Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 20:58
  #1
Medlem
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?
Citera
2018-09-13, 21:17
  #2
Medlem
Är sugen på att gå datavetenskap på uppsala delvis pga hur lätt det ska vara att få jobb, så detta oroar mig lite. Vilken utbildning har du?
Citera
2018-09-13, 21:23
  #3
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?

Läser jag mellan raderna så är dit inte dina kunskaper det är fel på. Men vill du hålla på med det du är utbildad till så ge inte upp än. Det finns arbetsgivare som vill ha dig men kanske inte första eller ens sjunde alternativet.
Citera
2018-09-13, 21:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Är sugen på att gå datavetenskap på uppsala delvis pga hur lätt det ska vara att få jobb, så detta oroar mig lite. Vilken utbildning har du?

Teknisk Fysik.
Citera
2018-09-13, 21:27
  #5
Medlem
Keonels avatar
Vad har du gått för utbildning om man får fråga? Hur många avslag? Snackar vi 10-tals? Har upplevt att de flesta av mina vänner som valt att bli kodare har ordnat sig jobb relativt fort. Jag själv funderade på att sadla om till detta men inte riktigt vågat...
Citera
2018-09-13, 21:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keonel
Vad har du gått för utbildning om man får fråga? Hur många avslag? Snackar vi 10-tals? Har upplevt att de flesta av mina vänner som valt att bli kodare har ordnat sig jobb relativt fort. Jag själv funderade på att sadla om till detta men inte riktigt vågat...

Teknisk Fysik som sagt. Det är väl uppe i 50 ansökningar nu, och 10 avslag, från de företag som ens bemödat sig om att svara.
Citera
2018-09-13, 21:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?

Att vara en produktiv anställd handlar inte ens till största del om att göra bra ifrån sig på ett kunskapsprov. Det handlar mest om att verka vara en person som kan leka bra med andra.
Kanske är det inte du?

Du kanske ska konsulta? Ta distans-uppdrag?
Citera
2018-09-13, 21:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Att vara en produktiv anställd handlar inte ens till största del om att göra bra ifrån sig på ett kunskapsprov. Det handlar mest om att verka vara en person som kan leka bra med andra.
Kanske är det inte du?

Du kanske ska konsulta? Ta distans-uppdrag?

Jag har haft andra mer okvalificerade jobb där jag haft mycket kundkontakt, detta har jag klarat med bravur rent faktiskt så bra att jag nått chefsposition inom några månader. Att konsulta är svårt, i min erfarenhet är konsultföretagen ännu omöjligare att få jobb på. Distans är ju helt hopplöst där konkurerar man med indier, pakistanier och bangladeshier som jobbar för mindre än vad bara strömmen till datorn konstar.
Citera
2018-09-13, 21:36
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?

Prova att googla ditt namn. Kommer det upp något som avskräcker en arbetsgivare?
Citera
2018-09-13, 21:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Prova att googla ditt namn. Kommer det upp något som avskräcker en arbetsgivare?

Jag har prövat att googla, det enda som kommer upp är någon artikel från ett lokalt evenemang från när jag var 6 år gammal.
Citera
2018-09-13, 21:37
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har haft andra mer okvalificerade jobb där jag haft mycket kundkontakt, detta har jag klarat med bravur rent faktiskt så bra att jag nått chefsposition inom några månader. Att konsulta är svårt, i min erfarenhet är konsultföretagen ännu omöjligare att få jobb på. Distans är ju helt hopplöst där konkurerar man med indier, pakistanier och bangladeshier som jobbar för mindre än vad bara strömmen till datorn konstar.

Tvärtom, det är så många kommer in. Prova rekryteringsföretag som Skill, Framtiden och AcademicWork rent av.
Citera
2018-09-13, 21:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har prövat att googla, det enda som kommer upp är någon artikel från ett lokalt evenemang från när jag var 6 år gammal.

Kanske är det ditt problem.
Du behöver ha mer av ett avtryck i de sociala medierna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback