Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-28, 10:06
  #1
Medlem
Mitt första tv-spel var Supernintendo där jag satt som fastklistrad framför Super Mario World!

Sedan spelade jag mycket Playstation 1 och Nintendo 64 och minns hur jag verkligen levde i spel som Mario 64, Zelda Ocarina of Time, Metal Gear Solid, Resident Evil 2 och hur jag grät i slutet på första CD:n av Final Fantasy 7. När jag var lite äldre spelade jag mest på datorn och precis som många andra så lirades det mycket online, counter-strike och World of Warcraft.

Jag har nu tagit upp tv-spelandet och spelar tillsammans med tjejen och vi har en PS3, Wii U samt Xbox one X. Jag märker själv att jag har mycket svårare att fastna för att "grafiken är cool" och stories blir typ långtråkigt och man vill oftast skippa de flesta cinematics. Känns mer som att jag vill komma in i spelet snabbt.

Känns också som att jag mycket mer föredrar spel som är lite mer linjära och inte att man ska springa fram och tillbaka och samla massa saker, jag tror inte jag hade gillat Zelda-spelen lika mycket idag som när jag var runt 10 år gammal. Jag undrar vilka spel ni har spelat för första gången som 30+ som ni faktiskt har fastnat för? Än så länge är några bra spel vi kört:

- New Super Mario Bros 2 (Wii U)
- Donkey Kong Tropical Freeze (Wii U)
- Last of Us (PS3, bara jag som spelade det och jag tyckte att det var lite långtråkigt och storyn engagerade mig inte)
- Resident Evil 6 (Xbox one, har inte klarat det men tycker det är ganska kul)
- Super Mario 3d World (Wii U, riktigt bra spel!)
- Rayman legends (PS3)
- A Way out (Xbox one, gillar att det inte är lång inlärning och man måste inte gå massa fram och tillbaka och samla saker samt att spelet verkligen är byggt för co-op)
- Crash Bandicoot 4 (Xbox one, riktigt bra spel)

Några spel vi "börjat på" men inte riktigt fastnat för:
- Ori and the will of wisps (Xbox one)
- Zelda Twilight princess (Xbox one)

Och med spel man fastnat för som 30+ menar jag inte spel man spelat sen tidigare och fortfarande tycker är kul (t ex kan jag spela Goldeneye 64 fortfarande precis som jag kan lyssna på Eminems första platta men hade förmodligen inte tyckt något av de var bra om jag upptäckt de i min nuvarande ålder).
Citera
2021-12-28, 10:10
  #2
Medlem
Half life Alyx
Citera
2021-12-28, 10:10
  #3
Medlem
TheJackets avatar
Spelar knappt något längre. Men när jag gör det blir det oftast GB/GBC/GBA eller PSP.

Nyligen har jag gett mig fan på att varva Super Mario Land 1, 2 & 3.
Citera
2021-12-28, 10:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Spelar knappt något längre. Men när jag gör det blir det oftast GB/GBC/GBA eller PSP.

Nyligen har jag gett mig fan på att varva Super Mario Land 1, 2 & 3.

Dvs du har inte fastnat för något spel som 30+ som du inte litet innan?
Citera
2021-12-28, 10:17
  #5
Medlem
Rainbow 6 Siege. Skönt tempo för en gammal man.
Citera
2021-12-28, 10:24
  #6
Medlem
Rospigg1s avatar
måste vara monkey island. tror jag var 30+ då
Citera
2021-12-28, 10:25
  #7
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Celeste var drömmigt, lagom svårt och hade ett fantastiskt soundtrack. Kan rekommendera.
Citera
2021-12-28, 10:27
  #8
Medlem
De tre Tomb Raider-spelen som släpptes på 2010-talet fastnade jag verkligen för. Tyckte de var riktigt bra. Ettan var verkligen en upplevelse när jag började med det, med då supersnygg grafik
Citera
2021-12-28, 10:34
  #9
Medlem
neiges avatar
Är inte 30 men nästan, Risk: Global Domination
Citera
2021-12-28, 10:36
  #10
Medlem
SkepticVikings avatar
Spel jag fastnat för som 30+

Fallout 3
Fallout 4
Skyrim
City of Heroes
Heroes and Generals
Vermintide
Cyberpunk 2077
Citera
2021-12-28, 10:48
  #11
Medlem
SlappTjackBalles avatar
StarCraft
Super Duoble Dragon
Turtles in time
Resident Evil 4
Citera
2021-12-28, 10:52
  #12
Medlem
Chevrons avatar
Spelar knappt, men tror inte det har med åldern att göra

Ej heller valet av mina 3 favoritspel som 30+:
Doom Eternal - bra gameplay, och en värdig del av Doom-serien. Gillas starkt att de behöll det snabba speltempot.
Witcher 3 - mysiga miljöer, bra utnyttjande av källmaterialet. Jag gillade skarpt att spelen tydligt gått mer mot folktro och bort från sci fi-fantasy vilket återfinns i högre grad i böckerna. Önskar Netflix hade gjort detsamma.
RDR2 - allt, egentligen. Väl genomarbetade miljöer, bra story.

En åldersfaktor är möjligen att multiplayerspel saknas på listan för att jag inte har lika många att spela med nu. Blir mycket spretigare också. När man gick i skolan var det liksom ett-två spel som gällde åt gången. Alla spelade CS. Alla spelade WoW. Det fanns att ta av.

Idag skulle det bli mer: Jaha, du spelar XXY. Vad är det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback