Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-08, 21:23
  #1
Medlem
bergsdals avatar
https://www.svtplay.se/video/2474122...0-3?start=auto

8:15

Så staten kan använda när dom vill data till att kartlägga folks beteende... Hur vet man dom inte gör detta oftare?
Social credit score??? Över om folk följer reglerna?? Hallå
__________________
Senast redigerad av bergsdal 2020-04-08 kl. 21:25.
Citera
2020-04-08, 21:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
https://www.svtplay.se/video/2474122...0-3?start=auto

8:15

Så staten kan använda när dom vill data till att kartlägga folks beteende... Hur vet man dom inte gör detta oftare?
Social credit score??? Över om folk följer reglerna?? Hallå

Perfekt läge att använda en globalt kris för att smyga in och vänja befolkningen vid sånt. Sen kan de spänna åt tumskruvarna lite i taget liksom de gjort med det mesta annat inom politiken de senaste femton åren.
Citera
2020-04-08, 21:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
https://www.svtplay.se/video/2474122...0-3?start=auto

8:15

Så staten kan använda när dom vill data till att kartlägga folks beteende... Hur vet man dom inte gör detta oftare?
Social credit score??? Över om folk följer reglerna?? Hallå
Det gör man redan, men du nojjar lite väl omotiverat.
Det man ska använda sig av är mobildata från operatörsmaster, vilket redan bl.a. polisen redan gör sedan ja.. telemasternas begynnelse. Datan som plockas från masterna är tämligen värdelösa (när anslöt telefonen, när bortkopplades den), därför kan man se var folk rör sig på ett ungefärligt plan. Det funkar alltså inte att kartlägga enskilda personer med just den tekniken.
Citera
2020-04-08, 22:02
  #4
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Det gör man redan, men du nojjar lite väl omotiverat.
Det man ska använda sig av är mobildata från operatörsmaster, vilket redan bl.a. polisen redan gör sedan ja.. telemasternas begynnelse. Datan som plockas från masterna är tämligen värdelösa (när anslöt telefonen, när bortkopplades den), därför kan man se var folk rör sig på ett ungefärligt plan. Det funkar alltså inte att kartlägga enskilda personer med just den tekniken.
Grejen är dock och det lustiga med A.I är det enda som saknas är data. Kan man mata in denna data i en algoritm kan det utföra ganska "häftiga" grejer som man inte kan förvänta sig. Det kanske kan finnas något som kan kopplas till ens digitala identitet måhända eller om man kan få övriga master att kunna kommunicera tillsammans. Men jag förstår din poäng, tycker det är bara lustigt. Vi har dock inga rättigheter det är en säkerhet. Vem bryr sig. Vill bara se folks reaktion eller snarare brist på sådan.

A.I och övervakning är oundvikligt. Bara titta på kina, framtiden
Citera
2020-04-08, 22:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Grejen är dock och det lustiga med A.I är det enda som saknas är data. Kan man mata in denna data i en algoritm kan det utföra ganska "häftiga" grejer som man inte kan förvänta sig. Det kanske kan finnas något som kan kopplas till ens digitala identitet måhända eller om man kan få övriga master att kunna kommunicera tillsammans. Men jag förstår din poäng, tycker det är bara lustigt. Vi har dock inga rättigheter det är en säkerhet. Vem bryr sig. Vill bara se folks reaktion eller snarare brist på sådan.

A.I och övervakning är oundvikligt. Bara titta på kina, framtiden
Kan du förklara för mig, med egna ord, vad en AI och vad en algoritm är?
Citera
2020-04-08, 22:14
  #6
Medlem
Självklart ska du övervakas, du kan ju få för dig att näven ur fickan och göra motstånd en dag. Då är det bra att veta vart alla bor, så man kan hämta upp dig tyst på natten utan att någon vet vart du tagit vägen.
Citera
2020-04-08, 22:16
  #7
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Kan du förklara för mig, med egna ord, vad en AI och vad en algoritm är?
Det är inte en utom är. A.I är artificiell intellekt. Det finns många användningsområden men främst är just intellekt det mest attraktiva (för mig). Med hjälp av en algoritm, vilket är en sekvens av matematiska formler som är då beroende av varandra kan ge information till människan och denna information som oftast inte är läsbart ska då beroende på hur fin formeln är läsbart. Mycket som kan gå fel. Men Kina visar gång på gång att man kan skapa riktigt "coola" användningsområden med hjälp av A.I. Och som jag nämnde, har man skapat ett bra giftermål kan man göra dessa sekvenser mellan varandra såsom att digitalt hålla koll på digitala id eller liknande, behöver mycket lagring dock så det är osannolikt. Skulle dock vara intressant i praktiken

Sen hur väl du vill jag ska förklara är en annan femma. Tänker inte ge min tid till flashback alltmer längre för det är lite av ett slöseri av tid. Vill bara se folks reaktioner, till framtiden hehehehehe
__________________
Senast redigerad av bergsdal 2020-04-08 kl. 22:21.
Citera
2020-04-08, 22:22
  #8
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebubblan
Självklart ska du övervakas, du kan ju få för dig att näven ur fickan och göra motstånd en dag. Då är det bra att veta vart alla bor, så man kan hämta upp dig tyst på natten utan att någon vet vart du tagit vägen.
Håller med!
Citera
2020-04-08, 22:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Det är inte en utom är. A.I är artificiell intellekt. Det finns många användningsområden men främst är just intellekt det mest attraktiva (för mig). Med hjälp av en algoritm, vilket är en sekvens av matematiska formler som är då beroende av varandra kan ge information till människan och denna information som oftast inte är läsbart ska då beroende på hur fin formeln är läsbart. Mycket som kan gå fel. Men Kina visar gång på gång att man kan skapa riktigt "coola" användningsområden med hjälp av A.I. Och som jag nämnde, har man skapat ett bra giftermål kan man göra dessa sekvenser mellan varandra såsom att digitalt hålla koll på digitala id eller liknande, behöver mycket lagring dock så det är osannolikt. Skulle dock vara intressant i praktiken

Sen hur väl du vill jag ska förklara är en annan femma. Tänker inte ge min tid till flashback alltmer längre för det är lite av ett slöseri av tid. Vill bara se folks reaktioner, till framtiden hehehehehe
Okej..

AI är enligt dig:
Citat:
Det är inte en utom är. A.I är artificiell intellekt. Det finns många användningsområden men främst är just intellekt det mest attraktiva (för mig).
En algoritm är enligt dig:
Citat:
Med hjälp av en algoritm, vilket är en sekvens av matematiska formler som är då beroende av varandra kan ge information till människan och denna information som oftast inte är läsbart ska då beroende på hur fin formeln är läsbart. Mycket som kan gå fel.

Jag bad ju dig att förklara vad dessa innebär. Det verkar mest som att du inte vet riktigt vad du pratar om. Det här är bara ordbajs, du utbyter ingen information här alls. Du kan slänga ord som "matematiska formler" hit och dit men det säger ingenting.

Vad utgör AI? Vad kan man likställa en algoritm med? Du kan alltid bortförklara dig med att du inte har tid med Flashback, men jag vet att sådant inte är fallet. Snälla, kan du lära dig vad dessa sakerna är? Du sprider desinformation och det gör ingen glad. Desinformation bidrar till det samhället som du så argt föraktar.

Här är lite kvällslektyr för herrn:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Artificiell_intelligens
https://sv.wikipedia.org/wiki/Algoritm
Citera
2020-04-08, 22:27
  #10
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Okej..

AI är enligt dig:

En algoritm är enligt dig:


Jag bad ju dig att förklara vad dessa innebär. Det verkar mest som att du inte vet riktigt vad du pratar om. Det här är bara ordbajs, du utbyter ingen information här alls. Du kan slänga ord som "matematiska formler" hit och dit men det säger ingenting.

Vad utgör AI? Vad kan man likställa en algoritm med? Du kan alltid bortförklara dig med att du inte har tid med Flashback, men jag vet att sådant inte är fallet. Snälla, kan du lära dig vad dessa sakerna är? Du sprider desinformation och det gör ingen glad. Desinformation bidrar till det samhället som du så argt föraktar.

Här är lite kvällslektyr för herrn:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Artificiell_intelligens
https://sv.wikipedia.org/wiki/Algoritm
Nej. Om du skulle förstått dig på ämnena så är texten glasklar? Detta är vad jag redan visste jag skulle få för svar därav jag inte har tid för vi kommer skriva hela natten i.e. nej tack

Jag är inte din pappa, jag är inte din lärare. Det är inte min uppgift att få dig förstå någonting. Informationen är glasklar för dom som fattar

Sedan tips. Använd inte svenska wiki. Rent skit och här i Sverige har man bristfällig ambition över A.I. Man vill använda A.I till husdjur av det man kan se från universitets forskning. Vilket är ett skämt
__________________
Senast redigerad av bergsdal 2020-04-08 kl. 22:32.
Citera
2020-04-08, 22:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Nej. Om du skulle förstått dig på ämnena så är texten glasklar? Detta är vad jag redan visste jag skulle få för svar därav jag inte har tid för vi kommer skriva hela natten i.e. nej tack

Jag är inte din pappa, jag är inte din lärare. Det är inte min uppgift att få dig förstå någonting. Informationen är glasklar
Informationen är glasklar.. om man inte har en susning om vad AI eller en algoritm är.
Nåväl, att diskutera detta med dig är lite som att spela schack mot en duva.
Ha en fortsatt konspiratorisk kväll.
Citera
2020-04-08, 22:35
  #12
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Informationen är glasklar.. om man inte har en susning om vad AI eller en algoritm är.
Nåväl, att diskutera detta med dig är lite som att spela schack mot en duva.
Ha en fortsatt konspiratorisk kväll.
Haha tack detsamma. Du fattar verkligen ingenting. schack? Varför skriver alltid folk på flashback som dig? Som att det är något spel eller där man "vinner" någonting.

En stor uppgift med A.I är att den ska få text som människan inte förstår till läsbar, det är grunden till all god A.I. Sedan med hjälp av algoritmer kan det utföras sekvenser som är beroende av varandra såsom sorteringsalgoritm med mera.

Vill du jag ska hjälpa till med din läxa eller vad är det frågan om? "Skriv med egna unika ord" liksom hahahah, försöker du nå max ordet eller vad

Jag har dock ingenting att bevisa för någon här på fb självklart

Jag vill se mer vad folk tycker och inget mer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback