Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-29, 22:46
  #1
Medlem
Det finns ett relativt stort antal djurparker i Sverige. Hur kan det komma sig att det fortfarande får finnas djurparker i vårt land? Det känns som det borde ligga i tiden att förbjuda djurparker. Något i stil med att man fasar ut det över en bestämd tidsperiod så aktuella aktörer får utrymme att ställa om och anpassa sig.

Jag personligen tycker det är helt orimligt att man håller djur i fångenskap enbart för att vi ska kunna gå runt och titta på dessa för nöjes skull.

Diskutera gärna. Bör djurparker förbjudas i Sverige?
Citera
2022-08-29, 22:55
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Det finns ett relativt stort antal djurparker i Sverige. Hur kan det komma sig att det fortfarande får finnas djurparker i vårt land? Det känns som det borde ligga i tiden att förbjuda djurparker. Något i stil med att man fasar ut det över en bestämd tidsperiod så aktuella aktörer får utrymme att ställa om och anpassa sig.

Jag personligen tycker det är helt orimligt att man håller djur i fångenskap enbart för att vi ska kunna gå runt och titta på dessa för nöjes skull.

Diskutera gärna. Bör djurparker förbjudas i Sverige?

"Veganerna", "Djurens rätt" med flera har ju snackat om detta i många år, säkert minst 20-30 eller mer. Ja, där håller jag nog med "MP", vilket verkligen inte är ofta.

Räcker väl bra att folk kan titta på "Ett med naturen" med Arne Weise på SVT?
(Var argumentet på 80-talet från "veganerna").

Vilda djur är inte domesticerade (="tama" som höns och kor) så dessa stressas sannolikt att hållas i hägn/burar etc.
Citera
2022-08-29, 22:57
  #3
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Ja det är förlegat. Ungarna tycker det är mer spännande med iPad än att se ett djur som står och halvsover. Stäng ned skiten.
Citera
2022-08-29, 23:01
  #4
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Det finns ett relativt stort antal djurparker i Sverige. Hur kan det komma sig att det fortfarande får finnas djurparker i vårt land? Det känns som det borde ligga i tiden att förbjuda djurparker. Något i stil med att man fasar ut det över en bestämd tidsperiod så aktuella aktörer får utrymme att ställa om och anpassa sig.

Jag personligen tycker det är helt orimligt att man håller djur i fångenskap enbart för att vi ska kunna gå runt och titta på dessa för nöjes skull.

Diskutera gärna. Bör djurparker förbjudas i Sverige?

Jag är inte heller särskilt förtjust i djurparker, men faktum är ju att de i högsta grad bidrar till att ett antal utrotningshotade djur ännu finns kvar.
I fångenskap, men med en liten chans att deras avkomma en dag kunna återvända till en naturligare tillvaro.
Citera
2022-08-29, 23:11
  #5
Medlem
Ni som håller med verkar helt missat poängen med djurparker : https://www.waza.org/wp-content/uplo...3/wzacs_sw.pdf
Citera
2022-08-29, 23:15
  #6
Medlem
Håller med, för mycket lidande för djuren.
Bättre de specialicerar sig med avel utav hotade arter i mer optimimala för djuren "parker", utan publik, men så var det det där med pengar.
Citera
2022-08-29, 23:24
  #7
Medlem
okok1s avatar
Jag ser inga problem med det om omständigheterna är bra. Tillräckligt med space och så vidare som gör att djuren mår bra.

Ett skräckexempel är valarna i USA. Det är någon val där som är instängd själv i en liten pool. Det kan inte vara bra. Det bör inte tillåtas. Seaworld tror jag det heter. Kanske finns fler.
Citera
2022-08-29, 23:54
  #8
Medlem
Så länge djuren inte vet att de är fångade ser jag inget problem med det. men det skulle kräva mycket högteknologi som jag inte tror att vi har.
Citera
2022-08-29, 23:56
  #9
Medlem
Har sen många år tillbaka tyckt att zoo osv är så jävla fel… medans alla ens polare med kids åker dit och kollar på djuren, blir så jävla irriterad på deras beteende och att dom tycker de är okej för barnen tycker det är kul. Snälla lås in ungarna istället för djuren i så fall
Citera
2022-08-30, 00:52
  #10
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är inte heller särskilt förtjust i djurparker, men faktum är ju att de i högsta grad bidrar till att ett antal utrotningshotade djur ännu finns kvar.
I fångenskap, men med en liten chans att deras avkomma en dag kunna återvända till en naturligare tillvaro.

Det har du rätt i, men i mitt tycke hade det varit bättre med räddningscenter (eller vad fan det heter) för det syftet. Kan tänka mig att djuren blir rätt stressade av alla besökare och högt ljud.
Däremot måste ju pengarna komma någonstans ifrån, men det är väl vad djurrättsorganisationer är till för, I guess.
Citera
2022-08-30, 01:16
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Bör djurparker förbjudas i Sverige?
Nä.
Det berikar befolkningen och finns behov av att uppleva saker irl idag.
ta alla kor t ex som går runt i hagarna.
och får å getter.
och ankor som en del bönder har
kosläpp är ju bra t ex
Citera
2022-08-30, 04:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Det har du rätt i, men i mitt tycke hade det varit bättre med räddningscenter (eller vad fan det heter) för det syftet. Kan tänka mig att djuren blir rätt stressade av alla besökare och högt ljud.
Däremot måste ju pengarna komma någonstans ifrån, men det är väl vad djurrättsorganisationer är till för, I guess.

Även räddningscenter håller ju djur i fångenskap, så jag antar att de också skulle få förbjudas.

Nej det kommer inte komma några pengar från djurrättsorganisationer. Dessa organisationer lägger bara pengar på att få igenom sina agendor. Vilket artskydd inte är.
Sedan har djuren så stora inhägnader numer att man har tur om man ser något i dem.

Ångrar att jag inte gick på delfinariet sist jag var på Kolmården, visade sig vara sista året det skulle vara öppet. Någon som vet vad som hände med delfinerna? blev de till sushi i japan eller ligger de nerpackade i någon frysbox?
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-08-30 kl. 04:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback