Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-03, 16:12
  #1
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Hej!

Kikade på Cortus engery AB. De är verksamma inom vätgassektorn, och jag spår en ljus framtid i det området. När jag tittar på grafen på Avanza undrar jag lite hur det kommer sig att den kunde kosta över 9000kr/st år 2005 och nu runt 0,45kr/st.

Hur är det möjligt?
Är detta en skitaktie man inte bör slänga in pengar i?
__________________
Senast redigerad av JagMatarHuslimer 2021-02-03 kl. 16:16.
Citera
2021-02-03, 16:35
  #2
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Hej!

Kikade på Cortus engery AB. De är verksamma inom vätgassektorn, och jag spår en ljus framtid i det området. När jag tittar på grafen på Avanza undrar jag lite hur det kommer sig att den kunde kosta över 9000kr/st år 2005 och nu runt 0,45kr/st.

Hur är det möjligt?
Är detta en skitaktie man inte bör slänga in pengar i?

Reverse splits och nyemissioner för att dra in pengar. Klassiskt öde för företag som går back år för år.
Citera
2021-02-03, 16:43
  #3
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Reverse splits och nyemissioner för att dra in pengar. Klassiskt öde för företag som går back år för år.


Jäpp! Satsade man 10.000kr 2005 och tänkte långsiktigt så har man cirka 50 öre kvar nu! Det räcker ungefär till tre lösa M&M i lösgodishyllan om man lägger dem direkt på vågen så inte påsen kostar.

Ledningen för bolaget har dock inte gått lottlösa, kan vi gissa att VD har miljonlön varje år utan att ha lagt in några egna pengar i företaget?
Citera
2021-02-03, 23:03
  #4
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Hej!

Kikade på Cortus engery AB. De är verksamma inom vätgassektorn, och jag spår en ljus framtid i det området. När jag tittar på grafen på Avanza undrar jag lite hur det kommer sig att den kunde kosta över 9000kr/st år 2005 och nu runt 0,45kr/st.

Hur är det möjligt?
Är detta en skitaktie man inte bör slänga in pengar i?

Oj, det var ännu värre än jag trodde. Börsdata gick bara tillbaka till jan 2011 när jag tittade och då stod dom i 71.
Deras MS3 i Höganäs verkar vara sista halmstrået och dom gick ju precis ut med att dom lyckats leverera syngas dock inte kontinuerligt. Tekniska problem med partikelföroreningar uppskjuter till i slutet av mars.
Om dom lyckas lösa detta och till slut får en referensanläggning kanske dom kan få en kommersiell framgång så att kursen kan gå upp litet.

Skulle inte rekommendera någon att köpa med deras trackrecord.

Är man intresserad av dennna form av greentech så tycker jag man ska titta på norska VOW ASA.
Dom har ett mycket bredare register och landar nya kontrakt varje vecka med världsledande företag som Repsol, Archelor Mittal och Elkem, går med vinst och jag gissar att kursen är minst dubblad i år.

Grundarna sitter själva på 54 % av aktierna och dom sköter finansieringen utan nyemissioner.

Läs på och kolla själv. Finns många trådar på finansavisen.no/forum
__________________
Senast redigerad av nerdh 2021-02-03 kl. 23:07.
Citera
2021-02-03, 23:58
  #5
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Oj, det var ännu värre än jag trodde. Börsdata gick bara tillbaka till jan 2011 när jag tittade och då stod dom i 71.
Deras MS3 i Höganäs verkar vara sista halmstrået och dom gick ju precis ut med att dom lyckats leverera syngas dock inte kontinuerligt. Tekniska problem med partikelföroreningar uppskjuter till i slutet av mars.
Om dom lyckas lösa detta och till slut får en referensanläggning kanske dom kan få en kommersiell framgång så att kursen kan gå upp litet.

Skulle inte rekommendera någon att köpa med deras trackrecord.

Är man intresserad av dennna form av greentech så tycker jag man ska titta på norska VOW ASA.
Dom har ett mycket bredare register och landar nya kontrakt varje vecka med världsledande företag som Repsol, Archelor Mittal och Elkem, går med vinst och jag gissar att kursen är minst dubblad i år.

Grundarna sitter själva på 54 % av aktierna och dom sköter finansieringen utan nyemissioner.

Läs på och kolla själv. Finns många trådar på finansavisen.no/forum


Tack för tipset om VOW ASA.

Jag har lagt lite stålar på Metacon, Cell Impact, Impact Coatings. Vad tror du om dom vätgasbolagen? Vilka andra vätgasbolag skulle du rekommendera?
Citera
2021-02-04, 08:46
  #6
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Tack för tipset om VOW ASA.

Jag har lagt lite stålar på Metacon, Cell Impact, Impact Coatings. Vad tror du om dom vätgasbolagen? Vilka andra vätgasbolag skulle du rekommendera?

Kan tyvärr inte uttala mig om vätgas. Hade NEL ett tag och fick hyfsad utdelning, men jag tycker branschen känns hajpad och svårbedömd för tillfället.

Det satsas ju mycket på området, men vad och vem som kommer ut som vinnare tycker jag i nuläget är svårt att avgöra.

Det enda med anknytning jag har själv är Insplorion som har en unik sensorteknik för batterier och vätgas, men det är en högriskaktie även om den gått upp bra sen jag köpte. Dom som köpte den för länge sedan har förmodligen förlorat en hel del.
Citera
2021-02-04, 13:45
  #7
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagMatarHuslimer
Tack för tipset om VOW ASA.

Jag har lagt lite stålar på Metacon, Cell Impact, Impact Coatings. Vad tror du om dom vätgasbolagen? Vilka andra vätgasbolag skulle du rekommendera?

Cell Impact verkar vara mest hypead och handlas upp friskt av storbanker. Troligtvist minst gamble på den. Impact Coatings och Metacon är mycket större gambles enligt mig. Jag äger alla tre men har bara små positioner i Impact Coatings och Metacon och jag behandlar dom som lotter. Liten risk men hög reward.
Citera
2021-06-01, 18:26
  #8
Medlem
Inte långt kvar nu tills raketen är ett faktum i detta bolag.
Alla delar är testade var för sig och dom ska nu samköra delarna i test sedan drar nog ms3 igång ganska så omgående...
Med en lyckad ms3 så kommer nog det inte dröja speciellt lång tid innan ett par nya projekt är i rullningen.

Industrin skriker efter åtgärder för att få ner dom fosila utsläppen och då är cortus ett riktigt vettigt alternativ att samarbeta med!!!

https://cortus.se/2021/05/31/comissi...ress-report-4/
Citera
2021-10-21, 08:18
  #9
Medlem
jack.danielss avatar
Inte för att jag fattar tekniken i deras mackapär! Men jag fattar att det inte skall ta fyra dagar att byta en packning
( som är den officiella förklaringen till stoppet i mackapären)
Citera
2021-10-21, 15:55
  #10
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Inte för att jag fattar tekniken i deras mackapär! Men jag fattar att det inte skall ta fyra dagar att byta en packning
( som är den officiella förklaringen till stoppet i mackapären)

Tekniken är ju enkelt beskriven på deras hemsida:

https://cortus.se/wp-content/uploads...ll_process.pdf

Packningen sprack p.g.a. materialfel och bytet av packningen ska färdigställas idag. Det kan ju vara så att man fått köpa in rejälare grejer nu som ska hålla, vilket har tagit tid att få tag på. Lite amatörmässigt, men man får ta och ha överseende. Detta bolag är fortfarande i begynnelsefasen och mycket problem kommer att dyka upp under vägens gång, särskilt i det tidigt skedet. Det viktiga är att Coitus Energy kan lösa problemen, hellre att packningen sticker nu vid testerna, än längre fram när det är full kareta.
Citera
2021-12-20, 09:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littleolle
Inte långt kvar nu tills raketen är ett faktum i detta bolag.
Alla delar är testade var för sig och dom ska nu samköra delarna i test sedan drar nog ms3 igång ganska så omgående...
Med en lyckad ms3 så kommer nog det inte dröja speciellt lång tid innan ett par nya projekt är i rullningen.

Industrin skriker efter åtgärder för att få ner dom fosila utsläppen och då är cortus ett riktigt vettigt alternativ att samarbeta med!!!

https://cortus.se/2021/05/31/comissi...ress-report-4/

när kommer raketen...
Citera
2022-08-09, 14:32
  #12
Medlem
jack.danielss avatar
Upp 66% på en vecka! Har dom hittat den gyllene Graalen? Nån insider som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback