Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-28, 13:13
  #73
Avstängd
Varför pekades ex-polismannen Anti Avsan som dekorimamannen och varför försvarade han sig inte från förtal om det inte är han?
Citera
2022-12-28, 13:21
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu såg jag foruminlägget också. Ja signaturen "nimrod.." bör ju ställa sig själv dessa kritiska frågor.
Kan detta verkligen stämma?
Dessvärre medger ju signaturen själv att han är oinsatt, vilket jag tror är rätt genomgående för de flesta följarna.

Om man lyssnar på hela det Youtube-klippet så verkar det som det Matte har fångat upp snarare kommer ifrån någon kommunikationscentral, exempelvis LAC. Dom verkar ju säga saker inomhus och kommenterar att "ni får komma tidigare nästa gång" -typ: vi kan inte ta emot några personer in här nu, det är försent (min tolkning)
Sen frekvensseparerar ju Matte samma klipp och påstår att det i bakgrunden hörs ytterligare röster. Kanske, tänker jag, att det är det tal-ljudet (avslöjad av flickor) som fångats upp i bakgrunden inne på LAC och att det är annan radiokommunikations som hörs i någon högtalare och som därmed kommer med i samma del av kommunikationen. Känns inte som att det skulle röra sig om ljud ifrån Leif Ljungqvists biltelefon.
Dock är det, som du säger, viktigt när detta sägs- vilken tid? Det vet jag inte.
Det vore intressant och veta vilken tid detta spelas in och av vem.

Jag vet inte hur denna "Nimrod" kan sin sak eller ej. Verkar ju som om han är rätt objektiv i vart fall.
Tycker Mattes tolkningar ofta är helt uppåt väggarna.
Dock tycker jag att han gör ett mycket bra arbete med frekvenssepareringar och förstärkningar av ljud. Det är ju för tillfället, så vitt jag vet, ingen annan som gör det på ett nytt digitalt sätt med moderna program.
Citera
2022-12-28, 13:21
  #75
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför försöker du förminska andras inlägg. Vad är det för farligt med alternativa scenarier och hypoteser?

Varför skulle IM:s uppgifter avse en andra gärningsman? Den IM såg var skytten som som omedelbart efter skotten sprang inåt Tunnelgatan.

"Något efter" är av naturliga skäl svårt att fastställa om man inte befann sig på plats med tidtagarur. Varför ställer du en sådan "omöjlig" fråga? Med ditt antagande om att LJ så är det mest rimliga att det sker när LJ är på väg upp i trappan.

Var får du ett tredje skott ifrån? Jag har inte den uppfattningen.

Jag ger inte mycket för att man avfärdar andras resonemang som spekulationer bara för att de inte passar in i egna teoribyggen, särskilt inte i en sån här allvarlig fråga.

Och visst finns det uppgifter direkt från mordplatsen om två gärningsmän som exempelvis Lisbeth Palmes uppgifter till Åke Rimborn.

https://wpu.nu/wiki/Åke_Rimborn

Förminska?
Jag vill så klart se uppgifter till stöd för hypoteserna vilket är det jag frågar efter.
Det är inget jag hasplar ur mig för att förminska eller vara otrevlig.
Jag är genuint intresserad!
Jag har läst mycket, men kan ju ha missat något.

"Och visst finns det uppgifter direkt från mordplatsen om två gärningsmän som exempelvis Lisbeth Palmes uppgifter till Åke Rimborn."

Läser du vad Åke skrev i sitt PM så framgår det inte alls att båda två sågs på mordplatsen, utan den ena av dessa.
__________________
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-12-28 kl. 13:36.
Citera
2022-12-28, 13:31
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Förminska?
Jag vill så klart se uppgifter till stöd för hypoteserna vilket är det jag frågar efter.
Det är inget jag hasplar ur mig för att förminska eller vara otrevlig.
Jag är genuint intresserad!
Jag har läst mycket, men kan ju ha missat något.

"Och visst finns det uppgifter direkt från mordplatsen om två gärningsmän som exempelvis Lisbeth Palmes uppgifter till Åke Rimborn."

Läser du var Åke skrev i sitt PM så framgår det inte alls att båda två sågs på mordplatsen, utan den ena av dessa.


Du får gärna länka till Åkes PM så att det inte blir missuppfattningar.

Åke Rimborn säger själv
Två män iakttog Olof Palmes lägenhet
Den natten skrev Åke Rimborn även en sida i polisanmälan, med uppgifterna från Lisbet Palme. Där står att Lisbet Palme sett två män iaktta paret Palmes lägenhet en kväll efter julhelgen. En av männen från den kvällen, i en mörkblå täckjacka, ska hon ha sett springa från brottsplatsen.

Det nämns ingenting om att hon sett två gärningsmän på platsen.

– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/ake...palme-i-30-ar/

Jag tar Åke Rimborns uppgifter om två gärningsmän som faktum.

Blanda inte ihop detta med Lisbeth Palmes observation från Västerlånggatan.
Citera
2022-12-28, 13:35
  #77
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du får gärna länka till Åkes PM så att det inte blir missuppfattningar.

Åke Rimborn säger själv
Två män iakttog Olof Palmes lägenhet
Den natten skrev Åke Rimborn även en sida i polisanmälan, med uppgifterna från Lisbet Palme. Där står att Lisbet Palme sett två män iaktta paret Palmes lägenhet en kväll efter julhelgen. En av männen från den kvällen, i en mörkblå täckjacka, ska hon ha sett springa från brottsplatsen.

Det nämns ingenting om att hon sett två gärningsmän på platsen.

– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/ake...palme-i-30-ar/

Jag tar Åke Rimborns uppgifter om två gärningsmän som faktum.

Blanda inte ihop detta med Lisbeth Palmes observation från Västerlånggatan.

Såg nu att vi diskuterar samma fråga i fler trådar där jag tidigare svarade med länkar till källorna.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2022-12-28, 13:44
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Såg nu att vi diskuterar samma fråga i fler trådar där jag tidigare svarade med länkar till källorna.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Tack, det gör det enklare att bedöma.

Sen för att avsluta så förstår jag att debattörer och läsare tolkar förhör, PM och uppgifter olika beroende på vilken kunskap de har och ibland "egen privat" kunskap.

Som exempel kommer ju Åke Rimborn själv och de som kände honom att ha sin tolkning medan de som enbart läser hans PM kan ha en annan.

Det kan naturligtvis också finnas tolkningar av andra förhör och tips som ger en bild av två gärningsmän.
Citera
2022-12-28, 13:49
  #79
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, det gör det enklare att bedöma.

Sen för att avsluta så förstår jag att debattörer och läsare tolkar förhör, PM och uppgifter olika beroende på vilken kunskap de har och ibland "egen privat" kunskap.

Som exempel kommer ju Åke Rimborn själv och de som kände honom att ha sin tolkning medan de som enbart läser hans PM kan ha en annan.

Det kan naturligtvis också finnas tolkningar av andra förhör och tips som ger en bild av två gärningsmän.

Ja, jag håller med, vilket vi ser rätt ofta här i forumen.

Läs hans PM och se vad du kommer fram till.

För som du citerade från artikeln:
"Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag."

Så tycker jag inte alls att det motsäger hans tidiga PM.
Lisbeth talade om 2 män (med hänvisning till Gamla Stan under julveckan), varav EN av dessa skulle ha varit den som sprang från mordplatsen.
Citera
2022-12-28, 22:12
  #80
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
//

Ex. på andra "bevis" från Matte:
Han använder ex. 1 vittnes uppenbara missuppfattning om att det är 3 skott som avlossas och förkastar ca 10 mordplatsvittnens uppfattningar om 2 skott. Han ska sedan också ha bevisat det genom att han hört det på LAC-bandet.... ett tredje skott två minuter efter de första 2, när 10-15 vittnen är på plats....
Först två skott och sedan en tredje smäll alltså. Stämmer i och för sig bra med Gunnar Walls (eller om det var L-O Lampers) teori om att Stig Engström kommer försent ut från Skandia för att höra skotten, och att den smäll han hör i höjd med Gotabanken 20 meter från mordplatsen i själva verket är en avgassmäll eller en bildörr som stängs.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2022-12-28 kl. 22:18.
Citera
2022-12-29, 07:52
  #81
Avstängd
Varför pekas ex-polismannen Anti Avsan som dekorimamannen och varför försvarar han sig inte från förtal om det inte är han?
Citera
2022-12-29, 09:31
  #82
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Först två skott och sedan en tredje smäll alltså. Stämmer i och för sig bra med Gunnar Walls (eller om det var L-O Lampers) teori om att Stig Engström kommer försent ut från Skandia för att höra skotten, och att den smäll han hör i höjd med Gotabanken 20 meter från mordplatsen i själva verket är en avgassmäll eller en bildörr som stängs.

Du tycker att tiderna går ihop i detta scenario?
Citera
2022-12-29, 10:11
  #83
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Varför pekas ex-polismannen Anti Avsan som dekorimamannen och varför försvarar han sig inte från förtal om det inte är han?

(Egentligen började det hela på en Finlandsfärja 1992, då Bo Hall fick historian berättad för sig av flickorna. Därefter tog han kontakt med Olle Alsén)

Journalisten Olle Alsén tog kontakt med flickorna och efter en uppgift från en av flickorna/Anki fått höra att den iakttagna mannen skulle ha varit polis. Han skulle även ha haft ett kort namn. (Typ Jyrki eller Jorma)
Jag vill minnas att Alsén fick fram totalt 3 kandidater, poliser med kort namn som kan finska. En av dessa var för övrigt Bror P / Polisman L i Granskningskommissionens rapport.
Gällande A.A så var det när Alsén fick ut ett passfoto på honom som det började för hans del.
En annan uppgift från Anki var att den iakttagna mannen/Dekorimamannen skulle ha tränat på Atletic Club i Upplands Väsby.
(FB) Finskorna och dekorimamannen

När Alsén gick dit och hörde med folk så var det en av besökarna(Alltså ingen av flickorna) som kände igen mannen på bilden(A.A.) och påstod att han brukade träna på gymet.

Därefter kom Sven Anér in i bilden som bedrev en förtalskampanj under 10-talet år, med böcker och blogginlägg.
(2017 tog dock Anér tillbaka sitt utpekande av A.A. Detta efter att ha läst boken "En oväntad vändning" av Hedberg och.... samme Bo Hall... en historia för sig)

Varför anmälde inte A.A. Sven Anér för förtal (som Anér ville, för att om möjligt få fram sanningen)?

Min uppfattning är att A.A. bedömde det som att han hade mer att förlora på en sådan uppståndelse, snarare än att vinna. Och jag håller nog med.
Vad skulle tidningarna skriva och ta fram? Delar av hans (kanske?) mörkare tid inom piketen? Annat?
Hur skulle det bli med hans karriär? m.m.
Bättre då att tiga ihjäl en "gammal tok och rättshaverist"?
Citera
2022-12-29, 12:51
  #84
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför anmälde inte A.A. Sven Anér för förtal (som Anér ville, för att om möjligt få fram sanningen)?

Min uppfattning är att A.A. bedömde det som att han hade mer att förlora på en sådan uppståndelse, snarare än att vinna. Och jag håller nog med.
Vad skulle tidningarna skriva och ta fram? Delar av hans (kanske?) mörkare tid inom piketen? Annat?
Hur skulle det bli med hans karriär? m.m.
Bättre då att tiga ihjäl en "gammal tok och rättshaverist"?

Tala är silver, tiga är guld heter det och det är vad AA har ägnat sig åt men även Palmeutredarna som efter resningsansökan 1997 valde samma strategi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback