Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-03, 02:05
  #25
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Hallå.
Jag vet att mina atomer är 13,7 miljarder år gamla sen the big bang. Och att jag kan andas in samma atomer i luft som många andats innan mig även om luft förnyas, etc.

Men nyfiken på om exakt alla element runt omkring mig som bord, träd, elektronisk utrustning och telefon som exempel.. Allt jag ser och deras atomer är lika gamla som atomerna jag är uppbyggd utav väl?

Jag antar såklart det. Att alla atomer bildades samtidigt, och att det periodiska systemet jag ser överallt i olika former och färger och deras atomer är lika gamla som mina?
Lika bra att fråga, då jag är nyfiken. Tack så mycket. Mvh

ps: Hänvisa gärna källor till svar med länkar också, så jag kan läsa lite om det.
Jag antar att det är en fråga om kemi, fysik eller astrofysik.

Varför skulle allt vara av samma ålder?

Partiklar bestämmer sig att vara partiklar ifall de träffar ett annat system som
kräver att de agerar just som partiklar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Higgsboson
Enligt kvantfältteori skapas partiklar och deras motparter konstant hela tiden. Detta påverkar vår beskrivning av vakuum på ett direkt sätt. Något vakuum i klassisk mening finns sålunda inte, då det hela tiden skapas partikelpar. Livslängden för dessa par av partiklar och antipartiklar är dock mycket kort och bestäms av Heisenbergs obestämdhetsrelation enligt formeln

δ E ⋅ δ t ∼ ℏ , {\displaystyle \delta E\cdot \delta t\sim \hbar ,}

vilket betyder att energi kan lånas från ingenting under en kort tidsrymd.

Einsteins formel E = mc² (Energi = massa * ljusets hastighet i kvadrat) säger att det finns energi där det finns massa; all energi har (relativistisk) massa. En del av denna energi utvinns i dagens kärnkraftverk genom klyvning av atomkärnor. Teoretiskt finns det dock effektivare sätt att frigöra energi. När till exempel anti-elektroner och elektroner kolliderar annihileras dessa och all massa omvandlas till strålningsenergi hos fotoner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antimateria
Varför skapas det en massa av partiklar som egentligen inte behöver bli till en fysisk massa enligt kvantmekaniken?
Det är tiotusenkronorsfrågan. Varför finns något alls...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback