Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-06, 13:45
  #1
Medlem
dipol-dipols avatar
Tjoho!

Är nybörjare inom cykling och är på jakt efter en instegscykel. En begnagnad sådan känns som ett rimligt alternativ till att köpa en ny. Målet är vätternrudan i år Har funnit en cykel som jag tror är bra, har någon kunnig synpunkter? Det är en Scott Speedster S50 från 2012, enligt säljaren sparsamt använd. 4500 kr.

Karbon framgaffel
Aluminiumram
Shimano Sora 24-växlar
Alexrims fälgar Continental däck
Enkel dator
Pedaler shimano PD

Altnerativt en Nishiki Finisher Shimano 105, 3900 kr.
Kolfibergaffel
2*8 Shimano 105

Tack på förhand
Citera
2020-01-06, 14:00
  #2
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dipol-dipol
Tjoho!

Är nybörjare inom cykling och är på jakt efter en instegscykel. En begnagnad sådan känns som ett rimligt alternativ till att köpa en ny. Målet är vätternrudan i år Har funnit en cykel som jag tror är bra, har någon kunnig synpunkter? Det är en Scott Speedster S50 från 2012, enligt säljaren sparsamt använd. 4500 kr.

Karbon framgaffel
Aluminiumram
Shimano Sora 24-växlar
Alexrims fälgar Continental däck
Enkel dator
Pedaler shimano PD

Altnerativt en Nishiki Finisher Shimano 105, 3900 kr.
Kolfibergaffel
2*8 Shimano 105

Tack på förhand


Mellan dem två, så Nishiki pga växlarna.


Beroende på skick så kanske du får byta kassetten, kedja. Då blir den också som ny, eller det känns som det.
Sen obligatorisk uppgradering är punkteringsfria däck, jag kör marathon. Rullar på bra ändå faktiskt.

Sen "ska" du ha klickpedaler och tillhörande skor på det. Väldigt enkelt att vänja sig vid.

Bakskärm, ass saver eller dylikt är fan obligatoriskt!

Sadelväska med verktyg, slang och reparationssats till slang.

Jag ska cykla Vätternrundan i år, starttid 20:40.

Jag kör Yosemite racer just nu med maverick fälgar istället. Precis kört slut på första kassetten och kedja efter 4 månader, mycket cykling har det blivit. Köpte cykeln som insteg, begagnad fast ny för 2.000,-. Tänkte uppgradera till kolfiber cykel innan Vättern.

Pendling är den bästa träningen, jag köttar just nu 40 km per dag, men när våren slår på blir det 80km per dag.

Sen, kolla lite YT, typ GCN - dem går igenom kadens och hur du ställer in cykeln osv.

Och en sista sak, hur lång är du? De begagnade du kollat på är förmodligen inte rätt för dig i storlek.
Citera
2020-01-06, 17:46
  #3
Medlem
Hur lång är du och vilket grenmått har du?
Citera
2020-01-07, 05:55
  #4
Medlem
Det ar nog hugget som stucket pa pappret. (IMHO)
105 ar givetvis battre an sora, men a andra sidan sa ar 105 8-speed ganska gammal. Shimano 105 5500 som var forsta 9-speed for 105 kom 1999 sa den har ju nog nagra ar pa nacken. Jag kan tom tanka mig att det inte ar STI pa den, dvs inte kombinerat vaxelreglage och bromshandtag. Ar det sa sa skulle jag nog luta at Scotten:en.

Kom dock ihag att passformen ar nog det viktigaste, speciellt om du skall cykla Vattern Runt.
Citera
2020-01-07, 18:47
  #5
Medlem
Cyklarna är alldeles för dyra mht till åldern. Dessutom föråldrad teknik, vem vill idag ha racer med tredelad klinga framtill?
Som jämförelse kan tex nämnas XXL som i fjol vid ett flertal tillfällen reade ut den billigaste Merida-racern för c:a 5000 kr. Ett avsevärt bättre köp.
Pruta rejält om du väljer någon av dessa två eller vänta ännu hellre på ett bättre tillfälle senare i år.
Citera
2020-01-09, 11:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dipol-dipol
Tjoho!

Är nybörjare inom cykling och är på jakt efter en instegscykel. En begnagnad sådan känns som ett rimligt alternativ till att köpa en ny. Målet är vätternrudan i år Har funnit en cykel som jag tror är bra, har någon kunnig synpunkter? Det är en Scott Speedster S50 från 2012, enligt säljaren sparsamt använd. 4500 kr.

Karbon framgaffel
Aluminiumram
Shimano Sora 24-växlar
Alexrims fälgar Continental däck
Enkel dator
Pedaler shimano PD

Altnerativt en Nishiki Finisher Shimano 105, 3900 kr.
Kolfibergaffel
2*8 Shimano 105

Tack på förhand

Rena fantasipriser skulle jag vilja påstå. Sen är det aningen fel tid att köpa ny cykel, den årliga rean brukar starta i augusti typ. Men det går ännu att göra reafynd om man har tur och hittar rätt storlek. Men hos de flesta cykelhandlare är det rätt tomt i lagret så här års. 2020 modellerna börjar väl redan komma in vilket man vill ha plats för.

Försök hitta något med Shimano 105 (11-delad kassett bak, 2x11 växlar alltså), alu-ram och kolfiber-framgaffel, fälgbromsar lär du få stå ut med om du vill hitta något billigare.

Gå till en cykelhandlare och få storleken utprovad. Där får du också hjälp med justering av växlar etc. som kan behövas efter en tid, om du inte känner dig superhändig själv då.

De cyklar du nämner skulle jag inte ge mer än 1500 spänn för på sin höjd.
Men de kan ju funka tills du hittar något bättre på rea.
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-09 kl. 11:35.
Citera
2020-01-09, 11:36
  #7
Medlem
gurkmajjas avatar
Som tidigare berörts men förtjänar att betonas: du måste ha en cykel i rätt storlek.
Citera
2020-01-22, 07:29
  #8
Medlem
Tlagnojs avatar
Aluminium tar slut efter >10 år. Ska du köpa en med så många år på nacken gå efter kolfiberram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback