Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-05, 11:30
  #1
Medlem
jo vissts avatar
Jag anser att pcp luftgevär i preppingsyfte är grovt underskattade.
Med ex ett Artemis pr900w kal 5.5mm för 2500kr, en fullfartsventil (34joule) för 200kr och en handpump för 1000kr så går det utmärkt att jaga mindre vilt som hare, änder osv.
Väldigt få som vid ev kollaps kan ta hand om ett par hundra kilo älgkött.
Gissar att upp till 50m är det inga större bekymmer att fälla mindre vilt med relativt humana skott.
Kulorna kostar runt 100kr för 400st.
Hellre luftgevär än pilbåge som många drömmer om vid ev långvariga bekymmer.
Citera
2022-03-05, 12:44
  #2
Medlem
Juggernawts avatar
Eller så tar man jägarexamen på en/ett par helger och köper ett riktigt gevär. Begagnat får du en vettig för samma priser du snackar om.
För övrigt finns det tusentals i landet som vet hur man tar tillvara på vilt, det är inte svårt.
Citera
2022-03-05, 12:55
  #3
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Eller så skaffar tar man jägarexamen på en/ett par helger och köper ett riktigt gevär. Begagnat får du en vettig för samma priser du snackar om.

Tänker att det handlar en del om att du för 500kr kan sitta på 2000 jaktkulor och slipper registrera dig som vapenägare men ändå tyst kan fälla lagom stort vilt för ett ev strömlöst samhälle.
Det gör du inte om du satsar på krut.

Tror för övrigt inte du får jägarexamen, vapenskåp, vapen + 2000 kulor för i runda slängar 4000kr.
Citera
2022-03-05, 13:14
  #4
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Eller så tar man jägarexamen på en/ett par helger och köper ett riktigt gevär. Begagnat får du en vettig för samma priser du snackar om.
För övrigt finns det tusentals i landet som vet hur man tar tillvara på vilt, det är inte svårt.

Att ta jägarexamen är inte gratis och det krävs lite mer än så för att få vapenlicens/upprätthålla vapenlicens. Låter på dig som att det är enkelt att införskaffa sig krutvapen lagligt i Sverige och så är inte fallet.
Citera
2022-03-05, 13:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Eller så tar man jägarexamen på en/ett par helger och köper ett riktigt gevär. Begagnat får du en vettig för samma priser du snackar om.
För övrigt finns det tusentals i landet som vet hur man tar tillvara på vilt, det är inte svårt.

Fullständigt enig!
Edit: Om pengar och brottsregister inte är ett problem.
Citera
2022-03-05, 14:42
  #6
Medlem
Harams avatar
Ett PCP gevär är INTE tyst. Ska du dessutom skruva upp farten så smäller det värre än en 22lr. Kan du inte fixa ljuddämpare så lär du höras ändå.

Anledningen till att jag nämner ljuddämpare med nuvarande lagar (de ändras först halvårsskiftet) är att du åker på olaga vapeninnehav i vilket fall...

Är det värt för ett trimmat luftgevär?

Sedan är det inte helt lätt att panga luftgevär med den träffsäkerheten utan att träna MYCKET!

Ska du panga en hare så är det skott i huvudet som gäller med ett luftgevär som går att köpa licensfritt och sedan trimma. Om du ser på en hare så kommer du på att det är ett litet träffområde på en hare...

Mina 5 öre...
Citera
2022-03-05, 15:05
  #7
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haram
Ett PCP gevär är INTE tyst. Ska du dessutom skruva upp farten så smäller det värre än en 22lr. Kan du inte fixa ljuddämpare så lär du höras ändå.

Anledningen till att jag nämner ljuddämpare med nuvarande lagar (de ändras först halvårsskiftet) är att du åker på olaga vapeninnehav i vilket fall...

Är det värt för ett trimmat luftgevär?

Sedan är det inte helt lätt att panga luftgevär med den träffsäkerheten utan att träna MYCKET!

Ska du panga en hare så är det skott i huvudet som gäller med ett luftgevär som går att köpa licensfritt och sedan trimma. Om du ser på en hare så kommer du på att det är ett litet träffområde på en hare...

Mina 5 öre...
Fx har inbyggd shroud och de är tysta även i fullfart.
Citera
2022-03-05, 16:10
  #8
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haram
Ett PCP gevär är INTE tyst. Ska du dessutom skruva upp farten så smäller det värre än en 22lr. Kan du inte fixa ljuddämpare så lär du höras ändå.

Anledningen till att jag nämner ljuddämpare med nuvarande lagar (de ändras först halvårsskiftet) är att du åker på olaga vapeninnehav i vilket fall...

Är det värt för ett trimmat luftgevär?

Sedan är det inte helt lätt att panga luftgevär med den träffsäkerheten utan att träna MYCKET!

Ska du panga en hare så är det skott i huvudet som gäller med ett luftgevär som går att köpa licensfritt och sedan trimma. Om du ser på en hare så kommer du på att det är ett litet träffområde på en hare...

Mina 5 öre...

Nu är ljuddämpare sjukt enkla att bygga själv så ser inte riktigt vad problemet är. Då blir de dessutom otroligt tysta i jämförelse med krut.
Jag skjuter shroud + dämpat på 16J med en picka och det låter betydligt mer när man träffar kulfånget än när skottet går av.
Nja det är inte bara huvudträff som gäller på hare. Kolla lite på yt och britterna som jagar med luft under 16J.
Under 40m är det inte särskilt svårt att träffa men visst behöver man öva lite.

Du är nog lite taskigt uppdaterad vad gäller pcp pickor.
Citera
2022-03-05, 20:12
  #9
Medlem
Massonites avatar
Är det olagligt som diskuteras
Bygg ett armborst (enklaste lösningen).
köp ett par barnskidor på secondhand typ 50 kr .. lite pyssel en kväll eller 2 .. sedan fungerar dessa barnskidor utmärkt , de är extremt böjbara med bra drag.

Man trimmar upp trycket sedan genom att tvinna strängen 🙂🙂
(sedan gör man engångspilar med blompinnar och tejpar dessa.. fenor gör man också med tejp. .

En kostnad på kanske enbart 150 kr .. ett armborst och 30 pilar.. är man lite händig bara så går allt att jag med detta.
här är en bra länk .. armborst gjort med skidor (men första gångerna man skjuter verkar det klent ... men tvinna strängen bara .. 250 - 270 pound är inga propblem att ordna.. mer tryck än detta så är det svårt att dra strängen för hand.

Här är en länk som beskriver hur man gör ..
https://www.google.com/url?sa=t&sour...XH_h85v5oikyzk

Tänk på att detta enbart är i riktig nödsituation. Det är förbjudet att tillverka dessa enkla vapen.
Citera
2022-03-05, 22:08
  #10
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Är det olagligt som diskuteras
Bygg ett armborst (enklaste lösningen).
köp ett par barnskidor på secondhand typ 50 kr .. lite pyssel en kväll eller 2 .. sedan fungerar dessa barnskidor utmärkt , de är extremt böjbara med bra drag.

Man trimmar upp trycket sedan genom att tvinna strängen 🙂🙂
(sedan gör man engångspilar med blompinnar och tejpar dessa.. fenor gör man också med tejp. .

En kostnad på kanske enbart 150 kr .. ett armborst och 30 pilar.. är man lite händig bara så går allt att jag med detta.
här är en bra länk .. armborst gjort med skidor (men första gångerna man skjuter verkar det klent ... men tvinna strängen bara .. 250 - 270 pound är inga propblem att ordna.. mer tryck än detta så är det svårt att dra strängen för hand.

Här är en länk som beskriver hur man gör ..
https://www.google.com/url?sa=t&sour...XH_h85v5oikyzk

Tänk på att detta enbart är i riktig nödsituation. Det är förbjudet att tillverka dessa enkla vapen.

Om du inte trollar så är det ett sorgligt efterblivet tips.
Citera
2022-03-05, 22:19
  #11
Medlem
Massonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo visst
Om du inte trollar så är det ett sorgligt efterblivet tips.
Det fungerar att jaga med , precis som dina luftgevär.
Så neeeeej jag trollar ej.
Citera
2022-03-05, 22:21
  #12
Medlem
jo vissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Det fungerar att jaga med , precis som dina luftgevär.
Så neeeeej jag trollar ej.
Ok skapa en barnskidsarmborsttråd då. Verkligen intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback