Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-05, 19:10
  #1
Medlem
Staten, kommunerna och landstingen implementerar BankID som aldrig förr. Väck ska användarnamn och lösenord. Men kraven på invånaren ökar i takt med digitaliseringen.

Mobilt BankID och BankID är två olika lösningar för samma behov, att identifiera sig mot tjänster digitalt. Men det finns inga krav på att ha bägge. BankID, dvs BankID på fil är på väg bort för att helt ersättas av Mobilt BankID, som endast fungerar i din mobiltelefon.

Dock ställer Mobilt BankID som krav att du har Google installerat på din android-telefon. Appen fungerar nämligen inte utan "Google Play Services" körandes i bakgrunden.

Vi har alltså en kedjereaktion som innebär att svenska medborgare som vill identifiera sig mot offentliga tjänster tvingas äga en mobiltelefon med Google installerat för att komma åt dessa tjänster.

Ni ska inte tro att Google låter bli att samla in den här datan heller. Så fort de får fäste i din mobiltelefon så byggs en profil upp med din information. Den består av dina sökningar, innehållet i din gmail, vad du kollar på youtube, vad du handlar med Google Pay i butik, vilka siter du loggar in på och använder Mobilt BankID. Och då har jag inte ens nämnt hur illa ställt det är med deras webbläsare Google Chrome eller alla smart-home gadgets som folk köper på sig i drivor.

Hur rimligt är det att ett amerikanskt teknikbolag som säljer människors data till flera tusen annonsörer krävs ha programvara på din android-telefon för att DU ska kunna identifiera dig hos försäkringskassan eller apoteket? Hela det svenska samhällets integritet är hotad men folk fortsätter dricka kaffelatte och käka tacos på fredagskvällarna, pratades med deras Google Home Mini.

Och ja, jag har medvetet valt att inte ta upp Apple som produkt för att samtalsämnet blir för brett men också för att Apples produkter är stängd kod till skillnad från Android (huvudsakligen).
Citera
2019-11-05, 19:13
  #2
Medlem
Låt oss vara realistiska. Det är en promille av Sveriges befolkning som inte har Play Butik och diverse tjänster kopplad till den installerad.
Citera
2019-11-05, 19:15
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Källa på att Bank-ID på fil skulle försvinna? Tror inte alls på ett sådant scenario. Det skulle aldrig fungera ifall folks mobiltelefoner har slut på batteri, eller för att de glömt den hemma.
Citera
2019-11-05, 19:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420FourTwenty
Låt oss vara realistiska. Det är en promille av Sveriges befolkning som inte har Play Butik och diverse tjänster kopplad till den installerad.

Ja, må så vara. Men faktum är att det är betydligt fler som inte använder Googles appar eller tjänster, men ändå tvingas ha dessa i sin telefon. Att svenska medborgare ska tvingas ha Google produkter i sina telefoner för att identifiera sig mot offentliga tjänster ser du inget problem med?

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Källa på att Bank-ID på fil skulle försvinna? Tror inte alls på ett sådant scenario. Det skulle aldrig fungera ifall folks mobiltelefoner har slut på batteri, eller för att de glömt den hemma.

Finns ingen media som skrivit om det, än. Men om du tittar på nya tjänster där BankID implementeras så kommer du allt som ofta se att man inte valt att implementera BankID på fil.

Så här sa bolaget bakom BankID i samband med Huawei-Google-debaclet:
”För tillfället har vi dock inga planer på att göra Mobilt BankID tillgängligt i Huaweis appbutik. I praktiken skulle det innebära en utveckling av infrastrukturen och i dagsläget använder vi API:er som kräver Google Play. Vi gör det heller inte möjligt att manuellt installera Mobilt BankID”
Citera
2019-11-05, 19:32
  #5
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll11
Ja, må så vara. Men faktum är att det är betydligt fler som inte använder Googles appar eller tjänster, men ändå tvingas ha dessa i sin telefon. Att svenska medborgare ska tvingas ha Google produkter i sina telefoner för att identifiera sig mot offentliga tjänster ser du inget problem med?



Finns ingen media som skrivit om det, än. Men om du tittar på nya tjänster där BankID implementeras så kommer du allt som ofta se att man inte valt att implementera BankID på fil.

Så här sa bolaget bakom BankID i samband med Huawei-Google-debaclet:
”För tillfället har vi dock inga planer på att göra Mobilt BankID tillgängligt i Huaweis appbutik. I praktiken skulle det innebära en utveckling av infrastrukturen och i dagsläget använder vi API:er som kräver Google Play. Vi gör det heller inte möjligt att manuellt installera Mobilt BankID”
Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har laddat ner Bank-ID på fil via min bank och genom respektive e-kod. Bankerna vill fortsätta vara attraktiva för klienten och att de därför skulle vara för en sådan förändring har jag svårt att se.
Citera
2019-11-05, 19:45
  #6
Medlem
Man ska också komma ihåg att mobilt BankID ägs av bankerna. När alla andra alternativ blivit utkonkurrerade och bankID blivit tillräckligt integrerat så att man inte kan leva utan det längre, ja DÅ kommer AVGIFTERNA att skjuta i höjden. Banker är inga välgörenhetsorganisationer. Dom kommer att dra in enorma pengar på detta i längden.
Citera
2019-11-05, 19:48
  #7
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Källa på att Bank-ID på fil skulle försvinna? Tror inte alls på ett sådant scenario. Det skulle aldrig fungera ifall folks mobiltelefoner har slut på batteri, eller för att de glömt den hemma.

Det är kopplat till det nationella ID-kort som blir standard, samt ersätter körkort som ID-handling, från 1 juli 2022.

Inbakat i det kortet kommer det att finnas en e-legitimation och som jag har förstått det kommer BankID inte längre vara accepterat pga för låg tillitsnivå.
Citera
2019-11-05, 20:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag förstår inte vad du pratar om. Jag har laddat ner Bank-ID på fil via min bank och genom respektive e-kod. Bankerna vill fortsätta vara attraktiva för klienten och att de därför skulle vara för en sådan förändring har jag svårt att se.
Vi pratar om två olika saker. Du pratar om banker, jag pratar om BankID. Bankerna kommer givetvis fortsätta stödja BankID på fil, det är deras produkt!

Jag pratar om alla andra som implementerar BankID istället för användarnamn/lösenord. Där ser åtminstone jag sedan en tid tillbaka att man struntar i BankID på fil och endast kör med Mobilt BankID.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man ska också komma ihåg att mobilt BankID ägs av bankerna. När alla andra alternativ blivit utkonkurrerade och bankID blivit tillräckligt integrerat så att man inte kan leva utan det längre, ja DÅ kommer AVGIFTERNA att skjuta i höjden. Banker är inga välgörenhetsorganisationer. Dom kommer att dra in enorma pengar på detta i längden.

Ja, det finns en risk. Sverige och skattebetalarna har köpt in sig i en lösning som inte kostar en krona idag, men bankerna är inte dumma. Det kommer förr eller senare börja kosta pengar och då är implementeringen av deras lösning för inloggningen en inlåsningseffekt utan dess like.
Citera
2019-11-05, 20:21
  #9
Medlem
Kan det vara att TS istället vill att kinesiska staten ska ha tillgång till all info via Huawei och att de inte får tillgång till all teknik?
Citera
2019-11-05, 20:44
  #10
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Källa på att Bank-ID på fil skulle försvinna? Tror inte alls på ett sådant scenario. Det skulle aldrig fungera ifall folks mobiltelefoner har slut på batteri, eller för att de glömt den hemma.

Så du lämnar aldrig datorn hemma, bara mobilen?
Citera
2019-11-05, 20:48
  #11
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan det vara att TS istället vill att kinesiska staten ska ha tillgång till all info via Huawei och att de inte får tillgång till all teknik?

Det är förstås ett seriöst problem TS tar upp, att man i praktiken inte kan fungera i det svenska samhället om man inte använder programvara från ett amerikanskt företag. Att bankerna kräver detta är en sak men det blir värre när svenska myndigheter kräver det.
Citera
2019-11-05, 20:50
  #12
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man ska också komma ihåg att mobilt BankID ägs av bankerna. När alla andra alternativ blivit utkonkurrerade och bankID blivit tillräckligt integrerat så att man inte kan leva utan det längre, ja DÅ kommer AVGIFTERNA att skjuta i höjden. Banker är inga välgörenhetsorganisationer. Dom kommer att dra in enorma pengar på detta i längden.
Det brukar bli så. Det är därför säkerhetsdosan är gratis i början. Men för att svara TS - min mobila bank-id fungerar utmärkt trots att jag stängt av både google och chrome. Än så länge bör väl tiläggas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback