Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-08, 08:02
  #1
Medlem
SkateBlinds avatar
Den 16 maj vaknade jag upp med en horribel huvudvärk och några timmar senare hade jag även feber, det blev första dagen i min viktresa. Det visade sig att det var Covid-19.

Några dagar senare var jag frisk och kry och hade på köpet tappat lite vikt, främst för att min matlust varit noll och inget. Men jag såg det som en bra start.

Den 13 maj har jag en invägning i min kalender som får markera min startvikt på 89,5 kg.

Jag började promenera mer och målet i början var att ha 10.000 steg dagligen oavsett tempo.
Till detta adderade jag att chips, godis och läsk var "förbjudet" på vardagar. På helgen får jag dricka 1,5 l läsk och istället för en halv påse chips, (ca. 100 g), får jag äta ca. 30 g per kväll eller en rad choklad från en klassisk Marabou chokladkaka. Denna läsken och chipsen kommer att minskas i ett senare skede, eller ryka helt, men jag vill inte ta bort all njutning på ett bräde med risk för att falla tillbaka.
Tidigare kunde det utan problem gå 0,5 l läsk dagligen, en näve chips, någon form av bulle eller kex med mera.
På jobbet hade vi alltid bullar vid lunchen som ett komplement till lunchen i sig som jag helt skippat.
Numera har vi frukt på jobbet som jag tar vid sötsug istället för onyttigheter.

Stats 13/5:
Ålder 30-40
Vikt 89,5 kg
Längd 182cm
BMI 27

Stats 8/7:
Ålder 30-40
Vikt 83,9 kg
Längd 182cm
BMI 25,2


Så vad gör jag mer för att gå ner i vikt?

Jag försöker aktivera mig på lunchen, antingen genom promenad, slå på drivingrangen eller simma. Lite beroende på väder.

Jag spelar 9-hål golf varje onsdag.

7/7 gjorde jag mitt första försök på att börja jogga. Total tid 38 min med ett snitt på
7,23 min/km, totalt avstånd 5,11 km. Jag delade upp rundan i ca 2 min gång och 1 min joggning. Målet var att klara 5 km under 40 minuter, men det långsiktiga målet är under 30 minuter.
Svårigheten tycker jag är att hålla ett jämnt tempo som funkar. Jag siktade på att hålla ungefär
6 min/km under löp-/joggfasen och 8,25 min/km under gångfasen.
Jag har alltid hatat att jogga/springa då jag inte orkat mer än 2 minuter och sen har det stockat sig med slem i halsen, men med ny medicin mot allergi så upplever jag inte samma besvär längre.

2/7 började jag ett program för armhävningar under 21 dagar och kompletterade detta med ett 21 dagars program för plankan 7/7.

Armhävningar: x-x-x-x= ett set enligt programmet, xx fristående extra armhävningar.
2/7 11 st, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 2-3-3-2
3/7 3-4-4-3
4/7 3-5-4-3, 12
5/7 12, 4-6-5-4, 13
6/7 4-6-5-5, 15
7/7 5-7-6-5

Plankan: xx-xx-xx = ett set enligt programmet, xx fristående extra planka
7/7 45 s, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 40-35-35

Invägningar:
13/5 89,5 kg
6/6 87,1 kg -1,4 kg
14/6 86,7 kg -2,8 kg
17/6 85,8 kg -3,7 kg
24/6 85,3 kg -4,2 kg
4/7 84,4 kg -5,1 kg
8/7 83,9 kg -5,6 kg

Fråga mig gärna och kom gärna med tips och råd som kan vara bra.
__________________
Senast redigerad av SkateBlind 2020-07-08 kl. 08:06.
Citera
2020-07-08, 08:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Den 16 maj vaknade jag upp med en horribel huvudvärk och några timmar senare hade jag även feber, det blev första dagen i min viktresa. Det visade sig att det var Covid-19.

Några dagar senare var jag frisk och kry och hade på köpet tappat lite vikt, främst för att min matlust varit noll och inget. Men jag såg det som en bra start.

Den 13 maj har jag en invägning i min kalender som får markera min startvikt på 89,5 kg.

Jag började promenera mer och målet i början var att ha 10.000 steg dagligen oavsett tempo.
Till detta adderade jag att chips, godis och läsk var "förbjudet" på vardagar. På helgen får jag dricka 1,5 l läsk och istället för en halv påse chips, (ca. 100 g), får jag äta ca. 30 g per kväll eller en rad choklad från en klassisk Marabou chokladkaka. Denna läsken och chipsen kommer att minskas i ett senare skede, eller ryka helt, men jag vill inte ta bort all njutning på ett bräde med risk för att falla tillbaka.
Tidigare kunde det utan problem gå 0,5 l läsk dagligen, en näve chips, någon form av bulle eller kex med mera.
På jobbet hade vi alltid bullar vid lunchen som ett komplement till lunchen i sig som jag helt skippat.
Numera har vi frukt på jobbet som jag tar vid sötsug istället för onyttigheter.

Stats 13/5:
Ålder 30-40
Vikt 89,5 kg
Längd 182cm
BMI 27

Stats 8/7:
Ålder 30-40
Vikt 83,9 kg
Längd 182cm
BMI 25,2


Så vad gör jag mer för att gå ner i vikt?

Jag försöker aktivera mig på lunchen, antingen genom promenad, slå på drivingrangen eller simma. Lite beroende på väder.

Jag spelar 9-hål golf varje onsdag.

7/7 gjorde jag mitt första försök på att börja jogga. Total tid 38 min med ett snitt på
7,23 min/km, totalt avstånd 5,11 km. Jag delade upp rundan i ca 2 min gång och 1 min joggning. Målet var att klara 5 km under 40 minuter, men det långsiktiga målet är under 30 minuter.
Svårigheten tycker jag är att hålla ett jämnt tempo som funkar. Jag siktade på att hålla ungefär
6 min/km under löp-/joggfasen och 8,25 min/km under gångfasen.
Jag har alltid hatat att jogga/springa då jag inte orkat mer än 2 minuter och sen har det stockat sig med slem i halsen, men med ny medicin mot allergi så upplever jag inte samma besvär längre.

2/7 började jag ett program för armhävningar under 21 dagar och kompletterade detta med ett 21 dagars program för plankan 7/7.

Armhävningar: x-x-x-x= ett set enligt programmet, xx fristående extra armhävningar.
2/7 11 st, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 2-3-3-2
3/7 3-4-4-3
4/7 3-5-4-3, 12
5/7 12, 4-6-5-4, 13
6/7 4-6-5-5, 15
7/7 5-7-6-5

Plankan: xx-xx-xx = ett set enligt programmet, xx fristående extra planka
7/7 45 s, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 40-35-35

Invägningar:
13/5 89,5 kg
6/6 87,1 kg -1,4 kg
14/6 86,7 kg -2,8 kg
17/6 85,8 kg -3,7 kg
24/6 85,3 kg -4,2 kg
4/7 84,4 kg -5,1 kg
8/7 83,9 kg -5,6 kg

Fråga mig gärna och kom gärna med tips och råd som kan vara bra.

Vill bara gratulera och uppmuntra!
Starkt jobbat!
Citera
2020-07-08, 08:40
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Den 16 maj vaknade jag upp med en horribel huvudvärk och några timmar senare hade jag även feber, det blev första dagen i min viktresa. Det visade sig att det var Covid-19.

Några dagar senare var jag frisk och kry och hade på köpet tappat lite vikt, främst för att min matlust varit noll och inget. Men jag såg det som en bra start.

Den 13 maj har jag en invägning i min kalender som får markera min startvikt på 89,5 kg.

Jag började promenera mer och målet i början var att ha 10.000 steg dagligen oavsett tempo.
Till detta adderade jag att chips, godis och läsk var "förbjudet" på vardagar. På helgen får jag dricka 1,5 l läsk och istället för en halv påse chips, (ca. 100 g), får jag äta ca. 30 g per kväll eller en rad choklad från en klassisk Marabou chokladkaka. Denna läsken och chipsen kommer att minskas i ett senare skede, eller ryka helt, men jag vill inte ta bort all njutning på ett bräde med risk för att falla tillbaka.
Tidigare kunde det utan problem gå 0,5 l läsk dagligen, en näve chips, någon form av bulle eller kex med mera.
På jobbet hade vi alltid bullar vid lunchen som ett komplement till lunchen i sig som jag helt skippat.
Numera har vi frukt på jobbet som jag tar vid sötsug istället för onyttigheter.

Stats 13/5:
Ålder 30-40
Vikt 89,5 kg
Längd 182cm
BMI 27

Stats 8/7:
Ålder 30-40
Vikt 83,9 kg
Längd 182cm
BMI 25,2


Så vad gör jag mer för att gå ner i vikt?

Jag försöker aktivera mig på lunchen, antingen genom promenad, slå på drivingrangen eller simma. Lite beroende på väder.

Jag spelar 9-hål golf varje onsdag.

7/7 gjorde jag mitt första försök på att börja jogga. Total tid 38 min med ett snitt på
7,23 min/km, totalt avstånd 5,11 km. Jag delade upp rundan i ca 2 min gång och 1 min joggning. Målet var att klara 5 km under 40 minuter, men det långsiktiga målet är under 30 minuter.
Svårigheten tycker jag är att hålla ett jämnt tempo som funkar. Jag siktade på att hålla ungefär
6 min/km under löp-/joggfasen och 8,25 min/km under gångfasen.
Jag har alltid hatat att jogga/springa då jag inte orkat mer än 2 minuter och sen har det stockat sig med slem i halsen, men med ny medicin mot allergi så upplever jag inte samma besvär längre.

2/7 började jag ett program för armhävningar under 21 dagar och kompletterade detta med ett 21 dagars program för plankan 7/7.

Armhävningar: x-x-x-x= ett set enligt programmet, xx fristående extra armhävningar.
2/7 11 st, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 2-3-3-2
3/7 3-4-4-3
4/7 3-5-4-3, 12
5/7 12, 4-6-5-4, 13
6/7 4-6-5-5, 15
7/7 5-7-6-5

Plankan: xx-xx-xx = ett set enligt programmet, xx fristående extra planka
7/7 45 s, detta var för att hamna i rätt träningsgrupp, 40-35-35

Invägningar:
13/5 89,5 kg
6/6 87,1 kg -1,4 kg
14/6 86,7 kg -2,8 kg
17/6 85,8 kg -3,7 kg
24/6 85,3 kg -4,2 kg
4/7 84,4 kg -5,1 kg
8/7 83,9 kg -5,6 kg

Fråga mig gärna och kom gärna med tips och råd som kan vara bra.

Nu vet jag inte vad du dricker för läsk men sluta med sockersöta dryck, kör light varianten istället med typ 0 cal.
Se upp för flytande kalorier, te.x juice, mjölk, alkohol, läsk mm då det är lätt att snabb få i sig kalorier som inte mättar.

Broccoli innehåller relativt lite kalorier men fyller magen bra så man inte behöver känna sig hungrig.
Kvarg mättar bra och innehåller bra med protein.

30 gram chips är en normal portion har jag för mig.
10 000 steg är inte så mycket, det brukar jag nästan komma upp i när jag är på jobbet, och jag jobbar på kontor.

För att gå ner i vikt behöver du äta mindre antal kalorier än vad du gör nu.
Enklast är att väga maten och räkna hur mycket du stoppar i dig. Går du inte ner i vikt så får du minska intaget.


Simning är bra träning för kroppen, nu är det så pass varmt så man behöver inte åka till badhuset heller utan det funkar bra i åar och sjöar.

Angående jämt tempo i löpning så är det lättare när man är mer rutinerad.
Citera
2020-07-08, 09:02
  #4
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vill bara gratulera och uppmuntra!
Starkt jobbat!

Tack så mycket för uppmuntran

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Nu vet jag inte vad du dricker för läsk men sluta med sockersöta dryck, kör light varianten istället med typ 0 cal.
Se upp för flytande kalorier, te.x juice, mjölk, alkohol, läsk mm då det är lätt att snabb få i sig kalorier som inte mättar.

Broccoli innehåller relativt lite kalorier men fyller magen bra så man inte behöver känna sig hungrig.
Kvarg mättar bra och innehåller bra med protein.

30 gram chips är en normal portion har jag för mig.
10 000 steg är inte så mycket, det brukar jag nästan komma upp i när jag är på jobbet, och jag jobbar på kontor.

För att gå ner i vikt behöver du äta mindre antal kalorier än vad du gör nu.
Enklast är att väga maten och räkna hur mycket du stoppar i dig. Går du inte ner i vikt så får du minska intaget.


Simning är bra träning för kroppen, nu är det så pass varmt så man behöver inte åka till badhuset heller utan det funkar bra i åar och sjöar.

Angående jämt tempo i löpning så är det lättare när man är mer rutinerad.

Njae jag dricker inte lightprodukter mer än sprite/7up som inte tappar lika mycket av originalsmaken. Måltidsdryck är alltsom oftast kolsyrat vatten, men på helgen blir det ofta ett glas juice till frukosten.

Ja enligt chipsförpackningen är en portion 30 g, av den anledningen är det 30 g som jag får äta, enkelt att hålla koll på.

Jag är väl medveten om att kalorier in måste undertstiga kalorier ut för att minska i vikt. Uppenbarligen äter jag ju färre kalorier då jag ser en viktminskning. Alternativet är ju att träna mer, vilket också ger ett kaloriunderskott, så länge man inte kompenserar med mer intag.

Njae, badhuset får det bli, annars blir det inte av, i och med att jag kör det på lunchen plus att jag inte badar i under 25°C, då det tar mig 20 minuter att komma i, ja lite överdrivet, men mycket tid som tappas där.

Jag kan tänka mig det, det var min första löptur, men inte den sista, det kändes bra både före, under och efter, så det blir fler turer och med övning kommer färdighet.
Citera
2020-07-08, 09:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind

Invägningar:
13/5 89,5 kg
6/6 87,1 kg -1,4 kg
14/6 86,7 kg -2,8 kg
17/6 85,8 kg -3,7 kg
24/6 85,3 kg -4,2 kg
4/7 84,4 kg -5,1 kg
8/7 83,9 kg -5,6 kg

Fråga mig gärna och kom gärna med tips och råd som kan vara bra.

Tycker din vikt minskas i lagom takt, fortsätt så tills du når din målvikt. Man ska inte ha för brottom och klippa livsnjutandet helt.

Lägg upp det som ett belöningssystem tex "om jag nått 80.000 steg totalt mån-fre så får jag unna mig på lördagen...." Sedan höjer du kraven osv.
Citera
2020-07-08, 10:08
  #6
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Bra jobbat.

Jag har länge tänkt att jag ska börja mäta och väga mig mer regelbundet för att kunna följa mina resultat, men med min vinnarskalle är jag rädd att det blir lite väl mycket hets. MEN när man ser andra göra det så inser man ju storheten i det

Kämpa på!
Citera
2020-07-08, 10:15
  #7
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Tycker din vikt minskas i lagom takt, fortsätt så tills du når din målvikt. Man ska inte ha för brottom och klippa livsnjutandet helt.

Lägg upp det som ett belöningssystem tex "om jag nått 80.000 steg totalt mån-fre så får jag unna mig på lördagen...." Sedan höjer du kraven osv.

Ja man måste börja i ena änden, jag har satt en målvikt på 75 kg, men om jag börjar märka att muskelmassan ökar och att jag ändå blir mer snärt i kroppen så är det inte av yttersta vikt att nå just 75 kg. Hellre att jag ser att jag ligger stabilt på 80 kg men minskar i omfång än att prompt komma ner till 75 kg så att säga.

Jag har en Garmin pulsklocka som räknar steg och en app i telefonen som också räknar och snittet per dag och för juni blir 11.850 steg, så jag är inte så orolig för antalet steg egentligen. Första veckan i juli har jag ett dagligt snitt på 14.150 steg och fler lär det bli, med inplanerad fjällvandring på semestern och flertalet golfrundor.

Skynda långsamt brukar man ju säga. Jag har haft en plan på att gå ner i vikt sen några år, men jag slutade snusa för drygt 2 år sedan och ville inte sluta med allt annat samtidigt. Det räcker med att ta farväl av en last i taget.

En god idé att ha mål för att få lov att unna sig, men det får jag ta lite längre fram, just nu ser jag det som en morot att jag får unna mig på helgen.
Citera
2020-07-08, 10:18
  #8
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben
Bra jobbat.

Jag har länge tänkt att jag ska börja mäta och väga mig mer regelbundet för att kunna följa mina resultat, men med min vinnarskalle är jag rädd att det blir lite väl mycket hets. MEN när man ser andra göra det så inser man ju storheten i det

Kämpa på!

Tack så mycket

Jag väger mig egentligen oftare än vad jag loggar, försöker att hålla koll på morgon- och kvällsvikt, mest för att få ett hum om vad det ger med vätskeintag och mat på en dag.
Men nånstans runt 1 gång i veckan har målet varit att ha en loggad invägning.
Sen kommer det ibland vara kortare och ibland längre mellan invägning, men är det kortare så måste jag väga in mig på någorlunda samma vikt 2 dagar på rad för att logga det.

Kommer kämpa på hela sommaren, det blir det svåraste med allt gött man kan käka
Citera
2020-07-08, 10:20
  #9
Medlem
Nu säger jag detta med välmening och rakt på sak som jag är känd för:
Mitt tipps är att vända sig till de med kunskaper. De kommer inte komma till dig. EDIT: SÅ mitt konkreta tipps är att ge dig ut i världen och söka kunskaper.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2020-07-08 kl. 10:38.
Citera
2020-07-08, 10:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Nu säger jag detta med välmening och rakt på sak som jag är känd för:
Mitt tipps är att vända sig till de med kunskaper. De kommer inte komma till dig.
Varför då? Allt finns på internet nuförtiden.

Du kan sitta på youtube och nörda ner dig i marklyfts tekniker. Alla möjliga kostscheman och modeller finns.

Allt man behöver göra är att veta ungefär vilka mål man är ute efter och så googlar man på de.

Att vanlig Svensson behöver PTs och liknande är bara lyckad marknadsföring.

Är du inte proffsatlet behöver du inte PT och ett näringsproffs.
Citera
2020-07-08, 10:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Varför då? Allt finns på internet nuförtiden.

Du kan sitta på youtube och nörda ner dig i marklyfts tekniker. Alla möjliga kostscheman och modeller finns.

Allt man behöver göra är att veta ungefär vilka mål man är ute efter och så googlar man på de.

Att vanlig Svensson behöver PTs och liknande är bara lyckad marknadsföring.

Är du inte proffsatlet behöver du inte PT och ett näringsproffs.

Läs mitt tipps igen. Du måste fått hela inlägget om bakfoten. Jag tycker man får bära sig åt som man vill.

Sen verkar du inte ha mycket erfarenhet av träning så som du uttrycker dig. Hade du varit mer ödmjuk törs jag lova att du varit betydligt större idag.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2020-07-08 kl. 10:48.
Citera
2020-07-08, 10:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Läs mitt tipps igen. Du måste fått hela inlägget om bakfoten. Jag tycker man får bära sig åt som man vill.

Sen verkar du inte ha mycket erfarenhet av träning så som du uttrycker dig. Hade du varit mer ödmjuk törs jag lova att du varit betydligt större idag.
Haha jag har tränat sen jag var 15. Och tyvärr kan jag inte bli betydligt större då jag tävlar i en kampsport och måste kunna väga in på min tävlingsvikt. Styrketränar dock fortfarande utan kalorieöverskott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback