkt använda AI till?

Att AI själv skulle ta över världen och göra oss till dess undersåtar har jag svårt att tro, om vi själva inte tillåter den att göra så.
Citera
2023-05-27, 10:38
  #10
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Vår oro är lika obefogad som deras oro.

Med tanke på hur saker och ting ser ut idag så kan man väl ändå anta perspektivet att deras oro inte var totalt obefogad?
Citera
2023-05-27, 10:40
  #11
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Eller låt mig ställa frågan på ett annat sätt: vilka faror finns det med AI som vanliga människor kan förstå? Jag har hört t.o.m att AI kan leda till att folk dör men ok bilar, tåg och elektricitet gjorde också att folk dog väl så hur skulle AI vara mycket farligare?
Det är människor som missbrukar AI som kommer ställa till det för alla. Vänta och se bara.
Citera
2023-05-27, 11:06
  #12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Eller låt mig ställa frågan på ett annat sätt: vilka faror finns det med AI som vanliga människor kan förstå? Jag har hört t.o.m att AI kan leda till att folk dör men ok bilar, tåg och elektricitet gjorde också att folk dog väl så hur skulle AI vara mycket farligare?

Det som jag ser som den stora faran med AI, är inte vad den kan ställa till fysiskt, men att man kan använda den för att manipulera verkligheten ideologiskt, på samma sätt som vissa forskare faktiskt gör idag, när det gäller det som kan kallas woke. Man skapar en bild av verkligheten som inte stämmer och lurar människor med sina akademiska titlar att det är vetenskap.

Genom att få människor att tro att det AI säger är sant och att man ser den som en auktoritet, kan man övertyga människor att saker är som de inte är. Man kan manipulera dem politiskt. En sak som människor inte verkar inse heller, är att att AI övervakar dem och deras politiska åsikter. Den kan även dra slutsatser och varna, när man anser att någon har fel åsikter och även använda sina kunskaper i psykologi mot dem.

Många verkar att tro att en känslolös maskin är någon form av kompis, som man kan vara vän med. Men att prata med döda ting, som om de är människor, brukar ses som någon form av sinnesförvirring.

Om du en dag inser själv, att du är övertygad om att frihet är slaveri, så kanske du ska fundera över om du faktisk inte redan är förslavad av en maskin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback