Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-19, 20:23
  #1
Medlem
321js avatar
https://www.cykelgear.se/reservdelar...-mm-matt-svart

Sadelstolpe med fjädring, som ökar komforten markant.
Slaglängd: 40 mm.
Kan ta upp till 100 kg.
Offset: 10 mm.

Funkar detta på en vanlig treväxlad 28 tum cykel?

Svara bara om du kan något, tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av 321j 2020-02-19 kl. 20:29.
Citera
2020-02-19, 20:36
  #2
Medlem
constants avatar
Har fjädring där, men det känns väldigt onödigt. Mer jobbigt. Kanske en finess om du cyklar mycket i skogen.

Min fjädring är väldigt ryckig, så inte typ gummiband. Kanske jag har en för enkel modell?
Citera
2020-02-19, 20:52
  #3
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har fjädring där, men det känns väldigt onödigt. Mer jobbigt. Kanske en finess om du cyklar mycket i skogen.

Min fjädring är väldigt ryckig, så inte typ gummiband. Kanske jag har en för enkel modell?

Har du köpt sadelstolpe med fjädring separat eller var den monterad från början?
Citera
2020-02-19, 20:53
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Har du köpt sadelstolpe med fjädring separat eller var den monterad från början?
Den var monterad från början. Cykel köpt för ett knappt år sedan.
Citera
2020-02-19, 21:03
  #5
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Den var monterad från början. Cykel köpt för ett knappt år sedan.

Det är en "vanlig" cykel och inte en mountainbike? Du får gärna berätta om vilket märke din cykel har.
Citera
2020-02-19, 22:07
  #6
Medlem
killawifes avatar
Det funkar väl men vad ska du ha det till? Det blir inte skönare att cykla med det utan det är mest till för folk som kör i terräng för att motverka hårda slag igenom sadeln. Så tämligen meninglöst på en "vanlig" cykel. Köp en sadel med memoryskum istället.
Citera
2020-02-20, 10:01
  #7
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det funkar väl men vad ska du ha det till? Det blir inte skönare att cykla med det utan det är mest till för folk som kör i terräng för att motverka hårda slag igenom sadeln. Så tämligen meninglöst på en "vanlig" cykel. Köp en sadel med memoryskum istället.

De funkar bra också på dåliga cykelvägar i städerna. Men har man dämpad framgaffel så räcker det i regel med en mjuk sadel.
Citera
2020-02-20, 23:59
  #8
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det funkar väl men vad ska du ha det till? Det blir inte skönare att cykla med det utan det är mest till för folk som kör i terräng för att motverka hårda slag igenom sadeln. Så tämligen meninglöst på en "vanlig" cykel. Köp en sadel med memoryskum istället.

De asfaltsvägar/cykelbanor jag cyklar på är i så dåligt skick så att jag fått inre blödningar på det område jag sitter på sadeln. Investeringar i cykelbanor/vägar är ju inget som prioriteras i kommunernas budget, andra områden är ju betydligt viktigare. Memoryskum har ingen effekt i mitt fall.
__________________
Senast redigerad av 321j 2020-02-21 kl. 00:10.
Citera
2020-02-21, 06:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De funkar bra också på dåliga cykelvägar i städerna. Men har man dämpad framgaffel så räcker det i regel med en mjuk sadel.


Varken dämpad framgaffel eller dämpad sadelstolpe fungerar, så fort man skall accelerera så förlorar man ju all kraft genom att dämparen bara trycks ihop
Citera
2020-02-21, 14:02
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Varken dämpad framgaffel eller dämpad sadelstolpe fungerar, så fort man skall accelerera så förlorar man ju all kraft genom att dämparen bara trycks ihop

Cyklar du med liten trehjuling eller vad? Man förlorar ingen kraft genom dämpad framgaffel.
Citera
2020-03-09, 17:59
  #11
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Cyklar du med liten trehjuling eller vad? Man förlorar ingen kraft genom dämpad framgaffel.
Jaha så man vinner kraft?
Citera
2020-04-02, 16:25
  #12
Medlem
Köses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Cyklar du med liten trehjuling eller vad? Man förlorar ingen kraft genom dämpad framgaffel.

Jo, du förlorar kraft. En del av den kraften som skulle gå till att driva dig framåt går åt till att komprimera din framgaffel. Har du en heldämpad cykel märker du effekten ännu mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback