Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-03-10, 05:59
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grin0lle
Kolla upp 5x5 programmet, eller Strong lifts som det heter. Ett klockrent program för nybörjare som fokuserar på enbart ett fåtal övningar. Se till att bli bra på dessa, ge det MINST 6 månader innan du ändrar till fler repetitioner, dvs 3 set x 15 rep.
Bifogar länk så kan du titta. Det första passen kan du ta till att försöka till ditt MAX rep, dvs hur mycket orkar du lyfta EN gång men INTE två. Därifrån är målet att försöka köra 5x5 på 80% (tror jag, lär stå på sidan) av ditt MAX.

https://stronglifts.com/5x5/

Lycka till!

Du tipsar alltså en nybörjare med dessa övningar? Snyggt

Ts börja med maskiner helt och hållet.

Finns flera anledningar varför men den viktigaste är att ditt centrala nervsystem inte är redo för fria vikter. Inte heller dina leder, muskelfästen eller muskler överlag.

Du behöver också först enbart komma in i träningen och tycka det är kul.
Du ska inte ställa dig och försöka dig på deadlift utan att veta hur man gör? Hur står man? Hur lyfter man? Vilka vikter? Etc etc.

Det kommer senare.

Du kommer få jättebra resultat med maskiner.
Citera
2023-03-10, 06:05
  #62
Medlem
olasvenssons avatar
Bra jobbat. Jag tror du kommer lyckas att sluta röka också om du känner för det.

Lycka till 👍
Citera
2023-03-10, 06:52
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Sant, jag bor i en liten stad, precis intill en motionsslinga, vilken jag ibland går (jogga har jag inte vågat mig på). Eller så går jag bort till en lite större skog, med 24 kg packning, o tältar över natten. Behöver knappast 24 kg för en natt, men jag tycker om att testa campinggrejerna i skarpt läge. Så visst får jag naturlig motion.

Det låter som en bra början.
Blir kanske jobbigt att campa regelbundet, men det är en bra tanke. Att vara aktiv och sysselsätta sig inne och utomhus är klart mer hälsosamt än gym. Gym ger inte riktigt lika mycket tillbaka i form av upplevelsen, personlig självkännedom. Utveckling osv som man får vid riktiga aktiviteter. Hade du bott i villa med tomt så skulle du regelbundet kunna renovera, bygga om tomten för hand osv.
Men börja gärna idrotta igen osv. Barn gör allt rätt när de leker runt utomhus och sticker iväg med sina cyklar på äventyr. Går i idrott regelbundet i skolan. De gör aktiviteter som både bygger muskler och kondis naturligt hela tiden vilket man som vuxen alltid ska fortsätta med.
Annars blir det lätt att man får en onaturlig livsstil med stillasittande och över halva befolkningen räknas numera dit tyvärr.
Typ lägg all din fritid på att göra aktiva saker så kommer du utvecklas jättefort med tiden. När du upptäckter något nytt så leder det till nya upptäckter. Förhoppningsvis iaf.
Citera
2023-04-19, 12:13
  #64
Medlem
Muppetys avatar
Ajajaj... Inte bra...

Har hamnat i en ny period med ätstörningar, vilket gjort att jag gått upp till 84 kg igen. Från o med idag slopar jag glassen som jag skrivit om. Sen har det blivit vaniljmunkar till kvällsmat, dom slopar jag också. Har köpt lite morötter att knapra på till kvällen. O istället för glass, ska jag ta runt 2 st Risifrutti istället.

De hade extrapris på ölkorvar, en för 10 kr. Köpte 40 st o det blir 2-3 st om dagen. När de är slut så skippar jag dom också. Samt på morgonen ska jag börja ta ett glas protein igen, något som jag heller inte gjort på sistone.

Ägg med knäckebröd blev det också tidigare o det är ju inte så onyttigt, så blir jag hungrig så ska jag se till att ha det hemma.
Citera
2023-06-18, 16:22
  #65
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Ajajaj... Inte bra...

Har hamnat i en ny period med ätstörningar, vilket gjort att jag gått upp till 84 kg igen. Från o med idag slopar jag glassen som jag skrivit om. Sen har det blivit vaniljmunkar till kvällsmat, dom slopar jag också. Har köpt lite morötter att knapra på till kvällen. O istället för glass, ska jag ta runt 2 st Risifrutti istället.

De hade extrapris på ölkorvar, en för 10 kr. Köpte 40 st o det blir 2-3 st om dagen. När de är slut så skippar jag dom också. Samt på morgonen ska jag börja ta ett glas protein igen, något som jag heller inte gjort på sistone.

Ägg med knäckebröd blev det också tidigare o det är ju inte så onyttigt, så blir jag hungrig så ska jag se till att ha det hemma.

Du bör satsa på att äta riktig mat. Eftersom du inte jobbar så bör du ha tid att laga många portioner åt gången och frysa in.

Om du har ett utegym i närheten så kan du testa det. Bara att köra ett tag när du är ute på en promenad. Man behöver inte ens byta till träningskläder. Om det ska hålla i längden tror jag på att göra det så okrångligt som möjlig. Eftersom du inte strävar efter att bli en kroppsbyggare behöver du inte gå på ett riktigt gym med allt vad det innebär. Det finns inte heller någon anledning att köpa proteinpulver eller andra kosttillskott om du äter vanlig varierad mat.
Citera
2023-07-05, 23:42
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Ajajaj... Inte bra...

Har hamnat i en ny period med ätstörningar, vilket gjort att jag gått upp till 84 kg igen. Från o med idag slopar jag glassen som jag skrivit om. Sen har det blivit vaniljmunkar till kvällsmat, dom slopar jag också. Har köpt lite morötter att knapra på till kvällen. O istället för glass, ska jag ta runt 2 st Risifrutti istället.

De hade extrapris på ölkorvar, en för 10 kr. Köpte 40 st o det blir 2-3 st om dagen. När de är slut så skippar jag dom också. Samt på morgonen ska jag börja ta ett glas protein igen, något som jag heller inte gjort på sistone.

Ägg med knäckebröd blev det också tidigare o det är ju inte så onyttigt, så blir jag hungrig så ska jag se till att ha det hemma.
vad kallas dessa ätstöörningair`? hestätning?
Citera
2023-08-18, 09:03
  #67
Medlem
Muppetys avatar
Tappade intresset o brydde mig inte så mycket längre ang. vikten ett tag, men nu har jag blivit besatt av att komma ner i 75 kg igen alternativt bygga mer muskler.

Kom upp i 87 kg o tänkte; -Nu får det räcka, vill jag bli ett fetto igen!?

Inga fler vaniljmunkar, onödigt godis, inga fler Kexchoklad, för mycket vitt bröd o allt som kan ge onödig viktuppgång. Min kost ser något bättre ut numera då jag skärpt mig.

Kl 07:00 - Ett glas med 1,5 dl proteinpulver
Kl 12:00 - Ca 4 hg Picadeli Plocksallad (i.a.f. de dagar jag jobbar)
Kl 19:00 - 2 knäckebröd med två ägg o lite kaviar

Det är ändå för lite, men bättre än Kexchoklad o vaniljmunkar. Jag har fixat enkla träningsgrejer som jag använder hemma, ett träningsband som man kan använda på flera olika sätt, samt fixade jag en boxningssäck som jag kan slå på. Jag skulle ju vilja lära mig boxning eller liknande. Men ska man boxas krävs ju mera muskler samt teknik, inte bara slå på säcken för att försöka gå ner i vikt. Man ska ju i så fall satsa på tungvikt! Det är ganska avkopplande att slå på säcken, jag är förvisso inte det minsta aggressiv av mig (till skillnad från för 10-12 år sen), men det känns ändå bra.

Väger mig varje dag o gör diagram; https://i.imgur.com/X7CQgDo.jpg

Ska försöka ta cykeln istället för el-sparkcykeln också...
Citera
2023-08-18, 09:30
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Tappade intresset o brydde mig inte så mycket längre ang. vikten ett tag, men nu har jag blivit besatt av att komma ner i 75 kg igen alternativt bygga mer muskler.

Kom upp i 87 kg o tänkte; -Nu får det räcka, vill jag bli ett fetto igen!?

Inga fler vaniljmunkar, onödigt godis, inga fler Kexchoklad, för mycket vitt bröd o allt som kan ge onödig viktuppgång. Min kost ser något bättre ut numera då jag skärpt mig.

Kl 07:00 - Ett glas med 1,5 dl proteinpulver
Kl 12:00 - Ca 4 hg Picadeli Plocksallad (i.a.f. de dagar jag jobbar)
Kl 19:00 - 2 knäckebröd med två ägg o lite kaviar

Det är ändå för lite, men bättre än Kexchoklad o vaniljmunkar. Jag har fixat enkla träningsgrejer som jag använder hemma, ett träningsband som man kan använda på flera olika sätt, samt fixade jag en boxningssäck som jag kan slå på. Jag skulle ju vilja lära mig boxning eller liknande. Men ska man boxas krävs ju mera muskler samt teknik, inte bara slå på säcken för att försöka gå ner i vikt. Man ska ju i så fall satsa på tungvikt! Det är ganska avkopplande att slå på säcken, jag är förvisso inte det minsta aggressiv av mig (till skillnad från för 10-12 år sen), men det känns ändå bra.

Väger mig varje dag o gör diagram; https://i.imgur.com/X7CQgDo.jpg

Ska försöka ta cykeln istället för el-sparkcykeln också...

Kul att läsa tråden, men kom igen nu förfan! Skitbra jobbat, kasta inte bort det nu! Fortsätt gå ner i vikt, du är jätteduktig!

Kropp och själv mår bättre av motion!

Har du läst Hjärnstark av Anders Hansen?
https://www.bokus.com/bok/9789175038...er-din-hjarna/

Vissa av mina bekanta har sagt att den är himla bra, kanske något för dig!
Citera
2023-08-18, 09:31
  #69
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
Kul att läsa tråden, men kom igen nu förfan! Skitbra jobbat, kasta inte bort det nu! Fortsätt gå ner i vikt, du är jätteduktig!

Kropp och själv mår bättre av motion!

Har du läst Hjärnstark av Anders Hansen?
https://www.bokus.com/bok/9789175038...er-din-hjarna/

Vissa av mina bekanta har sagt att den är himla bra, kanske något för dig!
Tack för tipset, jag har den som ljudbok, men ej lyssnat på den ännu. Ska göra det!
Citera
2024-02-12, 06:56
  #70
Medlem
Muppetys avatar
Uppdatering...

Sen en vecka tillbaka äter jag enbart nyttiga saker o det ser man på viktogrammet; https://i.imgur.com/COpLcMJ.png

Jag skippar glassen numera, o absolut inget godis, som jag haft problem med. Jag skulle gissa att det beror på godiset att jag pendlat runt 84-86 kg.

Maten numera...
08:00 - Frukost: Lite frukt, t.ex. två bananer
12:00 - Lunch: Ett paket nudlar eller liknande
18:00 - Middag/kvällsmat: Någon enkelt halvfabrikat
Samt till mellanmål 1-2 Risifrutti

Vad gäller att träna, så har jag börjat ta fler o längre promenader. Jag köpte en riktig boxningssäck (den andra var en egengjord) som jag fått upp o som jag slår på varje dag. Har även hantlar och elastiska träningsband.

Ska fortsätta så här tills jag når 75 kg-gränsen!
Citera
2024-02-17, 07:44
  #71
Medlem
Muppetys avatar
Nu släppte kroken som jag satte upp boxningssäcken med, när jag stod o slog på den. Som tur var, var inte katterna under den...

Jag ska se om jag kan sätta i ett grövre plugg o en större krok... Säcken väger drygt 20 kg. Sen får nån hjälpa mig att få upp den (säcken alltså) igen.

Eller ska man satsa på nått sånt här direkt; https://gymkompaniet.se/roterande-takkrok-master o expanderbultar? Det är betongtak.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback