Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-21, 08:45
  #1
Medlem
Hej, jag är ute efter att bygga en dator där jag kan ha spel igång under en VM medans jag arbetar med annat i mitt vanliga skrivbord.

Provade lite med min dator och det var väldigt laggigt så jag undrar vad jag behöver för hårdvara.
Har inget emot att investera i yttligare grafikkort om det hjälper och man kan ha ett dedikerat grafikkort till VM?

Tar gärna emot tips på allt som rör detta och även vilken VM som är bäst för 3d spel.


Nuvarande hw
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1050
Intel Core i7 7800X @ 3.50GHz
Skylake-X 14nm Technology
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1067MHz (15-15-15-36)
Citera
2021-11-21, 13:32
  #2
Medlem
bjornebarns avatar
Varför vill du ha spelen i en VM?
Citera
2021-11-22, 21:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Varför vill du ha spelen i en VM?
Det var inte frågan.
Citera
2021-11-23, 00:11
  #4
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohammed99999
Det var inte frågan.

Det är inte helt trivialt att köra en VM och man bör alltid räkna med att tappa performance (generellt sett, när allt fungerar korrekt, en overhead på ca 10 % på både CPU och RAM). Detta beror på hur ditt system, mjukvarumässigt, är uppsatt och har inte så mycket med datorns hårdvara att göra. Jag tvivlar därför på att det kommer att gå så mycket bättre bara genom att du byter ut grafikkortet, eftersom det inte löser det underliggande problemet. Det är lite som att byta ut motorn på en bil där bromsarna har rostat fast...

Du bör be mod att flytta din tråd till ett relevant mjukvarudelforum. Det kan även vara bra om du svarar på exakt vilka spel du vill kunna köra, vad du använder för VM och vilka inställningar du har givit den, hur dess resursanvändning ser ut när du kör någonting, mm.
Citera
2022-01-11, 17:50
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Är det bara jag som reagerar på att minnena är lite väl slöa?
Citera
2022-01-11, 21:06
  #6
Moderator
memymos avatar
Det går köra dedikerat grafikkort till en VM.

Allt beror på hur man ska sätta upp allt.

LTT satte ju t.ex upp 7 datorer i en dator.

Där varje VM hade ett eget dedikerat grafikkort.
Men delade på CPU och RAM

Sen kan det hända du får köra båda dina datorer som VM och ha huvuddatorn som HOST som sköter VM maskinerna för att få det att fungera bäst.

Andra alternativet är att göra som LTT gjorde senast och köra med ett ganska krafitgt grafikkort och köra genom Windows egna Hyper-v och få en virituel med delat grafikkort.
Citera
2022-01-12, 01:49
  #7
Medlem
merlin2s avatar
allt beror på lite hur du vill ha det, ur vilken persons sätt, en konsuments, ett företags eller annat.
sedan vilken vm, det finns ju bara 2 stora idag hyper-v och vmware, själv föredrar jag vmware.

sedan måste du bestämma dig ur vilken hypervizor du vill köra, nivå 1 eller 2, du får ut mer ur 1 men då måste du rensa allt på din dator och köra esxi om du kör vmware.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypervisor#Classification

kan man få ut allt ur en dator i vm, nej, det går inte, du kan få ut mellan 80 till ca 97 %, resten är ofta till hosten. beror på installerade hårdvaran då all hårdvara stöds inte, speciellt konsument-hårdvara.

frågan är nog mer, har du kunskapen nog för att sätta upp det? det är inte svårt men inget är svårt när man kan det. det finns bra yt-clips hur man gör det.

lite hjälp iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback