Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-16, 23:46
  #1
Medlem
aina08s avatar
Är less på skitskrivare där texten blir randig, färgen torkat på ett par veckor osv.
Tänker köpa mig en laserskrivare (multi) men kan inget om detta.
Har en budget på ca 4000kr (ink moms) och det vore ett plus om den även skrev ut i färg. Stora utskrifter ett stort plus (A3) men det är väl förmodligen att önska för mycket så inget krav.
Blev tipsad om en HP color laserjet pro mfp m281fdw men den verkar vara utgående (?) och de få som verkar finnas att köpa är över budget.

Så ni som har koll, vad är den bästa laserskrivaren för ca 4000kr?

Tack på förhand för hjälpen!
__________________
Senast redigerad av aina08 2022-07-16 kl. 23:51.
Citera
2022-07-17, 00:00
  #2
Medlem
Ta en titt på Brothers skrivare

https://www.brother.se/

Har själv en monolaser, aldrig haft ett problem
Citera
2022-07-17, 00:09
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Ska du skriva ut A3 är det billigast att köpa upp en sån där som står på företag, outslitliga och vissa firmor vill bara bli av med dom!
Citera
2022-07-17, 00:41
  #4
Moderator
memymos avatar
Hårdvara: PC --> PC: köpråd - tillbehör
/Moderator
Citera
2022-07-17, 02:35
  #5
Medlem
Använder en HP ColorLaser dagligen och kan personligen intyga att den suger kuk. Allmänt strulig och kassetterna tar slut hela tiden. Färgen är inge bra och det tar sju svåra år för den att printa en sida.

HP LasetJet är mycket trevligare upplevelse. Snabb inte särskilt mycket krångel. Däremot skriver den bara svartvitt men så vidare du inte ska printa vykort är den nog att föredra

Edit; Såg du skrev ColorLaser jet, den jag använder är bara ColorLaser. ColorLaset jet pro kanske är som min gamla skrivare fast med färg. Isf är den kvick och trevlig att använda
__________________
Senast redigerad av BillyThe0ne 2022-07-17 kl. 02:37.
Citera
2022-07-17, 05:21
  #6
Medlem
PalmeKillers avatar
Den här har jag använt i flera år. Var först skeptisk till Xerox jämfört med HP. För några år sedan kunde man få den här skrivaren frö 2200:- plus moms. Enda nackdelen är att du kan glömma pirat toner på den, men så är det på många skrivare idag. Men stora hela en helt ok skrivare. Ser till att få en skrivare som klara PCL 6, så slipper få något härke som behöver fler 100 MB extra mjukvara i datron.

Vad många inte vet, att t.ex Xerox ligger bakom tekniken med mus , nätverk och även laserskrivaren har dom uppfunnit.

Xerox WorkCentre 6515

https://www.dustin.se/product/501099...hoCzZQQAvD_BwE

Color LaserJet MFP 178nw A4
Är väl en ok skrivare. Det är en gamla samsung skrivare som man har märkt med HP label efter att HP köpte samsung skrivar division.

https://www.dustin.se/product/501114...t-mfp-178nw-a4
__________________
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-07-17 kl. 05:23.
Citera
2022-07-17, 07:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Är less på skitskrivare där texten blir randig, färgen torkat på ett par veckor osv.
Tänker köpa mig en laserskrivare (multi) men kan inget om detta.
Har en budget på ca 4000kr (ink moms) och det vore ett plus om den även skrev ut i färg. Stora utskrifter ett stort plus (A3) men det är väl förmodligen att önska för mycket så inget krav.
Blev tipsad om en HP color laserjet pro mfp m281fdw men den verkar vara utgående (?) och de få som verkar finnas att köpa är över budget.

Så ni som har koll, vad är den bästa laserskrivaren för ca 4000kr?

Tack på förhand för hjälpen!

Har en Brother, jag tror den heter 2150 som fungerat i många år. Den bara går och går. Fick för något år sedan en indikation att det var dags att byta trumma. Men det gjorde jag inte. Lyckades däremot att återställa den, och den är som ny igen.
Den har jag köpt begagnad dessutom..
Den är i svart-vitt - men färglaser är inte så kul som det låter. Ska vara särskilt papper om det ska bli bra. Svart-vitt räcker långt.
Citera
2022-07-17, 10:49
  #8
Medlem
Pecka-s avatar
Jag kan också rekommendera Brother.
Citera
2022-07-19, 22:18
  #9
Medlem
aina08s avatar
Hur är det med de skrivare, bla HP där de står att piratpatroner inte går att använda. Är de bara nåt som dom skriver eller har dom kommit på nåt sätt att bara deras egna patroner fungerar?
Till en färgskrivare är de ju riktigt dyrt med en färgpatron, ca 1000-1200kr st till en HP.
Citera
2022-07-19, 22:53
  #10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Så ni som har koll, vad är den bästa laserskrivaren för ca 4000kr?

Mest för pengarna får du med en renoverad kontorsmaskin. Diacopy i Kungens Kurva har en del till salu.

Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur är det med de skrivare, bla HP där de står att piratpatroner inte går att använda. Är de bara nåt som dom skriver eller har dom kommit på nåt sätt att bara deras egna patroner fungerar?
Till en färgskrivare är de ju riktigt dyrt med en färgpatron, ca 1000-1200kr st till en HP.

Allt sånt strul med att skrivaren "ringer hem" slipper man med en äldre renoverad.
Citera
2022-07-19, 23:05
  #11
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Den är i svart-vitt - men färglaser är inte så kul som det låter. Ska vara särskilt papper om det ska bli bra. Svart-vitt räcker långt.
Förlåt? Jag har kört färglaser i två decennier nu och alltid på vanligt kopieringspapper, ibland på billigare restpapper. Dessutom skulle svart-vitt inte räcka för mina behov.

RIP
Citera
2022-07-20, 17:28
  #12
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Mest för pengarna får du med en renoverad kontorsmaskin. Diacopy i Kungens Kurva har en del till salu.



Allt sånt strul med att skrivaren "ringer hem" slipper man med en äldre renoverad.
Har bara tittat lite fort på någon sida med begagnade och de var 6mån garanti.
Kanske duger men när man inte använder skrivaren under långa perioder ibland blir 6 månader ganska lite.

Bad menas med att de "ringer hem"?
Har inte koll på hur hela "spärrgrejem" funkar.
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Förlåt? Jag har kört färglaser i två decennier nu och alltid på vanligt kopieringspapper, ibland på billigare restpapper. Dessutom skulle svart-vitt inte räcka för mina behov.

RIP
Nog ska jag ha en färgskrivare.
Även om man inte skriver färg så ofta vill man ju kunna göra de när det behövs.
Men galet dyrt med färgen. Hoppad de räcker längre i en laserskrivare än bläckstråle.




Några länkar på bra skrivare hade varit super.
Jag vet liksom inte riktigt var ja ska börja och vad som är bra eller skit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback