Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-20, 17:38
  #13
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Några länkar på bra skrivare hade varit super.
Jag vet liksom inte riktigt var ja ska börja och vad som är bra eller skit.
Brother HL-3270CDW kanske?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4927502

Brother är bra, skulle börja där om du ska köpa nytt. Annars kan man ibland hitta en renoverad kontorsmaskin billigt som GreffueAnthonius säger.
Citera
2022-07-20, 17:42
  #14
Medlem
Varför inte titta på Råd & Rön i deras tester av produkter. Där får du ivf reda på vilka som är bra och dålig.
Citera
2022-07-20, 17:52
  #15
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Brother HL-3270CDW kanske?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4927502

Brother är bra, skulle börja där om du ska köpa nytt. Annars kan man ibland hitta en renoverad kontorsmaskin billigt som GreffueAnthonius säger.
Räknas Brother generellt lite bättre än HP?
Tycker man hör lite båda fram och tillbaka.
De två "stora" på skrivare just nu?

Såg att den du länkade (tack!) hade bättre utskriftsupplösning än många HP i min prisklass, men säger kanske inte så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför inte titta på Råd & Rön i deras tester av produkter. Där får du ivf reda på vilka som är bra och dålig.
Jorå ja har kollat en del tester osv.
Ja sitter inte bara i solstolen och väntar på att Flashback ska köpa en skrivare till mig 😁


Verkar vara väldigt slut på många skrivare just nu. Nästan ingen HP i min prisklass går att få tag på. Slut överallt.
Citera
2022-07-20, 18:01
  #16
Medlem
Varning för Brother!
Har två Brother-skrivare på jobbet, en sv/v och en färg.
Deras tonerkasetter har ett räkneverk (kugghjul) som gör att endast en bråkdel av pulvret kan användas innan skrivaren gnäller om låg tonernivå, för att sedan vägra skriva ut. Även om du t ex aldrig skriver ut gul färg, kommer räkneverket för gult snurra på. Är du händig kan du återställa kugghjulen på varje tonerkasett/trumma, men onödigt att behöva böka med det.
Jag brukar få återställa räkneverken 4-5 gånger på varje kasett, innan de är tomma på riktigt.
Det kastas antagligen åtskilliga tusentals halvfulla tonerkasetter runt om på företagen. Bra miljötänk? Knappast, men Brother tjänar multum på det.
Kommer absolut aldrig köpa en Brother igen. Det var mitt tips.
Citera
2022-07-20, 18:09
  #17
Medlem
BackToHegels avatar
HP är värre skulle jag säga. Brother är inte perfekta, men lite mindre usla när det gäller sånt där.

(FB) HP installerade ransomware på min gamla skrivare pga inkclub-toner, betalade 950 kr
Citera
2022-07-20, 18:30
  #18
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Varning för Brother!
Har två Brother-skrivare på jobbet, en sv/v och en färg.
Deras tonerkasetter har ett räkneverk (kugghjul) som gör att endast en bråkdel av pulvret kan användas innan skrivaren gnäller om låg tonernivå, för att sedan vägra skriva ut. Även om du t ex aldrig skriver ut gul färg, kommer räkneverket för gult snurra på. Är du händig kan du återställa kugghjulen på varje tonerkasett/trumma, men onödigt att behöva böka med det.
Jag brukar få återställa räkneverken 4-5 gånger på varje kasett, innan de är tomma på riktigt.
Det kastas antagligen åtskilliga tusentals halvfulla tonerkasetter runt om på företagen. Bra miljötänk? Knappast, men Brother tjänar multum på det.
Kommer absolut aldrig köpa en Brother igen. Det var mitt tips.
Trist att höra, just när jag börjat titta på just Brother istället för HP... men de du berättar låter ju knas.
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
HP är värre skulle jag säga. Brother är inte perfekta, men lite mindre usla när det gäller sånt där.

(FB) HP installerade ransomware på min gamla skrivare pga inkclub-toner, betalade 950 kr
"Värre" som i bättre eller sämre?

Försökte jämföra dessa två men Prisjakt vill inte få med alla uppgifter så förstår inte skillnaderna på dom. Finns dessutom att få tag på.
brother 3270cdw
brother l3550cdw

Edit. Läste inlägget i länken. Helt galet. Sånt skit vill man ju slippa.
__________________
Senast redigerad av aina08 2022-07-20 kl. 18:35.
Citera
2022-07-20, 18:38
  #19
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
"Värre" som i bättre eller sämre?
Värre som i sämre. Jag uppfattar HP som mindre tillåtande t.ex. vad gäller tredjeparts-toner.

Jag har en Brother själv, en HL-L2340DW.
https://www.brother.se/printers/lase...ers/hl-l2340dw

Mycket nöjd med den, men har ingen erfarenhet av deras färgskrivare.

Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Försökte jämföra dessa två men Prisjakt vill inte få med alla uppgifter så förstår inte skillnaderna på dom.
brother 3270cdw
brother l3550cdw
Kolla tillverkarens sida.
https://www.brother.se/printers/lase...rs/hl-l3270cdw
https://www.brother.se/printers/lase...s/dcp-l3550cdw
Citera
2022-07-20, 18:53
  #20
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Värre som i sämre. Jag uppfattar HP som mindre tillåtande t.ex. vad gäller tredjeparts-toner.

Jag har en Brother själv, en HL-L2340DW.
https://www.brother.se/printers/lase...ers/hl-l2340dw

Mycket nöjd med den, men har ingen erfarenhet av deras färgskrivare.


Kolla tillverkarens sida.
https://www.brother.se/printers/lase...rs/hl-l3270cdw
https://www.brother.se/printers/lase...s/dcp-l3550cdw
Kidsens värre/värsta brukar ju va tvärtom så man vet ju aldrig 🤣
Tror ja skippar HP. Dels finns dom ju inte att få tag på och sen verkar de ju som jag befarade att piratfärg blir problem.

Tack för länkarna.
Ska kolla hemsidan och jämföra när ja sitter vid datorn segt att pilla med mobilen (känner mig gammal).
Citera
2022-07-21, 12:42
  #21
Medlem
aina08s avatar
Tack för all hjälp här!
Det blev en beställning av BROTHER DCP-L3550CDW
Får hoppas att den blir bra.
Citera
2023-11-16, 17:40
  #22
Medlem
Har just köpt en printer. HP 282, färglaser med scanner.

Kan inte säga annat än att det är dynga rakt igenom, hade aldrig behållt den om den inte var "gratis" för mig genom en arbetsgivare.

- Tonerkassetterna är svindyra, och har ett chip så att man inte kan köpa pirat. Även om man orkar flytta över chippet till ny toner så kostar pirat toner nästan 3000:- totalt för 4 färger.

- Den klarar inte vända papper själv när man skriver ut dubbelsidigt, man måste göra det manuellt ala 1991.

- Mjukvaran är helt jävla värdelös, fullständigt obrukbar. Programmen klarar inte ens att visa en normal bild på skärmar med ovanliga upplösningar (första gången jag någonsin råkat ut för det). OCR skiten var riktigt dålig.

- Den levereras med toner som är bara 1/3 fylld, så man måste byta igen. Tonern kostar mer än printern i butiken.

- Ruskigt krånglig setup i windows. På Mac fungerade det bara direkt, utan drivare eller något som behövde laddas ned. Man kan scanna och printa utan drivare men inte OCR scanna.

- Tog ca 2h innan den var uppe och fungerade, fick göra om installationsprocessen flera gånger, ibland väljer den IP adresser på DHCP som är utanför range hos routern.

Jag hade lätt gått för Brother 3550 om jag valt själv, den fanns dock inte hos arbetsgivarens leverantör. Synd för arbetsgivaren eftersom det hade blivit billigare i både inköp och drift, eftersom den har lägre kostnad i inköp, lägre tonerkostnad och dessutom skriver dubbelsidigt.



En varningens finger till alla printerköpare. Välj för fan inte HP. Om man någonsin har varit Appleanvändare och är van vid att saker "bara fungerar" så är detta iallafall en produkt man blir besviken på. Redan innan man fått sin första tonerpåfyllning.

På Brother kan man nollställa räkneverket själv. På HP är det bara att hosta upp tusenlapparna. Räkna med någon krona eller mer pr. utskrift. Kanske 2-4 kronor allt som allt med HP. Hälften eller mindre med Brother.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback