Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-13, 15:02
  #1
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Har en kompis som fick en inbjudan till ett företag som heter Shared, som enligt uppgift säljer klick, likes och följare till kändisar och företag som vill få extra uppmärksamhet.

Hela upplägget skriker pyramide-scheme och/eller något annat shady, men vill gärna veta om det finns någon här som har koll på vad det är för business. Jag har verkligen försökt gräva på nätet, utan att hitta ett spår av företaget.

Det finns olika nivåer man kan köpa in sig på, min polare satsade all in på högsta nivån, vilket kostade 3000 USD. ”Medlemsskapet” räcker i ett år, sen måste det förnyas. Naturligtvis kan man även få bonusar för att man värvar nya medlemmar.

Man får då ett antal uppgifter varje dag som ger betalt, och man får betalt i nån typ av kryptovaluta. Min vän säger att han kunde plocka ut 40 lax under första månaden, som då sen ska skattas på. Men pengarna är alltså redan på kontot.

En bra grundregel brukar vara att om det verkar för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant. Jag har svårt att tro att ett företag kan sälja likes/följare för över 20 spänn styck, vilket verkar vara den business de säger sig göra.

Min vän verkar som sagt ha gått nästan break even, men nog fan luktar det här lite skumt? Finns det några andra potentiella fällor med detta, som jag kan delge honom? Hur mycket kommer han behöva skatta, och hur beräknas “vinsten”? Finns det några legala problem med upplägget, för honom?

Har han haft tur och gått med så pass tidigt att det faktiskt går tjäna pengar på det?
Citera
2022-04-13, 15:44
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Har en kompis som fick en inbjudan till ett företag som heter Shared, som enligt uppgift säljer klick, likes och följare till kändisar och företag som vill få extra uppmärksamhet.

Hela upplägget skriker pyramide-scheme och/eller något annat shady, men vill gärna veta om det finns någon här som har koll på vad det är för business. Jag har verkligen försökt gräva på nätet, utan att hitta ett spår av företaget.

Det finns olika nivåer man kan köpa in sig på, min polare satsade all in på högsta nivån, vilket kostade 3000 USD. ”Medlemsskapet” räcker i ett år, sen måste det förnyas. Naturligtvis kan man även få bonusar för att man värvar nya medlemmar.

Man får då ett antal uppgifter varje dag som ger betalt, och man får betalt i nån typ av kryptovaluta. Min vän säger att han kunde plocka ut 40 lax under första månaden, som då sen ska skattas på. Men pengarna är alltså redan på kontot.

En bra grundregel brukar vara att om det verkar för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant. Jag har svårt att tro att ett företag kan sälja likes/följare för över 20 spänn styck, vilket verkar vara den business de säger sig göra.

Min vän verkar som sagt ha gått nästan break even, men nog fan luktar det här lite skumt? Finns det några andra potentiella fällor med detta, som jag kan delge honom? Hur mycket kommer han behöva skatta, och hur beräknas “vinsten”? Finns det några legala problem med upplägget, för honom?

Har han haft tur och gått med så pass tidigt att det faktiskt går tjäna pengar på det?
Jag tycker det låter som en "Ponzi scheme". Där syftet, i och för sig mindre intressant, är att pumpa in stålar i en ny kryptovaluta. Man får in tillräckligt med pengar för att kunna portionera ut lite provision, ränta, lön eller vad nu offren tror att de ska få. Tillräckligt för att ge sken av investeringen fungerar.

Helt enkelt några snubbar som snickrat ihop en egen kryptovaluta. Nu behöver de bara folk som investerar för att få upp kursen. Men ingen är skitsugen på att gambla med någon ny obskyr kryptovaluta. Man hittar istället på en scam om enkelt jobb som inte kräver några kunskaper, med mycket fördelaktiga villkor. Självklart måste man betala för att få "jobbet". Pengarna från offren går direkt in i deras kryptovaluta. Det rör sig om tillräckligt med pengar för att kunna betala ut lite provision och få det att se ut som att medlemskapet/jobbet fungerar. För övrigt helt jävla perfekt att betala i egna krypton.

Det finns antagligen någon tanke här med att om bara valutan tar fart och går plus, så kommer man betala tillbaka alla pengar och låta scammen rinna ut i sanden. Och hoppas att ingen kommer ställa frågor. Alla trodde att medlemskapet (som ju aldrig fanns) fungerade. Det kanske inte fungerade så bra som utlovat eller som de hoppats. Men de har fått tillbaka insatsen och några kronor på det. Alla är smånöjda åtminstone.

Problemet här är ju risken. Det kan ju verka smart att lura en polare att investera i diamanter, för att du i själva verket vill satsa pengar på trav. Du är så säker på att hästen kommer vinna att du lovar din polare att han kommer få 100% vinst på diamanterna. Investerar han 10 lax försäkrar du honom att han kommer få tillbaka 20 lax. Medan du själv gnuggar händerna över att den riktiga travvinsten är 100 lax. Klart du kommer ha råd att dega din polare. Men, så vann inte hästen som du var helt bombsäker på...

Jag tror att det ligger i sakens natur att din polare påstår att han redan gått break even. Ofta blir folk närmast religiösa när de blir itutade en scam som de tror på. Han har petat in massa pengar, klart han tror på det. Han har fått in lite provision t om och är därmed nu bombsäker på att det ju måste fungera. Spela roll om det faktiskt är helt sant att han gått break even. I hans värld kommer han ju göra det ändå vilken dag som helst. Så det känns bra att triumferande kunna säga att han hittat världens mest enkla sett att tjäna pengar på.
Citera
2022-04-13, 16:03
  #3
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Var en krypto som hette USDT.
Citera
2022-04-13, 16:15
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Var en krypto som hette USDT.
Tja, men kan man vara helt säker på att det inte var någon svammel bara? "Det är en helt ny generation stablecoin som är helt jämförbar med USDT. Kom ihåg det, USDT. Om någon frågar så säg bara USDT. Eftersom kryptot är typ som USDT så kan man typ kalla den för USDT också"

Edit:
Man kan ju självklart inte utgå från att detta måste vara en scam. Men som du säger låter det hela misstänkt. Bara namnet "Shared" hade varit ett utmärkt fejknamn. Ett av världens vanligaste ord som inte går att göra någon vettig sökning på. Men vem vet, det kanske är helt på riktigt.

Men en duktig scammer brukar ha hyfsat lätt att tuta i folk dumheter som låter fullt rimliga vid en första anblick. Bara för att din polare har fått för sig att han får betalt i USDT innebär inte nödvändigtvis att det förhåller sig så. Personen kan som sagt ha påstått att kryptot påminner om USDT, är likvärdigt eller dylikt. På ett eller annat sätt tutat i honom att han får betalt i USDT trots att han själv egentligen kan se att det inte är USDT. Ungefär som wildcat currency under amerikanska guldrushen. Där folk trodde de tjänade massor av dollar. Eftersom alla konstiga wildcatsedlar påstods vara "typ dollarsedlar". Det stod ju t om "dollar" på sedlarna.

Jag känner ju inte din kamrat nu. Men man kan inte utesluta att han fått någon slags utbetalning i någon märklig krypto. Medan han är helt säker på att det är helt i sin ordning, även om det kanske inte exakt står USDT på transaktionen.
__________________
Senast redigerad av Nospheratu 2022-04-13 kl. 16:51.
Citera
2022-04-13, 16:59
  #5
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Tja, men kan man vara helt säker på att det inte var någon svammel bara? "Det är en helt ny generation stablecoin som är helt jämförbar med USDT. Kom ihåg det, USDT. Om någon frågar så säg bara USDT. Eftersom kryptot är typ som USDT så kan man typ kalla den för USDT också"

Edit:
Man kan ju självklart inte utgå från att detta måste vara en scam. Men som du säger låter det hela misstänkt. Bara namnet "Shared" hade varit ett utmärkt fejknamn. Ett av världens vanligaste ord som inte går att göra någon vettig sökning på. Men vem vet, det kanske är helt på riktigt.

Men en duktig scammer brukar ha hyfsat lätt att tuta i folk dumheter som låter fullt rimliga vid en första anblick. Bara för att din polare har fått för sig att han får betalt i USDT innebär inte nödvändigtvis att det förhåller sig så. Personen kan som sagt ha påstått att kryptot påminner om USDT, är likvärdigt eller dylikt. På ett eller annat sätt tutat i honom att han får betalt i USDT trots att han själv egentligen kan se att det inte är USDT. Ungefär som wildcat currency under amerikanska guldrushen. Där folk trodde de tjänade massor av dollar. Eftersom alla konstiga wildcatsedlar påstods vara "typ dollarsedlar". Det stod ju t om "dollar" på sedlarna.

Jag känner ju inte din kamrat nu. Men man kan inte utesluta att han fått någon slags utbetalning i någon märklig krypto. Medan han är helt säker på att det är helt i sin ordning, även om det kanske inte exakt står USDT på transaktionen.
Nope, dubbelkollade och det är USDT. Jag är helt okunnig om krypto, men fick en skärmdump där det helt uppenbart var den krypton.

Och nej, det behöver inte nödvändigtvis vara en scam, men tycker det finns gott om red flags. Namnet som inte går googla, att man måste betala en rätt stor insats, att man kan tjäna på att värva andra, att produkten känns minst sagt märkligt prissatt etc.

För att tjäna de pengar han gör (ca 40’ på en månad) så har han gillat/följt 60 olika konton per dygn på Youtube, TikTok och Facebook. Det innebär alltså att företaget skulle betala över 20 spänn per klick, och jag får inte den affärsidén att gå ihop.

Måste ju vara betydligt enklare att leja folk från Indien för en spottstyver.
Citera
2022-04-13, 17:25
  #6
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Nope, dubbelkollade och det är USDT. Jag är helt okunnig om krypto, men fick en skärmdump där det helt uppenbart var den krypton.

Och nej, det behöver inte nödvändigtvis vara en scam, men tycker det finns gott om red flags. Namnet som inte går googla, att man måste betala en rätt stor insats, att man kan tjäna på att värva andra, att produkten känns minst sagt märkligt prissatt etc.

För att tjäna de pengar han gör (ca 40’ på en månad) så har han gillat/följt 60 olika konton per dygn på Youtube, TikTok och Facebook. Det innebär alltså att företaget skulle betala över 20 spänn per klick, och jag får inte den affärsidén att gå ihop.

Måste ju vara betydligt enklare att leja folk från Indien för en spottstyver.
Jag har själv köpt likes till för att skoja med en polare som la upp sin midsommarfest som något event på facebook. Jag minns inte exakt vad det kostade. Men det var väl någon femhundring för typ åttatusen likes eller något. Det är pengar det med, men tillräckligt billigt för att vara värt min polares förbryllade min när lajksen plötsligt strömmade in i tusental.

Kul anekdot, men poängen är att det mycket riktigt alldeles självklart inte kan stämma att någon kan ta 20 spänn per klick. Det går ju inte. Antingen ljuger din kamrat och har photoshoppat lite i skärmdumpen. Oklart vad anledningen skulle vara. Kanske i hopp om att rekrytera dig för att få den där rekryteringsbonusen. Eller så är det någon sorts kreativ pengatvätt där man redovisar helt sjuka utgifter till medlemmar. Men självklart går inte affärsidén ihop ens på pappret.

Det är inte meningen att snacka skit om din polare nu. Men han kan ju ha redigerat skärmdumpen för att sätta dig på plats. Han tycker du är en pain in the ass som ska hålla på och ifrågasätta hans nya geniala jobb. Så nu ska du allt få se. Eller något.
Citera
2022-04-13, 18:27
  #7
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Nej, det här är en polare som är helt straight i det här ärendet, då han också har sina dubier. Alltså helt säker på att uppgiften stämmer. Men så länge han kan plocka ut cash så är han nöjd, får väl se kommande veckor om det sinar eller vad som händer.

Tack för svar iaf, tycker det mesta av det du säger låter rimligt även om det bara är spekulationer.
Citera
2022-04-17, 17:34
  #8
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Alltså jag måste bumpa den här tråden, för att dubbelkolla om det finns någon med alternativa idéer kring vad scammen är här! Det MÅSTE vara något som är fel, det KAN inte vara rimligt att plocka ut en ersättning på 40000 spänn i månaden för ett ”jobb” som kräver noll kompetens och som kan utföras på 30 minuter per dag.

Samtidigt så ser jag ju min kompis plocka ut pengarna! Riktiga pengar, in på vanliga bankkontot, via en krypto-app. Jag är livrädd att han ska dras in i något olagligt här, utan att förstå det.

Om Skatteverket eller nån börjar ställa frågor om lön vs arbetsinsats och huruvida han inte själv misstänkt att något är orimligt, vad ska han svara på det annat än Ja?

Så, finns det något i detta som skulle kunna göra att han åker dit för något? Han utför ett ”arbete” på 30 minuter per dag, får en lön på 40000 i månaden utbetalt i krypto, oskattat förstås (den biten tänker han lösa själv genom att betala skatt)…

Kan det vara nån typ av pengatvätt? Fast han betalar ju inte tillbaka nåt av det han får ut. Hjälp mig att förstå!
Citera
2022-04-17, 19:46
  #9
Medlem
Awendelas avatar
Ja det är svartjobb då de garanterat inte har betalat in några skatter.
På 40 000kr blir det arbetsgivaravgifter på högst 31,42% så räkna med 9 563 kr
Bruttolönen blir då 30 437 kr, kommunalskatt runt 20-30% + ev. statlig skatt, så 7 609 kr om vi tar 25% kommunal skatt efter jobbavdrag. Nettolönen nere i 22 828 kr och skatterna ligger på 17 172 kr

Om det är SKV som kommer på detta i efterhand och polaren inte anmält själv så blir det skattetillägg på 40% av skatten som inte betalats som böter. Så det blir 17 172 + 6 869 = 24 041 kr
Kvar av "lönen" blir då 15 959 kr.

3000 USD = 28 716 kr, så ännu har han inte gått med plus om man räknar med skatter.

Har han otur vill SKV ha 30% på kryptoförsäljningen med då han fått dessa "gratis" (0 kr anskaffningsvärde) och hela försäljningssumman räknas som vinst på kapital så 30%.
30% av 40 000 kr = 12 000 kr.

Olika alternativ:
Helt svart utan att bli påkommen: 40 000 kr
SKV upptäcker inte svartlön + kryptoskatt: 28 000 kr
Betala in löneskatter själv: 22 828 kr
SKV upptäcker svartlön: 15 959 kr
Betala in löneskatter själv + kryptoskatt: 10 828 kr
SKV upptäcker svartlön + kryptoskatt : 3 959 kr

90% i skatter/avgifter/böter om katastrofscenariot händer, 0% skatt om ingen upptäcker fusket.

Nu brukar man undvika dubbelbeskattning men då polaren själv har hanterat kryptoförsäljningen blir denna skyldig till vinstskatter på ett högre belopp än om denna fått sin nettolön i krypto och företaget skött alla skatteinbetalningar (jobba vitt).

Om man vill riskera detta är ju upp till individen. I pyramidspel brukar topplagret tjäna rätt bra tills man får slut på nya rekryteringar och pengaflödena slutar komma in för att finansiera toppskiktet.
Jag skulle säga att majoriteten av alla upplägg där man måste "köpa" in sig för att tjäna pengar är en bedrägeri av något slag speciellt om det sker på en oreglerad marknad. Om dessa "klick" skulle vara lönsamma skulle man inte behöva "investera" i en "tjänst".

En anledning till att han tjänade 40 000 kr första månaden kan ha varit att han redan lurat in ett par polare som även de betalat in 3000 USD per skalle, eller mindre, lät som man kunde börja med mindre och detta var jumbopaketet (lite som med droghandel, första är gratis, sen är man fast). Säg att han lyckades övertyga 10 st och får ett par % rekryteringsbonus av deras pengar så kan det lätt uppgå i 40 000 kr. Sedan maskeras detta som att han fått betalt för klick. För att han även denna månaden ska tjäna lika mycket behöver han lura in ett par till inklusive dig som nu fått "försäljningssnacket". Kan ju fråga "polaren" hur många han rekryterat redan. De som kommit in tidigt kan också få extra bra betalt av pyramidstartaren så de blir lyriska och vill ge detta erbjudande som "knappt kräver något arbete" till flera. Om man fått kasst betalt första gången vill man ju inte sprida det vidare till polarna, om man inte betalt för mycket då kan man istället bli desperat att få tillbaka sina pengar.

Det är så de flesta pyramidspel fungerar, först betala för att gå med, sedan kränga en massa obskyra produkter till överpris (i detta fall klick). När man märker att det inte går så bra att sälja dessa "topprodukter" som man blivit insåld på blir man desperat och försöker få tillbaka sina "investerade" pengar genom att lura in nya medlemmar som man får rekryteringsbonusar från. Sedan när dessa lurar in deras vänner i pyramiden får man ytterligare bonusar. Till slut har man bara ett gäng ex-vänner som man prackat på / snott pengar ifrån som man aldrig kommer få tillbaka.
Citera
2022-04-17, 19:46
  #10
Moderator
Diablo1118s avatar
Företagande och företagsekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2022-04-23, 15:41
  #11
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Uppdaterar med lite ny info, och jag är nu helt övertygad om att detta är ett bluff-företag och med all sannolikhet ett Ponzi-bedrägeri.

Min polare (som också nu är helt övertygad MEN som fortfarande plockar ut ”lön”) är nu min mullvad, bara för att ha inblick i hur snacket går på intern-chattar och liknande.

Företaget ”Shared” har namedroppat att man är dotterföretag till en större internationell koncern. Har dock bara andrahandsuppgifter i form av skärmdumpar där ”anställda” (medlemmar som betalat 30 lax för medlemsskap) diskuterar hur man ska värva nya medlemmar.

Företagen som ska nämnas som moderföretag i kontakten med nya medlemmar är BBDO och Omnicom. Båda dessa tar dock helt avstånd från att de har något med Shared att göra. Det handlar enbart om att utnyttja deras goda rykte.

Just värvandet av nya medlemmar blir mer och mer centralt, och en ”chef” ligger även på mullvaden med återkommande påminnelser om att värva kompisar eller familjemedlemmar.

Så; om någon stöter på Shared som ett snabbt sätt att tjäna pengar, beware! Om någon ser eller hör något mer från personer som är involverade eller offer, skriv gärna!
Citera
2022-05-04, 21:46
  #12
Medlem
Växer kraftigt nu. Man köper upp sig till högre nivåer och får fler uppgifter (skapa likes på fb, tiktok …) Utlovas stora vinster om man placerar pengarna i hedgefond. Garanterar 400% vinst efter 6 månader. Så kombination av pyramidspel och ponziscam. Allt styrt med app och teams möten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback