Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-24, 20:10
  #1
Medlem
Hej!

Min dotter vill spela star stable online.

Antingen månadsavgift 55kr eller livstids one-time 599kr. Men man lär såklart inte få allt ändå.

Vad är det man behöver och hur är spelet? Ni som har erfarenhet av era barn som spelat det ett tag.

Är det något att satsa på?
Citera
2020-12-24, 20:24
  #2
Avstängd
Fcknfucks avatar
Är det onlinespel med chatt för "barn" så skulle jag vara väldigt försiktig.
Sjukt mycket pedofiler på sådana där spel.

Gjorde en egen undersökning på Movie star planet för något år sedan, det var otäckt.

Självklart anmälde jag pedofilerna men dom var tillbaka 2min senare med ett nytt konto.

När man hängde ut pedofiler i mainchatten så blev man bannad.
Blev sjukt äcklad och förbannad och krigade en stund men gav upp tillslut då det var omöjligt att bekämpa asen.

Ska hon spela så sitt bredvid.

Edit: Lyckades väl skrämma några men fylldes hela tiden på med nya.
__________________
Senast redigerad av Fcknfuck 2020-12-24 kl. 20:27.
Citera
2020-12-24, 21:08
  #3
Medlem
D45Ks avatar
"Jag tror att hon kommer att tycka det är roligt. Var redo på en del microtransactions. En ny häst kostar kanske 100-200kr.

Månadskostnaden ger tillgång till alla områden och quest. Microtransactions är bara kosmetik, så kan nog bli pedagogiskt om du är delaktig kring köp osv.

Chatten är whitelist, så du kan bara skriva ord på svenska som har godkänts, nummer och annat syns inte. Du kan tex inte fråga hur gammal en annan spelare är. Detta gör att många använder andra medium än spelet för chat.

Du kan också be kundsupport att stänga av ditt barns chat."

####

Har en på discord som jobbar där, där jag fick all denna info.
Citera
2020-12-24, 21:17
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Är det onlinespel med chatt för "barn" så skulle jag vara väldigt försiktig.
Sjukt mycket pedofiler på sådana där spel.

Gjorde en egen undersökning på Movie star planet för något år sedan, det var otäckt.

Självklart anmälde jag pedofilerna men dom var tillbaka 2min senare med ett nytt konto.

När man hängde ut pedofiler i mainchatten så blev man bannad.
Blev sjukt äcklad och förbannad och krigade en stund men gav upp tillslut då det var omöjligt att bekämpa asen.

Ska hon spela så sitt bredvid.

Edit: Lyckades väl skrämma några men fylldes hela tiden på med nya.
Min dotter hänger ibland där, men peddos kommer inte långt.
Mycket värre på Moviestarplanet!
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
"Jag tror att hon kommer att tycka det är roligt. Var redo på en del microtransactions. En ny häst kostar kanske 100-200kr.

Månadskostnaden ger tillgång till alla områden och quest. Microtransactions är bara kosmetik, så kan nog bli pedagogiskt om du är delaktig kring köp osv.

Chatten är whitelist, så du kan bara skriva ord på svenska som har godkänts, nummer och annat syns inte. Du kan tex inte fråga hur gammal en annan spelare är. Detta gör att många använder andra medium än spelet för chat.

Du kan också be kundsupport att stänga av ditt barns chat."

####

Har en på discord som jobbar där, där jag fick all denna info.
Det är bara småbarn eller de som inte fixar de enkla uppdragen som behöver microtransactions, min dotter har bara betalat engångsavgiften, på flera år.

Starstable är jättebra på att skapa en värld som småflickor gillar, med massor med nya teman vid jul och påsk osv, men räkna inte med en tekniskt korrekt värld, folk kan rida in i varandra och grafik-glichar är normalt, man kan aldrig dö men påminns om att det var nära!
Citera
2020-12-24, 21:24
  #5
Avstängd
Fcknfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
"Jag tror att hon kommer att tycka det är roligt. Var redo på en del microtransactions. En ny häst kostar kanske 100-200kr.

Månadskostnaden ger tillgång till alla områden och quest. Microtransactions är bara kosmetik, så kan nog bli pedagogiskt om du är delaktig kring köp osv.

Chatten är whitelist, så du kan bara skriva ord på svenska som har godkänts, nummer och annat syns inte. Du kan tex inte fråga hur gammal en annan spelare är. Detta gör att många använder andra medium än spelet för chat.

Du kan också be kundsupport att stänga av ditt barns chat."

####

Har en på discord som jobbar där, där jag fick all denna info.

Du är bra blåögd du, ålder blir åelder och bröst blir broest osv...

God Jul ❤️
Citera
2020-12-24, 23:03
  #6
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Du är bra blåögd du, ålder blir åelder och bröst blir broest osv...

God Jul ❤️

Om du läser vad jag skrev så var det ett citat, inte mina ord.

En whitelist på svenska kommer inte innehålla orden åelder eller broest.
Citera
2020-12-24, 23:07
  #7
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min dotter hänger ibland där, men peddos kommer inte långt.
Mycket värre på Moviestarplanet!

Det är bara småbarn eller de som inte fixar de enkla uppdragen som behöver microtransactions, min dotter har bara betalat engångsavgiften, på flera år.

Starstable är jättebra på att skapa en värld som småflickor gillar, med massor med nya teman vid jul och påsk osv, men räkna inte med en tekniskt korrekt värld, folk kan rida in i varandra och grafik-glichar är normalt, man kan aldrig dö men påminns om att det var nära!

"Microtransactions är bara kosmetik". Fattar inget vad du pratar om med, "småbarn"
Citera
2020-12-24, 23:09
  #8
Avstängd
Fcknfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Om du läser vad jag skrev så var det ett citat, inte mina ord.

En whitelist på svenska kommer inte innehålla orden åelder eller broest.

Och om du läser mitt inlägg mellan raderna så kommer inte något filter stoppa peddos.

Det är att ge tröga föräldrar en falsk trygghet!
Citera
2020-12-25, 09:10
  #9
Moderator
^Eazs avatar
Tjafsande raderat
/Mod
Citera
2022-06-20, 18:51
  #10
Medlem
Väldigt säkert för barm, förmodligen en av de mest säkra onlinespelen för barn. Chatten är hårt reglerad, kundsupport kan man maila och är trevliga. Man använder en egen valuta i spelet för att köpa hästar, med det måste man vara såkallas "starrider"dvs köpa månadsvis eller lifetime. Spelar det av nostalgikänslan, kan skiten utantill. Man måste inte betala extra, man får den valutan (starcoins) veckovis eftersom att man betalar spelet för det. Antingen kan man köpa mer starcoins i spelet, eller så får ungen spara med dom man får månadsvis. Vilket fungerar. Det brukar ha erbjudande, dubbel starcoins helg, så 200 starcoins blir 400, för samma pris av 200 (som det låter)
Citera
2022-08-13, 17:13
  #11
Medlem
Tror hon hade tyckt att det var kul! Det mest prisvärda är att betala för engångsmedlemsskap när det är rea, det brukar komma sådana någon gång i månaden. Hon kan spela ett par levels gratis innan dess för att se om hon gillar det. Har man medlemsskap får man lite in-game valuta varje vecka, så det går att samla till att köpa saker själv utan att köpa till, men det tar lång tid.

Ang pedofiler, ja, det är klart att det finns enstaka äcklon som på alla sidor, men chatten är rätt hårt whitelistad. Prata med henne om det istället, vad man ska passa sig för och hur hon gör om det är någon som är obehaglig. Det är bättre att ge henne verktyg och lära sig hur hon ska hantera istället för att bara förbjuda. Risken när man förbjuder barn är alltid att de gör ändå, och sedan inte vågar berätta om något skulle hända, eftersom de är rädda att föräldrarna ska bli sura över att de var på sidan alls.
Citera
2023-05-04, 00:28
  #12
Medlem
Nu är jag inget barn. Men det är enligt mig ett jätteroligt spel tycker jag! Jag kan starkt rekommendera att man för berättelsens skull spelar Starshine Legacy som finns gratis på deras hemsida och kan köras i webbläsaren. Det är ett gammalt spel men helt klart värt det då man får en djupare bakgrundshistoria för huvuduppdragen i Star Stable Online. Starshine Legacy är kanske lite läskigt för yngre barn. Kör det själv annars så kan du återberätta historien, det tar inte alls lång tid!

Du får börja med att skapa din karaktär. Det finns ansikte, smink, frisyr, hårfärg, ögonfärg, samt färg på kläderna. Du får välja ditt namn genom att välja kombinationer från färdiga listor. Exempelvis Anja Cloudnight, där man då får välja Anja, Cloud och night. Sedan får man göra samma sak för att välja namn på hästen. Hästen man får börja med just nu är Jorvisiskt Varmblod, och på den får du välja färgteckning och färg på manen.
Mycket av det kan du ändra i efterhand väl inne i spelet så som hårstil, hårfärg, smink och sedan några dagar tillbaka så kan du även ändra ansiktets utseende. Senare i år kommer det även nya modeller till alla spelarkaraktärer så att dom ser lite bättre ut med dagens teknik. Vad beträffar kläder så får du nya genom aktiviteter i spelet, dessa ökar även din karaktärs färdigheter (Rida, Skötsel, Kommando, Hoppa). Liknande finns även till hästen i form av hästskor, schabrak och sadel med mera. Fler hästar finns att köpa med Star Coins, som är den valutan som är förknippad med riktiga pengar.

När du väl kommer in i spelet så finns det olika typer av uppdrag. Huvuduppdraget är själva berättelsen, den har en begränsning på hur mycket man kan göra per dag. Det kanske tar 15-30 minuter för en vuxen att göra uppdragen, sedan blir det en klocka och man måste vänta tills nästa dag. Alternativt "vila" i ett stall, men det kostar Star Coins. Det finns dock gott om sidouppdrag att göra, så är det så att man vill spela lite längre så går det. Som förälder kan det vara bra att veta att om barnet stänger av under ett uppdrag som inte är inlämnat, så försvinner uppdraget och det måste göras om från början nästa gång man loggar in.

Vad beträffar chattfunktionen så är den extremt modererad. Som folk skriver så är den vitlistad på ett sådant sätt att det är svårt att ens försöka formulera ett meddelande då den filtrerar bort hela meddelandet och inte bara ordet eller kombinationerna av ord som inte är tillåtet etc.

Star Coins är som redan nämnts bara kosmetiska saker egentligen, med undantag för att skippa väntandet på huvuduppdrag. Du får detta genom att ha Star Rider. Jorvik Shillings är det man får av att utföra uppdrag, dessa används till bland annat kläder, transport mellan byar samt mat till hästen så att den är glad och springer snabbare.

Hur man betalar Star Rider (så att man kan spela spelet) är nog helt upp till dig som ska betala. Det finns gott om koder som man kan söka upp på nätet för att prova på och få Star Rider i x antal dagar gratis. Vill man utöka det så kan en månad extra vara intressant. När dagarna är slut så tycker jag att en engångsbetalning är mest prisvärt om man vill fortsätta spela. Spelet är stort och 649kr är egentligen inte så dyrt för ett spel av denna storlek idag. Man får även då 100 Star Coins per vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback