Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 16:59
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Visst att barn, gamlingar, folk som tävlingscyklar, folk på elcykel, eller elsparkcykel har hjälm för att det är logiskt.

Varför skulle det vara mer logiskt att ha hjälm på elcykel än på trampcykel? Med elcykel borde det vara enklare att cykla defensivt då det inte kräver samma ansträngning att accellerera efter en inbromsning, än med en trampcykel.
Citera
2024-04-09, 17:03
  #434
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det beror på hastigheten och hur mycket risker man tar i trafiken.
En vuxen person som cyklar defensivt behöver inte hjälm.
Visst att barn, gamlingar, folk som tävlingscyklar, folk på elcykel, eller elsparkcykel har hjälm för att det är logiskt.
Sen har väll en del hjälm för att de har barn som ska ha hjälm.
Men, vuxna personer med hjälm som inte cyklar fort ser ut som och är rejält efterblivna. De kanske vill skydda det lilla som faktiskt finns där inne.

Hjälmen på en vuxen är ur mitt perspektiv ett tecken på om man litar på sin egna förmåga.
Gör man det, ingen hjälm.
Är man ett pkhjon som gör som man blir tillsagd har man hjälm.

Och visst, andra kan skapa en olycka som man hamnar i men om man cyklar defensivt och tar ut säkerhetsmarginalerna är sannolikheten för olyckor minimala.
Avsaknad av hjälm på en vuxen handlar om trams och fjanterier från ungdomen om att inte klä sig efuväder eller aktivitet, ingenting annat. Och nej, jag har inte hjälm men det beror på att jag inte letat efter någon jag gillar i kombination med vanlig mans idioti I trafiken. Självklart har människor med något innanför pannbenet något att skydda om de tänker rätt och inte tror att de tär tomt mellan öronen utifall huvudet slår i backen.
Citera
2024-04-10, 20:37
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
En vuxen person som cyklar defensivt behöver inte hjälm.

Att cykla defensivt betyder det att lämna företräde åt bilister även fast de har väjningsplikt (när det är skyltat med sådant vägmärkte där de kör)? För idag blev jag prejad och nästan överkörd av en bilist som hade väjningsplikt. (Hastighetsbegränsningen var 40 km/h, och jag höll nog nästan det då det var stark medvind, om det har någon betydelse.)
Citera
2024-04-10, 22:16
  #436
Avstängd
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Att cykla defensivt betyder det att lämna företräde åt bilister även fast de har väjningsplikt (när det är skyltat med sådant vägmärkte där de kör)? För idag blev jag prejad och nästan överkörd av en bilist som hade väjningsplikt. (Hastighetsbegränsningen var 40 km/h, och jag höll nog nästan det då det var stark medvind, om det har någon betydelse.)

I min mening innebär det att inte utsätta sig för andra trafikanters misstag.
Citera
2024-04-17, 20:17
  #437
Medlem
Det måste vara något gravt fel på vuxna som tror att alla kollar på just dem och deras hjälm. De flesta går i sina egna tankar och bekymmer och skiter i andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback