Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-02, 12:48
  #1
Medlem
Ett traditionellt rally i värmlandsskogarna. En amatör med exempelvis en Golf R och ett erfaret proffs med en trimmat Amazon.

Vem skulle ta hem segern?

Min tanke är att amatören skulle hamna i diket, för att det är lätt att överskatta sin egen förmåga, men vad tror du och varför?

Tittar på filmen "Rallybrudar", och då dök frågan upp.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2022-04-02 kl. 12:56.
Citera
2022-04-02, 12:55
  #2
Medlem
runxs avatar
Din analys är rimligen korrekt.
Citera
2022-04-02, 13:10
  #3
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ett traditionellt rally i värmlandsskogarna. En amatör med exempelvis en Golf R och ett erfaret proffs med en trimmat Amazon.

Vem skulle ta hem segern?

Min tanke är att amatören skulle hamna i diket, för att det är lätt att överskatta sin egen förmåga, men vad tror du och varför?

Tittar på filmen "Rallybrudar", och då dök frågan upp.


Amatören har inte en chans ....
Citera
2022-04-02, 13:12
  #4
Medlem
Jag är också inne på det. Amatören kör ner i diket.
Citera
2022-04-02, 13:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ett traditionellt rally i värmlandsskogarna. En amatör med exempelvis en Golf R och ett erfaret proffs med en trimmat Amazon.

Vem skulle ta hem segern?

Min tanke är att amatören skulle hamna i diket, för att det är lätt att överskatta sin egen förmåga, men vad tror du och varför?

Tittar på filmen "Rallybrudar", och då dök frågan upp.

Ja förutom det som dom andra har sagt, att amatören lär köra i diket så undrar man ju vem som kan hålla högst snitthastighet.
Hur ser vägarna ut i dom värmländska skogarna? Är det mycket raksträckor där det lönar sig att ha en snabb bil eller försvinner effekten av en snabb bil då man ändå inte kan köra över 50km/h utan att helt ha slängt iväg livet för ett litet test.
Citera
2022-04-02, 13:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
försvinner effekten av en snabb bil då man ändå inte kan köra över 50km/h utan att helt ha slängt iväg livet för ett litet test.
Man har ändå accelerationen.
Citera
2022-04-02, 13:26
  #7
Medlem
Vem läser kartan åt amatören ?
Citera
2022-04-02, 13:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ett traditionellt rally i värmlandsskogarna. En amatör med exempelvis en Golf R och ett erfaret proffs med en trimmat Amazon.

Vem skulle ta hem segern?

Min tanke är att amatören skulle hamna i diket, för att det är lätt att överskatta sin egen förmåga, men vad tror du och varför?
Amazonen vinner. Om du inte lyckas leta upp en rak värmlandsväg.
Citera
2022-04-02, 13:29
  #9
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Amatör betyder inte man dålig utan enbart att man inte har det som sitt arbete. Det finns amatörer i poker som bättre en professionella pokerspelare. Om det en duktig amatör vinner denna givetvis.
Citera
2022-04-02, 13:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man har ändå accelerationen.

Jo men hur mycket är den då? Med en högre acceleration så måste du bromsa mer vid kurvor.
Med en lägre acceleration och då lägre hastigheter så kan du hålla en högre genomsnittlig hastighet. Och är du då skicklig på att köra...
Citera
2022-04-02, 13:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jo men hur mycket är den då? Med en högre acceleration så måste du bromsa mer vid kurvor.
Med en lägre acceleration och då lägre hastigheter så kan du hålla en högre genomsnittlig hastighet. Och är du då skicklig på att köra...
En modern bil accar 0-100 på 5 sekunder, en Amazon på kanske 20-25 sekunder, och en modern bil har betydligt bättre bromsar.
Citera
2022-04-02, 13:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En modern bil accar 0-100 på 5 sekunder, en Amazon på kanske 20-25 sekunder, och en modern bil har betydligt bättre bromsar.

Ok jag vet inte. Du får ut och testa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback