Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-21, 03:27
  #1
Medlem
Riksidiotens avatar
Albert & Herbert kommer många ihåg.

I ett avsnitt får Albert & Herbert besök av tjuvar som rymt från fängelset. I Början av avsnittet sitter de och fryser och har inte råd med el. De får lägga i utländska mynt och värma sig genom att turas om med en elkamin.

https://www.svtplay.se/video/3034374...-4-1?info=visa

Det jag tänkte vi kunde diskutera är, då tråden ligger i diskussioner om humor, hur detta börjar likna situationen i dagens vansinnes Sverige med skyhöga elpriser.

Vad tror ni? Kommer svenskarna få leva som Albert & Herbert i vinter, sitta och frysa och skramla sina sista kronor till elektricitet?

Samtidigt som det blir homeinvasions (precis som i avsnittet) med tjuvar som ska ha käk, bil, pengar och telefon?

Vad tror ni? Känner ni igen er, eller börjar ni känna igen er? Är detta avsnitt roligare när verkligheten börjar krypa inpå er?

Det finns också fler lustigheter som påminner om Coronapandemin när Albert springer runt med munskydd och eldar upp Herberts madrass och lever rövare för han tror Herbert är "smittsam".

https://www.svtplay.se/video/1388865...allt?info=visa

Vad tycker ni? Står sig denna humor än idag?
Citera
2022-08-21, 04:18
  #2
Medlem
Fontyls avatar
Humorn håller än! Kollade precis på avsnitten du länkande
Tack tack!
Citera
2022-08-21, 04:38
  #3
Avstängd
Ett av mina topp 10 bästa avsnitt ur A&H. Micha Gabay måtte ha något av de läskigaste ansikten jag skådat i min dar. Som en östeuropeisk Bondskurk eller nåt. Skön dialekt från både honom och Tomas. Få göteborgare man hör tala en så bred göteborgska nuförtiden.

Tror inte att den här typen av humor skulle gå hem hos den moderna befolkningen idag. Att skämta om någons ekonomiska misär kan nog i mångas ögon ses som en alltför öm tå att trampa på.
Citera
2022-08-21, 04:55
  #4
Medlem
Sven Åke Cederhök kunde skratta så hela magen hoppade. Underbar komik som inte gick ut på att göra ner andra. De bjöd verkligen på sig själv.
Citera
2022-08-21, 07:45
  #5
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sven Åke Cederhök kunde skratta så hela magen hoppade. Underbar komik som inte gick ut på att göra ner andra. De bjöd verkligen på sig själv.

Vem var Sven? Du menar inte Sten-Åke?
Jag är för ung för att minnas tiden med A&H, men det lilla jag såg efter att ha klickat på TS länk så kan jag konstatera att det utklassar modern humor, det känns inte positionerande och pk som dagens så kallade "humor". Mysig situationskomik! Born too late..
Citera
2022-08-21, 12:55
  #6
Medlem
Ah, Albert och Herbert! En svensk (nåväl, tekniskt sett brittisk) humorskatt utan dess like! Upplägget där far och vuxen son delar bostad känns högst aktuellt idag med tanke på bostadsbristen, speciellt i Göteborg.
Citera
2022-08-21, 13:00
  #7
Avstängd
Barentss avatar
Jag har Albert och Herbert boxen på DVD, en gammal favorit från 1970/80-talet. Den går knappt att se sedan 10 år, de är för elaka mot varann, för fattiga, det är helt tabu att vara elak mot sina barn numera och det finns ingen humor i detta längre mer sorg. Sverige har förändrats och blivit in-tolerantare.

Ändå rätt kul hur fattigt man kunde leva i Sverige på 1970/80-talet. Detta är helt borttaget och nästan alla bor som miljonärer nu jämfört med 40-50 år sedan. Men jag är inte säker på att vi är lyckligare. In-tolerans och ilska borde inte finnas i ett lyckligt samhälle.
Citera
2022-08-21, 15:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Vem var Sven? Du menar inte Sten-Åke?
Jag är för ung för att minnas tiden med A&H, men det lilla jag såg efter att ha klickat på TS länk så kan jag konstatera att det utklassar modern humor, det känns inte positionerande och pk som dagens så kallade "humor". Mysig situationskomik! Born too late..
Naturligtvis Sten-Åke Cederhök. Blev fel där mitt i hockeyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag har Albert och Herbert boxen på DVD, en gammal favorit från 1970/80-talet. Den går knappt att se sedan 10 år, de är för elaka mot varann, för fattiga, det är helt tabu att vara elak mot sina barn numera och det finns ingen humor i detta längre mer sorg. Sverige har förändrats och blivit in-tolerantare.

Ändå rätt kul hur fattigt man kunde leva i Sverige på 1970/80-talet. Detta är helt borttaget och nästan alla bor som miljonärer nu jämfört med 40-50 år sedan. Men jag är inte säker på att vi är lyckligare. In-tolerans och ilska borde inte finnas i ett lyckligt samhälle.
Barn? Det är ju en vuxen man som bor hemma hos pappa och hästen. Visst är det lite märklig humor (idag) ibland men det är samtidigt mycket kärlek. Så fattiga var de nog inte men spelar mycket på det. De är ju företagare med ojämna inkomster.

Underbar serie som folk verkligen älskade!
Citera
2022-08-21, 16:01
  #9
Medlem
6stringlevins avatar
Poletterna tror jag är gaspolleter och inte för el. Man ser rätt många av dessa "klockor" i antikaffärer här nere i skåne. Fler än jag såg i götet.

Jag hann faktiskt vara inne i några av lägenheterna innan man rev/renoverade haga 82-83 (albert & herbert "bodde" där) . En lägenhet hade ytterdörr av masonit, inget skämt. Men kakelugn hade man.
Citera
2022-08-21, 17:08
  #10
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Naturligtvis Sten-Åke Cederhök. Blev fel där mitt i hockeyn.

Barn? Det är ju en vuxen man som bor hemma hos pappa och hästen. Visst är det lite märklig humor (idag) ibland men det är samtidigt mycket kärlek. Så fattiga var de nog inte men spelar mycket på det. De är ju företagare med ojämna inkomster.

Underbar serie som folk verkligen älskade!
Visst är han pappans barn.

Du kan ha missat att de är väldigt elaka mot varann. Med dagens mått mätt. Då på sin tid såg eller tyckte man inte det.
Citera
2022-08-21, 17:11
  #11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På 70-talet hade man som bekant "Oljekrisen" så där finns fler paralleller.
Citera
2022-08-21, 17:19
  #12
Medlem
Retsinas avatar
Albert och Herbert håller än!
Har jag drömt eller finns det ett avsnitt där dom båda besöker en kinarestaurang?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback