Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-06-21, 13:10
  #1
Medlem
Stakeholders avatar
Sitter på en bättre vägkrog och ser alla andra gäster få panik över att det landar flugor i maten. Knäppt tycker jag och bryr mig inte ett skvatt.

Tror folk verkligen att flugorna har hundbajs på fötterna? Eller vad är det som ska kunna förstöra maten? Fattar ju att om dom lägger ägg eller annat så kanske det blir snuskigt men annars.

Hjälp mig, så ska jag ta fajten med dom andra gästerna.
Citera
2019-06-21, 13:13
  #2
Medlem
Strongmanx2s avatar
Ja, flugor är ofräscha så du bör inte ta fighten.

Flugor äter generellt avföring, avloppsrester och tar med sig rester från detta på sin kropp vilket kan sprida bakterier.
Citera
2019-06-21, 13:17
  #3
Medlem
Jag orkar inte länka och ha mig men googla typ "flugor smittbärare" eller något så har du lite trevlig midsommarläsning.

Men nej, man dör troligen inte att en fluga landar på pizzakanten.

Men ja, flugor är ofräscha.
Citera
2019-06-21, 13:18
  #4
Medlem
Flugor äter ju precis ALLT och föredrar avföring och förruttnelse känns det som. Sannolikheten att de ska ha suttit på något äckligt som kan ha dåliga bakterier innan de sätter sig på din mat är ganska hög.

Sen att folk blir hysteriska och får panik är en annan sak.
Citera
2019-06-21, 13:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Sitter på en bättre vägkrog och ser alla andra gäster få panik över att det landar flugor i maten. Knäppt tycker jag och bryr mig inte ett skvatt.

Tror folk verkligen att flugorna har hundbajs på fötterna? Eller vad är det som ska kunna förstöra maten? Fattar ju att om dom lägger ägg eller annat så kanske det blir snuskigt men annars.

Hjälp mig, så ska jag ta fajten med dom andra gästerna.

Klart som fan att flugor är äckliga? De flugor som festar på din mat har timmar innan festat på ruttna lik och avföring.

Eller du kanske tänker att flugor är renliga i o.m. att de alltid sitter och smörjer sina äckliga ben likt en skurk som planerar sitt nästa missdåd?
Citera
2019-06-21, 16:28
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Sitter på en bättre vägkrog och ser alla andra gäster få panik över att det landar flugor i maten. Knäppt tycker jag och bryr mig inte ett skvatt.

Tror folk verkligen att flugorna har hundbajs på fötterna? Eller vad är det som ska kunna förstöra maten? Fattar ju att om dom lägger ägg eller annat så kanske det blir snuskigt men annars.

Hjälp mig, så ska jag ta fajten med dom andra gästerna.

Du saknar uppenbarligen grundläggande biologikunskaper, som du dig igenom skolan? Det är inte fötterna du skall oroa dig för

https://www.youtube.com/watch?v=magUVxKOz4A
Citera
2019-06-21, 17:20
  #7
Medlem
De är väldigt viktiga för nedbrytning av kadaver, kan man tycka är inte fräscht men ändå väldigt viktigt naturmässigt.
Citera
2019-06-21, 22:47
  #8
Medlem
eremitkraftans avatar
En fluga som flyger fram och tillbaka mellan en hundskit och lövbiten med bea känns inget vidare.
Citera
2019-06-21, 23:46
  #9
Medlem
borrizs avatar
Under förutsättning att övriga gäster inte är svalor så bör inte ta fighten.
Citera
2019-06-22, 00:12
  #10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du saknar uppenbarligen grundläggande biologikunskaper, som du dig igenom skolan? Det är inte fötterna du skall oroa dig för
Fast hur ofta blir människor i Sverige sjuka av sjukdomar från flugor gentemot alla andra saker som också sprider smitta? Förmodligen är andra människor den enskilt största källan till sjukdom hos människan, men vi får inte panik när vi ser andra människor i vår omgivning.

Att det finns en potentiell risk innebär ju inte att denna risk är något att oroa sig över mer än vad man oroar sig när man korsar gatan eller går nerför en trappa.
Citera
2019-06-22, 06:54
  #11
Medlem
Europes avatar
Flugor sprider så klart bakterier från de kadaver, avföring m.m. de trampar omkring i.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast hur ofta blir människor i Sverige sjuka av sjukdomar från flugor gentemot alla andra saker som också sprider smitta? Förmodligen är andra människor den enskilt största källan till sjukdom hos människan, men vi får inte panik när vi ser andra människor i vår omgivning.

Att det finns en potentiell risk innebär ju inte att denna risk är något att oroa sig över mer än vad man oroar sig när man korsar gatan eller går nerför en trappa.

Fast att något innebär en hälsorisk får inte andra hälsorisker att upphöra utgöra hälsorisker. Jag har svårt att se hur det konstaterandet överhuvudtaget är relevant för frågan om att flugor tassar runt på ens mat. Vi har gått rätt långt i våra krav, med tvingande lagstiftning, kontroller och staffåtgärder, för att människor ska hantera livsmedel så hygieniskt som möjligt. Att vi inte kan välja bort andra människor helt beror på att vi skulle i så fall svälta ihjäl. Däremot kommer jag inte svälta ihjäl även om en fluga inte landar på min tallrik.

Jag håller inte heller med dig om att jag skulle få mindre panik om en uteliggare kom och med bar rumpa satte sig på min mattallrik, än när en fluga landar på min tallrik. Jag för överhuvudtaget inte panik av att en fluga landar på min tallrik, jag viftar bara bort den. Jag är rätt säker på att samma gäller för många andra människor.

Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
De är väldigt viktiga för nedbrytning av kadaver, kan man tycka är inte fräscht men ändå väldigt viktigt naturmässigt.

Det är givetvis essentiella i nedbrytningsprocesserna, samt utgör tack vare sin enorma mängd en viktig komponent i ekosystemet i form av föda för en enorm mängd olika arter. De är viktiga djur, inte tu tal om den saken. De är bara svårare för människor att tycka om än t.ex. nyckelpigor. Jag är dock säker på att t.ex. bladlöss inte delar vår uppfattning.
__________________
Senast redigerad av Europe 2019-06-22 kl. 07:03.
Citera
2019-06-22, 08:39
  #12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fast att något innebär en hälsorisk får inte andra hälsorisker att upphöra utgöra hälsorisker. Jag har svårt att se hur det konstaterandet överhuvudtaget är relevant för frågan om att flugor tassar runt på ens mat.
Det är relevant därför att det berör det TS nämnde som att "alla andra får panik". Givetvis en överdrift med alla och panik men jag tror nog du vet vad som menas, helt enkelt det kraftiga reaktion som många uppvisar mot ett i sammanhanget oerhört litet bekymmer. Lite som att få hår i maten.

Ytterst få får panik av att korsa vägen eller färdas i en bil eller gå uppför en trappa eller äta salami eller dricka alkohol eller möta andra människor trots att detta är mycket större hälsofaror är att en fluga landar på mat på väg att ätas upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback