Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-18, 10:58
  #1
Medlem
Diskussion om Svenska Cupen 2023/24. Tycker väl det räcker att prata herrar i denna tråden, så kan damernas cup tas i tråden "Damallsvenskan och lägre serier".

Omgång 1 spelas preliminärt under juni, men vissa matcher går redan i maj och några i början av juli.

I omgång 1 deltar de 64 lag som kvalat in, Div 1 och nedåt.

I omgång 2 går lagen från Allsvenskan och Superettan in och spelar alla på bortaplan mot segrare från omgång 1. Omgång 2 spelas preliminärt 22-24 augusti.

Till våren gruppspel.
Citera
2023-05-18, 11:10
  #2
Medlem
Omgång 1, lottning och datum för matcherna:

https://www.svenskfotboll.se/serier-...rogram/111049/

Skall man plocka ut ett guldkorn, så fastnar jag för:

Div 5-laget "Skå IK & Bygdegård". Vilken underbart namn. De möter alltså Div 2-laget Österåker och lär väl åka ur, men vilken grej om de snubblar sig vidare och får möta en allsvensk storklubb.

Obs att t ex Medelpads FF, Ångermanlands FF och Gestriklands Fotbollsförbund inte är några klubbar utan platshållare för dessa distrikt, där kvalspelet inte är klart ännu.

Ser att en del Div 1-lag lottats emot varandra, medan i andra fall är det ett par Div 3-lag som möts. Det är ju en slags fri lottning, fast geografisk. Gillar det, och det är kul när lågdivisionslag får möta elitklubbar i omgång 2. Hellre än att man hade "riskerat" att det bara blev Div 1-lag kvar om man kört seedning i omgång 1.
Citera
2023-06-25, 21:38
  #3
Medlem
trazkes avatar
Hur fungerar kvalspelet till cupen? Mitt gamla lag vann sin "semifinal". Är det final och sedan omgång 1 innan man kan få möta dom allsvenska lagen i omgång 2?
Citera
2023-06-25, 21:54
  #4
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur fungerar kvalspelet till cupen? Mitt gamla lag vann sin "semifinal". Är det final och sedan omgång 1 innan man kan få möta dom allsvenska lagen i omgång 2?
https://www.svenskfotboll.se/serier-...gsinformation/

https://www.svenskfotboll.se/serier-...rogram/111049/

Omgång 1
De 64 lagen från distrikten möter varandra utifrån geografisk spelordning. Spelas senast den 30 juni.

Omgång 2
De 32 segrarna från omgång 1 lottas mot de 32 SEF-lagen. De 16 nordligaste distriktslagen lottas fritt mot de 16 nordligaste SEF-lagen och samma sak sker med de sydligaste. Distriktslagen är hemmalag.
Citera
2023-06-25, 22:06
  #5
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
https://www.svenskfotboll.se/serier-...gsinformation/

https://www.svenskfotboll.se/serier-...rogram/111049/

Omgång 1
De 64 lagen från distrikten möter varandra utifrån geografisk spelordning. Spelas senast den 30 juni.

Omgång 2
De 32 segrarna från omgång 1 lottas mot de 32 SEF-lagen. De 16 nordligaste distriktslagen lottas fritt mot de 16 nordligaste SEF-lagen och samma sak sker med de sydligaste. Distriktslagen är hemmalag.

Vänta nu här! Så nu när min gamla moderklubb IK Zenith slog ut Oddevold i omg.1 så kan dom få möta ett allsvenskt lag i omgång 2 och är bara ett steg ifrån gruppspel i svenska cupen?
Citera
2023-06-25, 22:14
  #6
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vänta nu här! Så nu när min gamla moderklubb IK Zenith slog ut Oddevold i omg.1 så kan dom få möta ett allsvenskt lag i omgång 2 och är bara ett steg ifrån gruppspel i svenska cupen?
Ser så ut om man tittar på hemsidan, dock inte insatt i svenska cupen.
Citera
2023-06-28, 08:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vänta nu här! Så nu när min gamla moderklubb IK Zenith slog ut Oddevold i omg.1 så kan dom få möta ett allsvenskt lag i omgång 2 och är bara ett steg ifrån gruppspel i svenska cupen?

Ja, så är det. De lag som via distriktskvalen når omgång 1 är alltid bara en seger från en hemmamatch mot ett elitlag. Så Zenith har en stormatch i augusti. Lottningen är väl nästa vecka. (delvis geografisk lottning, förresten. Dvs blir inget ”norrlag” från Sthlm etc)

Distriktskvalen fungerar väl förresten lite olika i olika distrikt, men ibland lite märkligt att inte fler mindre klubbar satsar hårdare där. Finns många Div 2-lag som kör med U-spelare i ”cupkvalen” och lite grann ger bort chansen till det som Zenith m fl får uppleva.
Citera
2023-06-28, 08:56
  #8
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ja, så är det. De lag som via distriktskvalen når omgång 1 är alltid bara en seger från en hemmamatch mot ett elitlag. Så Zenith har en stormatch i augusti. Lottningen är väl nästa vecka. (delvis geografisk lottning, förresten. Dvs blir inget ”norrlag” från Sthlm etc)

Distriktskvalen fungerar väl förresten lite olika i olika distrikt, men ibland lite märkligt att inte fler mindre klubbar satsar hårdare där. Finns många Div 2-lag som kör med U-spelare i ”cupkvalen” och lite grann ger bort chansen till det som Zenith m fl får uppleva.
Vill minnas att vårat distriktskval gick ut på att vinna Hisingsmästerskapen. På min tid var det jäkligt tufft med både Lundby IF och Torslanda som ganska överlägsna, tillsammans med Häcken U-21 då såklart. Dom sistnämnda slogs ju bara om titeln dock.

Hursomhelst skall det bli jäkligt spännande att se lottningen nästa vecka. Hoppas på
MFF eller Blåvitt, blir det Häcken kommer det bli mycket komplicerade känslor.

Det viktigaste är ju dock att det blir ett allsvenskt lag. Om det blir något tråkigt lag från superettan hoppas jag på Skövde där det ändå finns lite skrällchans.
__________________
Senast redigerad av trazke 2023-06-28 kl. 08:59.
Citera
2023-06-28, 23:25
  #9
Medlem
Gv1875s avatar
Oskarshamn gick från att slå ut Elfsborg i cupen, till att åka ut mot Kalmars 2:a lag.
Citera
2023-07-03, 16:05
  #10
Medlem
trazkes avatar
Lottningen för omg.2 sker imorgon kl13.00. Kommer streamas på svenskfotboll.se och deras Youtube-kanal.

Hoppas hoppas på MFF eller Blåvitt för Zenith! Vill absolut inte se ett Hisingsderby mot Häcken.
Citera
2023-07-03, 16:35
  #11
Medlem
Lite om förutsättningarna inför lottningen, dvs vilka lag det handlar om och hur de är indelade nord/syd:

https://www.svenskfotboll.se/nyheter...ning-omgang-2/

Kan ju noteras en del sura indelningar för de lägre lagen:

. J Södra hamnade i norra elithatten, medan Jönköpings BK och Husqvarna hamnade i södra lågdivisionshatten.

. Trollhättan hamnade i södra medan Skövde hamnade i norra.

. Smedby (från Norrköping) hamnade i södra medan IFK Norrköping hamnade i norra.

men blir ju sådär när det finns "för många" elitklubbar från södra Sverige.
__________________
Senast redigerad av Burkgurka 2023-07-03 kl. 16:42.
Citera
2023-07-04, 12:49
  #12
Medlem
trazkes avatar
Det absoluta tråkigaste laget för Zenith vore Utsiktens BK. Jag kommer fan börja gråta om det blir dom. Alla andra lag är ändå häftiga matcher även om MFF och Blåvitt är drömmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback