Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-17, 12:19
  #1
Medlem
I gårdagens kvalmatch med finskan Anstasia Kulikova erbjöd Eurosport finsk kommentering, när Miriam Björkkund nu spelar sin första kvalmatch så finns det givetvis ingen svensk kommentering. Därmed blev frågan från gårdagens post besvarad:

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Kan inte minnas om jag någonsin sett en finska spela tennismatch dom senaste åren sen jag började kolla, och vet inte om det kan räknas så nu heller, för/men Ryskfödda Anstasia Kulikova spelar kvalmatch för French Open just nu mot Raluca Georgiana Serban på Eurosportplayer/Discovery+ med finsk kommentering dessutom!

Finskan vann första, motståndaren andra. Tredje avgörande började nyss.

Imorgon Tisdag spelar svenska Miriam Björklund sin första kvalmatch mot Lazaro Garcia.

Edit: Matchen var hyfsat jämn, Kulikova tog första i tie-break, andra 6-3 till Serban, men i tredje drog finsk-ryskan snabbt iväg till 5-0 och hade matchbollar, som Cypriotiskan stod emot medan hon tog 2st gem, men om det var vid fjärde eller femte matchbollen så tog det stopp och 6-2 till finskan. Borde således bli ny kvalmatch på Onsdag väl?

Ser ut som att Franska är Kulikova's första WTA-turnering(om man nu räknar den så), och hon har spelat för Finland sen 2018 såg jag.

Miriam's match imorgon är nu schemalagd som andra matchen på court 3, så någon gång runt 11:30 till 13:00 börjar den, beroende på hur länge herrmatchen före pågår. Ska bli intressant att se om Discovery matchar och erbjuder svensk kommentering, eftersom det fanns finsk nu på denna.

Oavsett, nu har vi svenskt, danskt, norskt och finskt i TV-sändningarna på damsidan, när fanns den nordiska representation senast i damtennis? Jag har möjligtvis en svag minnesbild av att jag sett någon isländska kvala någon gång också senaste åren, till någon större turnering, men minns inte vem nu.

Finskans andra kvalmatch är nu schemalagd till Onsdag mot Potapova, och där krävs väl ett mirakel för att det inte ska ta stopp.

Björklund ligger nu under med 0-2.
2022-05-18, 11:35
  #2
Medlem
Både dom Nordiska kvinnorna spelar nya kvalmatcher idag Onsdag, finskan Anastasia Kulikova alldeles strax på bana 15 mot Anastasia Potapova efter pågående pojkmatch, förhoppningsvis återigen med finsk kommentering, och Miriam senare i eftermiddag på bana 10 mot Lizette Cabrera, där man knappt vågar hoppas på svensk kommentering idag heller. Eftersom det är så höga bannummer så finns det förmodligen inte heller engelsk kommentering på Tennis.com-feedarna, det gjorde det inte igår på Miriam match.

Edit: Japp, finsk kommentering även idag.

Edit3: Ryskan Potapova var seedad 1'a i kvalet, så jag trodde Kulikova skulle åka på däng men finskan hänger i, 5-3 i första. Potapova är rankad 78, så jag fattar egentligen inte varför hon kvalar?

Edit4: Får hoppas den här matchen hinner klart innan svenskorna ska spela padel i Danmark, det är på gränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Både Mirjam Björklund och Sara Errani vann sina inledande matcher i damkvalet, för övrigt
Så även finskan Kulikova, men det såg du nog.

--

OffTopic: Mycket racket-sport denna morgon att zappa mellan, kval till franska på Eurosport, 2st WTA-sändningar på CMore(där Rebecca tyvärr redan är utslagen ur ena turneringen), plus bordtennis för gossar på CMore och World Padel Tour från Danmark på Viaplay, där dom denna gången sänder även 1 16- och 8-delsfinalerna, det har dom aldrig gjort förut. Ska kolla om det kan bero på att ett Nordiskt par medverkar.

Edit2/OffTopic: Visst tusan är det så, det är ett svenskt par med i Danmark som fick ett wild card,
Ida Jarlskog och Åsa Eriksson spelar match på Centre Court senare idag, således TV-sänt, detta måste kollas in! Även en svensk är med på herrsidan, Daniel Windahl. Spelar också Centre Court 15:00. Svenskornas match kommer före det som nästa match, någon gång runt 13:00.
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2022-05-18 kl. 12:26.
2022-05-18, 18:27
  #3
Medlem
Seger och stabilt spel av Mirjam Björklund på em
2022-05-18, 21:32
  #4
Medlem
ingetbranicks avatar
Ingen Tennys Sandgren i huvudturneringen, tyvärr. Föll mot kompetente Kuznetsov från det där landet som inte får nämnas med namn. Förlust även för Verdasco, så ingen av de gamla rävarna lyckades kvala in. Många nya namn, inte bara unga, som gör upp om de 16 platserna i finrummet. Agamenone, Piros, Cachin, Ritschard, Kubler, Nardi, Cuenin, Blancaneaux, Ofner, Zeppieri bara för att nämna några. Argentina (5) och Italien (4) mest framgångsrika nationer.
2022-05-19, 11:10
  #5
Medlem
Lottningen/draw görs klockan 19 ikväll. Händer det inte ibland att man lottar in de seedade spelarna först, och sen vid något annat tillfälle görs resten av lottningen? Eller görs det alltid samtidigt?
2022-05-19, 11:17
  #6
Medlem
calina85s avatar
Mirjam möter extremt formsvaga rumänskan Buzarnescu i sin sistarunda i kvalet vilket inte borde vara några problem alls om inte nerverna sätter käppar i hjulet...
2022-05-19, 12:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Mirjam möter extremt formsvaga rumänskan Buzarnescu i sin sistarunda i kvalet vilket inte borde vara några problem alls om inte nerverna sätter käppar i hjulet...
Jinxa henne inte nu!! Först är det dock dags för finskan om en halvtimme mot Bonaventure. Vore skoj om båda två kom med, så det blir fyra nordiskor i första-rundan.
2022-05-19, 20:08
  #8
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Kastade ett öga på lottningen, Nadal fick slot: 32, Alcaraz fick slot: 64.
Djokovic har naturligtvis (i egenskap av ranking) slot: 1

Det innebär att Djokovic och Nadal möts i kvartsfinal, och vinnaren möter Alcaraz i semifinal(givet att de går så långt).

Inte helt nöjd, det känns som att dessa tre är de med störst chans, och så hamnar de på samma halva. Det innebär att vi får en "moralisk final"(QF el. SF). Men finalen blir säkert bra ändå, Tsitsipas kommer nog ta sig dit från den undre halvan.
2022-05-19, 22:26
  #9
Medlem
Några matcher i R1 som jag kommer kasta ett getöga på om jag får tid:

Tsitsipas-Musetti. Greken favorit förstås, men det kommer bli många snajdiga backhands.

Shapovalov-Rune. Dags för mig att se en hel match med denne dansk.

Tsonga-Ruud. Jag håller på veteranen. Publiken kommer göra sitt.
2022-05-20, 13:05
  #10
Medlem
TupolevTu-144s avatar
fryskyl, var håller du hus? Du har väl sett att det öppnats en RG-tråd, några initiala tankar? Om lottning, kval eller annat..
2022-05-20, 13:14
  #11
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Kastade ett öga på lottningen, Nadal fick slot: 32, Alcaraz fick slot: 64.
Djokovic har naturligtvis (i egenskap av ranking) slot: 1

Det innebär att Djokovic och Nadal möts i kvartsfinal, och vinnaren möter Alcaraz i semifinal(givet att de går så långt).

Inte helt nöjd, det känns som att dessa tre är de med störst chans, och så hamnar de på samma halva. Det innebär att vi får en "moralisk final"(QF el. SF). Men finalen blir säkert bra ändå, Tsitsipas kommer nog ta sig dit från den undre halvan.
Jag håller med. Trist lottning och undre halvan känns väldigt mycket svagare. Medvedev är en favorit för mig, men han känns dels lite under isen, dels är han relativt sin kapacitet på övriga underlag direkt svag på grus. Hurkacz är väl också en hyfsat högt seedad som inte heller tycks trivas särskilt bra på gruset?
Tsitsipas får gälla som storfavorit på den halvan, fram till semi utmanas han väl främst av Ruud så här på förhand. Definitivt en habil spelare men norrmanens GS-facit är hittills inte särskilt mycket mer pulshöjande än Micke Ymers... Det säger väl ändå något. Vet inte vem man ska gissa på att greken stöter på i semi. Kanske Carreno Busta, Sinner eller Kecmanovic? Tror inte på Rublev, även om han har chansen.

Även bakom Djokovic, Nadal och Alcaraz känns det som att det finns fler spelare på övre halvan som hade utmanat ordentligt på undre halvan. Typ Zverev, FAA, Schwartzman, Fokina, Khachanov.
2022-05-20, 15:09
  #12
Medlem
DeadLikeMes avatar
Fan har det inte varit skitlottningar i alla stora turneringar i år? Antingen Zverev, Tsitsipas eller båda med turlotterna varje gång. Nadals fot lär inte hålla så Djokovic eller Alcaraz slår Tsitsipas enkelt i finalen.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback