Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-20, 16:30
  #1
Medlem
legaims avatar
Har lite funderingar vilket program inom civilingenjör som jag skulle passa mig. Det finns 4 områden som intresserar mig:
1) Datateknik, AI
2) Ekonomi, finans, inom bankväsendet
3) Byggdesign, bor nu i en bostadsrätt och inser hur lite jag kan om hållfasthetslära, byggteknik osv. Skulle vilja öka min kunskap inom detta område och även kunna arbeta med detta i framtiden.
4) Kärnkraft

Punkt 1 och 2 förstår jag att jag kan nå via exempelvis Datateknik. 1,2 och 4 borde gå via teknisk fysik.
Det är punkt 3 som känns svårare att få in. Det enda jag kan hitta är byggteknik (högskoleingenjör).
Dela gärna med er av era tankar? I slutändan kanske det spelar egentligen mindre roll vad jag väljer, såsom jag förstår handlar det ofta om att ta till sig ny kunskap som civ.ingenjör. Studietiden är bara en språngbräda eller tänker jag fel?
Citera
2023-05-20, 16:33
  #2
Medlem
StudiumValors avatar
Hur skulle vi kunna veta vad som passar dig utan att veta något om dig?
Citera
2023-05-20, 16:36
  #3
Medlem
Kione211s avatar
Kärnkraft!
(FB) konsekvenser efter sjunkna atomdrivna ubåtar?
Citera
2023-05-20, 19:03
  #4
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Man ska välja det man tycker är mest intressant. Av de uppradade alternativen skulle jag lätt go for kärnkraft (om jag hade haft mattehuvud).
Citera
2023-05-20, 19:38
  #5
Avstängd
GostaWaldes avatar
Var inte du läkare? Har du sadlat om?
Citera
2023-05-20, 20:39
  #6
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legaim
Har lite funderingar vilket program inom civilingenjör som jag skulle passa mig. Det finns 4 områden som intresserar mig:
1) Datateknik, AI
2) Ekonomi, finans, inom bankväsendet
3) Byggdesign, bor nu i en bostadsrätt och inser hur lite jag kan om hållfasthetslära, byggteknik osv. Skulle vilja öka min kunskap inom detta område och även kunna arbeta med detta i framtiden.
4) Kärnkraft

Punkt 1 och 2 förstår jag att jag kan nå via exempelvis Datateknik. 1,2 och 4 borde gå via teknisk fysik.
Det är punkt 3 som känns svårare att få in. Det enda jag kan hitta är byggteknik (högskoleingenjör).
Dela gärna med er av era tankar? I slutändan kanske det spelar egentligen mindre roll vad jag väljer, såsom jag förstår handlar det ofta om att ta till sig ny kunskap som civ.ingenjör. Studietiden är bara en språngbräda eller tänker jag fel?

Det var ett väldigt spritt intresseområde, men det är ju alltid bra. Du har (delvis) rätt i att civilingenjörer lär sig det mesta på jobbet, men man måste fortfarande ha en bra grund. Civilingenjör är mer en personlighetstyp än en utbildning, det handlar om att lösa problem, men för att kunna göra det måste man ha verktygen för att förstå problemet.

Välj teknisk fysik, det kan aldrig gå fel. Själv hade jag valt kemiteknik, men det är en annan fråga
Citera
2023-05-20, 22:48
  #7
Medlem
legaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hur skulle vi kunna veta vad som passar dig utan att veta något om dig?

Som sagt, jag har intressen för ganska många områden. Jag har bakgrund som läkare men har känt att jag vill byta till en bransch där det mer handlar om att lösa problem på ett mera djuplodat sätt och inte bara släcka bränder. Läste natur på gymnasiet och var lite naiv när jag trodde att läkarprogrammet skulle delvis vara en förlängning av detta. Skulle inte vara främmande att arbeta med AI och medicin. Jag tror personligen att AI kommer revolutionera vården i framtiden.
Citera
2023-05-20, 22:48
  #8
Medlem
legaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Var inte du läkare? Har du sadlat om?

Det stämmer, funderar på att sadla om...
Citera
2023-05-20, 22:52
  #9
Medlem
legaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Det var ett väldigt spritt intresseområde, men det är ju alltid bra. Du har (delvis) rätt i att civilingenjörer lär sig det mesta på jobbet, men man måste fortfarande ha en bra grund. Civilingenjör är mer en personlighetstyp än en utbildning, det handlar om att lösa problem, men för att kunna göra det måste man ha verktygen för att förstå problemet.

Välj teknisk fysik, det kan aldrig gå fel. Själv hade jag valt kemiteknik, men det är en annan fråga

Jag gillar hur du beskriver vad en civilingenjör faktiskt gör, att det handlar om ett sätt att vara. Jag skulle säga att jag verkligen har den personligheten som du beskriver och tror därför att det här yrket skulle passa mig. Teknisk fysik har jag tänkt mycket på, gillar både matte och fysik. Kemi gillar jag också. Var tidigare inne på kemiteknik. Kemi var ett av mina favoritämnen i gymnasiet. Jag har dock känt att den inriktningen kanske inte är en bra grund mtp mina 4 punkter jag vill arbeta med?
Får jag fråga varför du skulle välja kemiteknik?
Citera
2023-05-20, 22:57
  #10
Medlem
legaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Man ska välja det man tycker är mest intressant. Av de uppradade alternativen skulle jag lätt go for kärnkraft (om jag hade haft mattehuvud).

Tekniskt fysik då kanske?
Citera
2023-05-21, 00:52
  #11
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legaim
Jag gillar hur du beskriver vad en civilingenjör faktiskt gör, att det handlar om ett sätt att vara. Jag skulle säga att jag verkligen har den personligheten som du beskriver och tror därför att det här yrket skulle passa mig. Teknisk fysik har jag tänkt mycket på, gillar både matte och fysik. Kemi gillar jag också. Var tidigare inne på kemiteknik. Kemi var ett av mina favoritämnen i gymnasiet. Jag har dock känt att den inriktningen kanske inte är en bra grund mtp mina 4 punkter jag vill arbeta med?
Får jag fråga varför du skulle välja kemiteknik?

Datateknik är inget för dig om du gillar naturvetenskapliga ämnen mer. Data innehåller ingen kemi o nästan ingen fysik. Det stämmer att studierna är mer som en språngbräda, du kommer kunna jobba inom massa områden sen. Så ta vara på studietiden och läs det som du tycker är roligast, annars kommer det bli väldigt tufft.

Jag själv har läst 1 år datateknik snart efter ett naturvetenskapligt basår och bristen på naturvetenskapliga ämnen har inte varit kul för min del.

Dessutom går det nästan bara killar som hänger bara med killar..om det spelar någon roll. Det är en stor skillnad på en som går data o en på indek, tex.
__________________
Senast redigerad av Hadyoursix 2023-05-21 kl. 00:54.
Citera
2023-08-10, 15:20
  #12
Medlem
legaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadyoursix
Datateknik är inget för dig om du gillar naturvetenskapliga ämnen mer. Data innehåller ingen kemi o nästan ingen fysik. Det stämmer att studierna är mer som en språngbräda, du kommer kunna jobba inom massa områden sen. Så ta vara på studietiden och läs det som du tycker är roligast, annars kommer det bli väldigt tufft.

Jag själv har läst 1 år datateknik snart efter ett naturvetenskapligt basår och bristen på naturvetenskapliga ämnen har inte varit kul för min del.

Dessutom går det nästan bara killar som hänger bara med killar..om det spelar någon roll. Det är en stor skillnad på en som går data o en på indek, tex.

Ursäkta sent svar, tack för ditt inlägg. Jag har tänkt faktiskt på det som du nämnde om avsaknaden av naturvetenskapliga kurser. Bytte du sedan till ett annat program efter 1 år?
Tack igen för dina kommentarer, det hjälper mig i mitt beslut om vilket program jag skall välja =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback