Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-08, 19:56
  #1
Medlem
Rymdkrigarens avatar
Jag är en man på just över 30 år.
Längd: 182 cm
Vikt: 109 kg denna morgon
Kroppsfett: ~26% enligt vågen, men säkert 30-35% i verkligheten

Målvikt: ~80 kg, eller ner tills jag är i bra form

Har tränat på gym under en tid förut men för ~2 år sedan tappade jag det totalt, samt blev jag beroende av nikotin/snus något som jag tänkt nu i samband försöka sluta med.
Jag har skippat gymmet en bra tid pga känt mig slö och brukar inte föredra träna efter jobbet när det är fullsmockat de gånger jag gått dit förut. Istället har jag börjat gå dit på lunchrasten och försöka börja sova tidigare så jag kan gymma innan jobbet som jag förut oftast gjorde.

Toppvikt var jag 115 kg ett par månader sedan, har sedan gått ner litegrann.
Jag har fastat förut och min livsstil har under lång tid varit äta 1-2 mål om dagen, problemet däremot varit jag ätit ohälsosamt och mycket, samt en del socker och snacks.

Har stillasittande kontorsjobb och börjat stå upp nu majoriteten av dagen, samt köpta mig ny smartklocka som jag tycker är lite kul som känner av vilka övningar jag kör på gymmet, samt försöker nå cirka 10k steg om dagen.

Planen är att fasta lite längre och oftare samt röra mig mer, samt sluta successivt med drycker som innehåller socker och annat onyttigt.

Runt September/Oktober åker jag utomlands igen är tanken just nu och innan dess har jag tänkt försöka nå mina mål om vikten och helt slutat med nikotin.

Hade tänkt starta en träningsjournal här tidigare men ville först komma igång riktigt, och nu känner jag börjat komma in bättre vanor under senaste veckan speciellt.
Tänkt uppdatera cirka en gång i veckan här med hur det går
Citera
2023-05-09, 08:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkrigaren
Jag är en man på just över 30 år.
Längd: 182 cm
Vikt: 109 kg denna morgon
Kroppsfett: ~26% enligt vågen, men säkert 30-35% i verkligheten

Målvikt: ~80 kg, eller ner tills jag är i bra form

Har tränat på gym under en tid förut men för ~2 år sedan tappade jag det totalt, samt blev jag beroende av nikotin/snus något som jag tänkt nu i samband försöka sluta med.
Jag har skippat gymmet en bra tid pga känt mig slö och brukar inte föredra träna efter jobbet när det är fullsmockat de gånger jag gått dit förut. Istället har jag börjat gå dit på lunchrasten och försöka börja sova tidigare så jag kan gymma innan jobbet som jag förut oftast gjorde.

Toppvikt var jag 115 kg ett par månader sedan, har sedan gått ner litegrann.
Jag har fastat förut och min livsstil har under lång tid varit äta 1-2 mål om dagen, problemet däremot varit jag ätit ohälsosamt och mycket, samt en del socker och snacks.

Har stillasittande kontorsjobb och börjat stå upp nu majoriteten av dagen, samt köpta mig ny smartklocka som jag tycker är lite kul som känner av vilka övningar jag kör på gymmet, samt försöker nå cirka 10k steg om dagen.

Planen är att fasta lite längre och oftare samt röra mig mer, samt sluta successivt med drycker som innehåller socker och annat onyttigt.

Runt September/Oktober åker jag utomlands igen är tanken just nu och innan dess har jag tänkt försöka nå mina mål om vikten och helt slutat med nikotin.

Hade tänkt starta en träningsjournal här tidigare men ville först komma igång riktigt, och nu känner jag börjat komma in bättre vanor under senaste veckan speciellt.
Tänkt uppdatera cirka en gång i veckan här med hur det går

Låter som du gör rätt i att ta tag i hälsan vid 30.

Du kan nästan säga att du har ett "stillastående" kontorsjobb nu då

Du vill nog inte ha några råd, men vad är viktigast mellan att komma i form och komma i form lagom till en jävla resa liksom? Människor kommer märka om du mår bra eller om du mår dåligt och de gör de även idag.
Och ingen jävel kommer bry sig om ifall du väger 80,90 eller 100kg. Det är vad du utstrålar som är det enda viktiga egentligen.
Hälsa gör man för sig själv och människor kommer märka om du mår bra och det är därför man måste må bra för att nå framgång i livet !
Även om du mår okey idag så kommer din livstil idag få negativa konsekvenser framöver som gör att du kommer få ett sämre liv än nu. Om inte det är motivation så vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av JohnWicks 2023-05-09 kl. 08:34.
Citera
2023-05-13, 19:30
  #3
Medlem
Rymdkrigarens avatar
Nu kör jag uppdatering, hade för mig det var förra helgen jag skapade tråden men tydligen var det Tisdag.
På morgonen idag:
Vikt: 106.9 kg
Kroppsfett: 25.4% (enligt vågen)

Har börjat dra ner lite på maten, men har blivit OMAD i stort sett varje dag ändå och inte riktigt kommit in i fasta längre men, nu efter ikväll hade jag tänkt verkligen försöka köra på.
Har även tagit ut cykeln nu då all snö/is på vägarna är borta och börjat bli varmare ute, så att jag cyklar mellan jobbet som är en sträcka på ~6 km enkelväg.

Jag funderar på lägga fram lite korta mål så jag siktar på väga <=104.5 kg om exakt en vecka från nu så får jag se om det nås.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Låter som du gör rätt i att ta tag i hälsan vid 30.

Du kan nästan säga att du har ett "stillastående" kontorsjobb nu då

Du vill nog inte ha några råd, men vad är viktigast mellan att komma i form och komma i form lagom till en jävla resa liksom? Människor kommer märka om du mår bra eller om du mår dåligt och de gör de även idag.
Och ingen jävel kommer bry sig om ifall du väger 80,90 eller 100kg. Det är vad du utstrålar som är det enda viktiga egentligen.
Hälsa gör man för sig själv och människor kommer märka om du mår bra och det är därför man måste må bra för att nå framgång i livet !
Även om du mår okey idag så kommer din livstil idag få negativa konsekvenser framöver som gör att du kommer få ett sämre liv än nu. Om inte det är motivation så vet jag inte.
Tackar
Haha missförstå inte det är inte så jag bara vill komma i form till en resa, har tidigare under senaste åren velat komma i form men har som kraschat ganska tidigt och kommit tillbaka till dåliga vanorna och latheten. Nu känns det åtminstone lite annorlunda och tänkt igenom det hela mer, samt så har jag ju nu träffat min partner i utlandet som är anledningen till jag ens drar utomlands, planerna ej hugget helt i sten än, kan hända jag stannar där redan denna flygning dit. Mindre tjockisar i asien och jag vill inte sticka ut så mycket även om hon lite överviktig också, som vi bl.a pushar varandra till bli mer aktiv och hälsosam. Ska man skaffa egen familj/barn anser jag även vore bättre vara i form m.m och ha mer energi kommer behövas helt klart. Sedan har jag kollegorna på jobbet som vi snackat olika dieter och hälsa.
Jag har snackat så mycket om fasta, har ju fastat flera dagar i sträck ibland förut men, jag har tänkt försökt köra nu en vecka.
Har tänkt äta nu och sedan, så kör jag som mål även att fasta till nästa helg så ska jag kommande helg posta uppdatering om hur det gått!
Citera
2023-05-14, 07:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkrigaren
Nu kör jag uppdatering, hade för mig det var förra helgen jag skapade tråden men tydligen var det Tisdag.
På morgonen idag:
Vikt: 106.9 kg
Kroppsfett: 25.4% (enligt vågen)

Har börjat dra ner lite på maten, men har blivit OMAD i stort sett varje dag ändå och inte riktigt kommit in i fasta längre men, nu efter ikväll hade jag tänkt verkligen försöka köra på.
Har även tagit ut cykeln nu då all snö/is på vägarna är borta och börjat bli varmare ute, så att jag cyklar mellan jobbet som är en sträcka på ~6 km enkelväg.

Jag funderar på lägga fram lite korta mål så jag siktar på väga <=104.5 kg om exakt en vecka från nu så får jag se om det nås.


Tackar
Haha missförstå inte det är inte så jag bara vill komma i form till en resa, har tidigare under senaste åren velat komma i form men har som kraschat ganska tidigt och kommit tillbaka till dåliga vanorna och latheten. Nu känns det åtminstone lite annorlunda och tänkt igenom det hela mer, samt så har jag ju nu träffat min partner i utlandet som är anledningen till jag ens drar utomlands, planerna ej hugget helt i sten än, kan hända jag stannar där redan denna flygning dit. Mindre tjockisar i asien och jag vill inte sticka ut så mycket även om hon lite överviktig också, som vi bl.a pushar varandra till bli mer aktiv och hälsosam. Ska man skaffa egen familj/barn anser jag även vore bättre vara i form m.m och ha mer energi kommer behövas helt klart. Sedan har jag kollegorna på jobbet som vi snackat olika dieter och hälsa.
Jag har snackat så mycket om fasta, har ju fastat flera dagar i sträck ibland förut men, jag har tänkt försökt köra nu en vecka.
Har tänkt äta nu och sedan, så kör jag som mål även att fasta till nästa helg så ska jag kommande helg posta uppdatering om hur det gått!

Förstår. Hoppas det går bra med tjejen.
Enklare och enda sättet att komma i form är att äta och må bra. Man kan " programmera" om hjärnan att älska nyttig och bra mat igen och då kommer man i form av sig självt. Egentligen är det enda sättet att bli sund på. Det kan ta tid att switcha till en sund livsstil. Man behöver kanske sluta med osunda aktiviteter så kan har tid för de sunda (matlagning och fysiska aktiviteter).

Vet inte om du håller med ang att:
Dieter är bara "projekt" som kan gör medan man egentligen bara vill äta som man gjort tidigare. Vilket leder till att man tröttnar på vägen och börjar äta som innan igen. Men med sämre självkänsla som följd vilket gör det ännu svårare.
Citera
2023-05-20, 23:49
  #5
Medlem
Rymdkrigarens avatar
Diet betyder väl egentligen livsstil men, det är klart dieter kommer och går. Syftet jag vill köra på snake diet (fasta lång) är för snabbare resultat må ge mig mer motivation likadant med fasta generellt anses ha bra effekt på hälsan - och då jag nu senaste tiden grott in mig på detta och sagt det till folk så.
Syftet med tråden var framförallt med förhoppning det pushar mig att utföra detta och få resultat.
Självklart i längden behöver ens livsstil-diet ändras och det är nog snarare det jag mer börjat nu sedan jag skapade tråden så har jag mestadels ökat kaloriförbränning av mer aktivitet men även slutat dricka läsk och annat skräp.

Denna vecka åtminstone har gått framåt men blev inte så som jag helt tänkt. Det var en dag jag fastade ~48h men övriga dagar blev ändå i stort sett OMAD som jag brukar förutom att jag åt betydligt mindre kalorier (i stort sett åt jag de kcal som jag förbrände eller även mindre än så under en dag). Blev två dagar med närmare 20k steg då jag tog promenad till gymmet (bägge gymmen, ena är 5km bort andra runt 6km, enkelväg) och förutom det går jag på kvällarna en runda 20-60 min utöver det man promenerar under dagen, på jobbet och för gå till vad som behövs.

Resultatet nu idag då på vågen så stod det.
Vikt: 106.2 kg
Kroppsfett: 25%

Nå det är -0.7kg och -0.4% kroppsfett (som oavsett ej går lita mycket på).
Men jag tänker fortsätta att köra på, man har ju mycket vatten i kroppen så och nu senaste dagen även mat.

Angående snuset så hittills drog jag bara ner på det, varit utan det halva dagarna som nu idag och jag tror på ändå lägga kortsiktiga mål till nästa vecka som jag ska köra här så får man se.

Så till nästa helg:
* ska jag ej inskaffat mer snus, dvs nu har jag inget och ska ej ha det mer.
* viktmål till nästa vecka är 104.5 kg eller under igen, det tror jag lätt kommer slå däremot, speciellt om jag väger på fastande mage.
* ligga i mer fasta än jag gjorde denna vecka

Men det är helt totalt mentalt om det med "programmera" sin hjärna, att äta annorlunda och skippa saker likaväl som fasta är i stort sett lika svåra bägge två.
Något jag bytte ut mot läsken förresten var jag började köpa mjölk till maten istället, så gott med kall mjölk och det är då bättre än läsk och dylikt. Samt kolsyrat vatten har jag kört mer på senaste tiden.
Handlar kanske inte alltid om att ta bort men att ersätta vanor.
För snuset så har jag vanligt tuggummi att köra på lite, det gjorde jag sist när jag ej hade snus i utlandet och ej kunde föra in mer än två dosor. Men när jag kom tillbaka så ja, då blev man sugen på pröva och sedan kom den dåliga vanan tillbaka. Och förstår det kan ske just angående dieter men fixar man det mentala och kan ändra så.

Nu ska jag ej skriva wall-of-text, denna tråd mer syftet var logga progress oavsett om det går bra eller dåligt så.

Framåt går det helt klart oavsett nu så, vet ej om jag inbillar mig men jeansen får jag dra åt hårdare med skärpet under senaste 2 veckor.
Det är också något jag ej riktigt tagit och gjort, mäta kroppen, får kika efter göra det och ifall jag lyckas mäta rätt, gör ju stor skillnad om man ej mäter på exakt samma ställe nästa gång så.
Citera
2023-05-27, 09:28
  #6
Medlem
Rymdkrigarens avatar
Uppdatering nu
Vikt: 103.4 kg (-2.8 kg)
Kroppsfett: 24.5% (-0.5%)

Snuset har jag ej helt droppat, det gick inte som tänkt, men kört mindre på det och utan det i stort sett en hel dag. Dragit ner kraftigt på det och i styrka samt mängd.

Det med fasta blev bättre denna vecka, körde fasta från Tisdag till nu Lördag morgon.
Började sova längre de senaste dagarna med att lägga mig tidigare, runt 20 och 21 tiden för kunna sova runt 8 timmar något jag kände i behov. På jobbet har det dragit en del energi då jag blev tilldelad ny arbetsuppgift som jag kört stenhårt genom hela dagen och nästan helt utslagen.

Har ny rutin att promenera 40-60 min efter jag kommit hem, jag kör lite pokemon go på två konton och försöker få någon sällsynt pokemon via en s.k daily incense

Igår planerade jag att då jag passerar 3 hela dagar fasta och inte varit på gymmet på ett par dagar för styrketräning, och då jag kände mig vek i benen bland annat, att ta och äta lite på morgonen. Lyssnat på diverse podcast/videos när jag jobbat om rekommenderat äta efter man varit vaken ~2h och gärna äta tidigare på dagen än på kvällen.

Så det blev igår efter jobbet handlade jag mat (kycklingfilé och hamburgare med nötkött som är frysta) att då ha i frysen, annars har jag mest senaste tiden köpt mat dag för dag, men passade på när det var lägre pris att handla lite för ett par veckor framåt (tanken är nog äta 2 gånger per vecka som mest).

Sov tidigt igår och vaknade vid 4-tiden idag, gjorde burgare med lite pommes och massa grönsaker. Käkade och väntade ett litet tag för sedan köra till gymmet och försökte köra helkropps pass mestadels fokus på bänkpress, marklyft och knäböj för sedan andra övningar som militärpress m.m, enda muskelgrupp jag ej träffade var tydligen magen enligt min klocka efter allt loggats, och underarmar.

Har kvar grönsaker även att äta nu, sedan tänker jag fasta vidare minst 72h igen är tanken.

Kommer dra ut och promenera snart igen, blir runt 10-12k steg majoriteten av dagarna.

Till nästa helg är målet igen då att sluta med snus så får jag se hur det lyckas.
Sedan viktmålet lägger jag under 102 kg lär jag klara utav.
Inte bestämt mig helt hur jag ska äta om jag ska fasta till nästa helg eller lyckas på något vis äta i mitten till nästa helg, men hade velat undvika äta så sent när man kommer hem från jobbet, även att äta det färskt lagat av det jag nu har i frysen, inget jag har lust stå och göra på jobbet eller ta med matlåda direkt, då nästan bättre fasta till nästa helg enligt mig själv.
Citera
2023-07-07, 08:42
  #7
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Hur går det kompis?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback