Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-07, 09:40
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar hur man förklarar för sin omgivning vad man blivit utsatt för?
Upplever att det finns stor sannolikhet att jag blir den misstrodda i slutändan.
För det låter så galet och de skulle aldrig misstänka personen för detta.
Vi har gemensamma vänner och jag gör antagandet att så han nedvärderande alla andra när han berättade om dem för mig. Kommer han också att göra emot mig,nu.

Så frågan ; hur förklarar jag för min omgivning att denna tillsynes väldigt pålitliga människan är sjuk och blir trodd i det ?
Citera
2021-07-07, 10:22
  #2
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadicalFear
Hej!

Jag undrar hur man förklarar för sin omgivning vad man blivit utsatt för?
Upplever att det finns stor sannolikhet att jag blir den misstrodda i slutändan.
För det låter så galet och de skulle aldrig misstänka personen för detta.
Vi har gemensamma vänner och jag gör antagandet att så han nedvärderande alla andra när han berättade om dem för mig. Kommer han också att göra emot mig,nu.

Så frågan ; hur förklarar jag för min omgivning att denna tillsynes väldigt pålitliga människan är sjuk och blir trodd i det ?

För din egna sinnesro, försök inte övertyga andra nånting. Det kommer bara dra energi ur dig och skada dig ännu mer.
Låt honom. Låt dem inse själva. Du vet sanningen. Lägg fokus på att läka istället.
Citera
2021-07-07, 10:25
  #3
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vad har du blivit utsatt för?
Citera
2021-07-07, 10:39
  #4
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
För din egna sinnesro, försök inte övertyga andra nånting. Det kommer bara dra energi ur dig och skada dig ännu mer.
Låt honom. Låt dem inse själva. Du vet sanningen. Lägg fokus på att läka istället.

Det du säger är helt sant.
Been there, done that. Det enda jag ångrar var just detta. Hoppas TS tar till sig av inlägget.

Det kan vara skönt att prata ut om det. Jag gjorde det till mina närmaste vänner, men annars, släpp det.
Citera
2021-07-07, 11:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
För din egna sinnesro, försök inte övertyga andra nånting. Det kommer bara dra energi ur dig och skada dig ännu mer.
Låt honom. Låt dem inse själva. Du vet sanningen. Lägg fokus på att läka istället.



Tack!
Jag tar ditt råd. För det känns nästan som att jag kommer se ut som den sjuke om jag öppnar munnen...
Men jag skulle gärna prata om det med någon. Kan man höra av sig till tidigare partners och fråga om de varit med om samma sak, är det oförskämt ?
Citera
2021-07-07, 11:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vad har du blivit utsatt för?


Det är så otroligt många små saker som när de läggs på hög blivit helt ogenomlidliga. Låt säga att jag bröts ner helt. Slutade lita på mig själv och mina känslor och intryck. Trodde bara jag var "överkänslig". Sökte psykologisk hjälp och har med tiden stärkt mig själv igen och börjat kunna se alla små nedlåtande antydningar och nedvärderingar. Alltså kunnat se igenom vissa saker som bara varit den andres osäkerheter och försök till kontroll.

Jag gick från att vara rätt normal i mående till att må väldigt dålig i det förhållandet. Nu när jag är ur det känns det som att jag faktiskt kan andas igen. Förut var jag rädd för vad han skulle tycka,säga eller vilket humör han skulle ha och hur mycket det skulle gå ut över mig.
Citera
2021-07-07, 13:51
  #7
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Du måste i så fall beskriva hela kedjan, liksom var det började, mellanspelet och hur det till slut visade sig. Dom flesta av oss har haft ett psyko så dom flesta förstår nog gaslighting nu för tiden men du måste som sagt vara tydlig. Blir du emotionell och hoppar fram och tillbaka i historien så ingen förstår den logiska följden av saker och ting så kommer ingen tro dig.
Citera
2021-07-07, 15:48
  #8
Medlem
Varför ska du förklara för din omgivning hur sjuk människan är??

Det är nu du ser vilka som är dina riktiga kompisar, antagligen dom som stannar hos dig.

Sätter du igång och tar skydd och anfaller (förnekar och anklagar) så kommer folk även börja tvivla på dig.
Citera
2021-07-07, 18:47
  #9
Medlem
Kickexs avatar
Vad har narcissism med saken att göra?
Citera
2021-07-10, 15:44
  #10
Medlem
Säg ingenting till era gemensamma vänner förrän DU läkt.

Det är ett krig med en narcissistisk person för de kan inte ”göra fel” för då måste de börja reflektera varför de gör som de gör, och en väl bra tid tillbaka för de har mönster för att överleva sedan de blivit traumatiserade..

Så om du skapar konflikt eller oro mot en narcissistisk person då kommer de göra allt för att inte behöva rannsaka sig själva och då är det att du ska vara sjuk eller störd för de ska slippa bära ansvar för bördor de inte bearbetat. Och de skyr inga medel. De kan ljuga hej vilt.

Enkelt förklarat.
Så de vänder varenda kappa de kan efter vinden. Tar till rejäla personliga påhopp som du vet är lögn men som andra kanske blir osäkra på för de är bra på att prata och de har gjort detta mönster förut. Man är bara en av många.


Tiden berättar verkligen allt. Jag har flera vänner som jag har kontakt med idag som är utsatta av samma person. Så bara backa ut helt, ta avstånd och börja om.
Härja med en sån är bara dränerande.
Citera
2021-07-10, 21:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Varför ska du förklara för din omgivning hur sjuk människan är??

Det är nu du ser vilka som är dina riktiga kompisar, antagligen dom som stannar hos dig.

Sätter du igång och tar skydd och anfaller (förnekar och anklagar) så kommer folk även börja tvivla på dig.

det är stor sannolikhet att jag blir utfrågad då allting såg väldigt bra ut utåt sett.
men jag ska hålla det kort. Bara ett "vi fungerade inte ihop"
Citera
2021-07-10, 21:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcallmepelin
Säg ingenting till era gemensamma vänner förrän DU läkt.

Det är ett krig med en narcissistisk person för de kan inte ”göra fel” för då måste de börja reflektera varför de gör som de gör, och en väl bra tid tillbaka för de har mönster för att överleva sedan de blivit traumatiserade..

Så om du skapar konflikt eller oro mot en narcissistisk person då kommer de göra allt för att inte behöva rannsaka sig själva och då är det att du ska vara sjuk eller störd för de ska slippa bära ansvar för bördor de inte bearbetat. Och de skyr inga medel. De kan ljuga hej vilt.

Enkelt förklarat.
Så de vänder varenda kappa de kan efter vinden. Tar till rejäla personliga påhopp som du vet är lögn men som andra kanske blir osäkra på för de är bra på att prata och de har gjort detta mönster förut. Man är bara en av många.


Tiden berättar verkligen allt. Jag har flera vänner som jag har kontakt med idag som är utsatta av samma person. Så bara backa ut helt, ta avstånd och börja om.
Härja med en sån är bara dränerande.



Tack.
ja, jag behöver antagligen landa i det hela och låta det sjunka in. Undrar fortfarande vad fan jag varit med om egentligen. Det är som att lägga ett pussel i efterhand och sakta börja se hur tokigt allt faktiskt var.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback