Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 13:49
  #1
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Det var natten mot den 12 maj 2002 som Jarmo Pistool övermannades av de ryska männen. Att det blev just han som plockade upp dem i sin taxibil var en slump. Männen hade planerat att råna och döda en taxichaufför och det blev Timråbon som körde in på torget i Sundsvall när männen stod och väntade. Jarmo Pistool arbetade bara extra som taxichaufför.

Färden gick från Sundsvall, förbi Kovland och Holm, till Ljungå. Jarmo Pistool övermannades i Sandnäset med ett grepp runt halsen. Sedan kördes bilen längre västerut, in på en skogsväg i Ljungå. I slutskedet ska taxichauffören ha fått välja på vilket sätt han skulle dö. De vinddrivna männen var på genomresa i Sverige och motivet var pengar. Bytet de fick med sig handlade om några hundra kronor.

Sundsvalls tingsrätt slog fast att brottet var mycket hänsynslöst och grymt.
I december 2002 dömdes de ryska männen till livstids fängelse. De var då 24 och 27 år gamla.

Sundsvalls tidning, 2012-05-12

Tingsrättens dom 2002: https://minfil.com/rdfc32e6b4/B_1024-02_deldom.pdf
https://minfil.com/c6f735eab9/B_1024-02.pdf

Idag meddelade Örebro tingsrätt att Alexander Borisjenko får sitt straff omvandlat till 25 års fängelse:
Citat:
Den 30 oktober 2002 dömde Sundsvalls tingsrätt en rysk medborgare, född 1978, för mord, människorov och grovt rån till fängelse på livstid. Dessutom beslöt Sundsvalls tingsrätt att den dömde skulle utvisas från Sverige samt meddelade honom förbud mot att någonsin återvända till Sverige. (I en senare dom från Sundsvalls tingsrätt i samma mål dömdes även ytterligare person för samma brott till livstids fängelse och utvisning på livstid). Domen av den 30 oktober 2002 överklagades till Hovrätten för Nedre Norrland som i dom den 20 januari 2003 fastställde tingsrättens dom.

http://www.orebrotingsratt.domstol.s...-ars-fangelse/

"Mannen har suttit i fängelse i 16 år och skulle alltså normalt ha släppts fri. Men för att säkerställa att det finns tid för nödvändiga utslussningsåtgärder har tingsrätten omvandlat det aktuella straffet på fängelse på livstid till fängelse i 25 år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...bestamt-straff
Tingsrättens beslut:
https://minfil.com/def23feab7/_rebro...2018-05-16.pdf
Citera
2018-05-16, 14:51
  #2
Medlem
Knullkungens avatar
Jag minns detta mord mycket väl. Sveriges alla taxichaufförer stannade sina bilar och höll en tyst minut efter mordet.
Citera
2018-05-16, 18:54
  #3
Medlem
Sesambiffs avatar
Finns några fler handlingar i ärendet?
Finns några fotografier på de dömda?
Citera
2018-05-16, 20:25
  #4
Medlem
sfrges avatar
Mins detta mord. Riktigt obehagligt. Speciellt eftersom man själv hade jobbat som taxiförare.
Citera
2018-12-10, 15:05
  #5
Medlem
Ute?
Citera
2019-03-10, 09:14
  #6
Medlem
Jag vet inte hur man uppmärksammar moderatorerna på att jag lagt in en dubblett av denna tråd. Det är bäst om min tråd infogas här.

(FB) Mord på taxichaufför 13 maj 2002 i Sundsvall
Citera
2019-05-06, 18:17
  #7
Medlem
flaess avatar
Mordpodden behandlade mordet på Jarmo Pistool i det senaste avsnittet som släpptes under gårdagen:

https://mordpodden.com/2019/05/05/s10e02-agenten/
Citera
2019-08-11, 09:31
  #8
Medlem
ostwinds avatar
https://www.st.nu/artikel/jarmo-pist...ommer-att-laka
Går att läsa till 10:00 190811 sen låst artikel

Det brutala mordet på taxichauffören och Timråbon Jarmo Pistool skakade Sverige. Tvåbarnspappan, elevassistenten och idrottsledaren som jobbade extra som taxichaufför försvann efter en körning från centrala Sundsvall i maj 2002. En vecka senare hittades han död på en skogsväg i Ljungå, norr om Holm.

Så småningom greps två ryska män, Alexej Kondratev och Alexander Borisjenko, som var på genomresa när de bestämde sig för att råna och döda en taxichaufför.

Syftet var att få pengar och att de valde just Jarmo Pistool var en slump.

”Måste tänka på taxichauffören som sin fiende, en fiende som måste förintas,” ska Kondratiev ha sagt till Borisenko enligt domen från Sundsvalls tingsrätt.

En av de morddömda ryssarna förs in till rättssalen under rättegången i Sundsvall 2002.
En av de morddömda ryssarna förs in till rättssalen under rättegången i Sundsvall 2002.
Bild: Arkivbild, Leif Johansson
Efter att Jarmo övermannats blev han strypt och gömd. Bytet blev några hundralappar.

För de anhöriga var chocken och sorgen över det som hänt ofattbar.

Dottern Emelie var 8 år och planerade sitt nioårskalas vid tiden för mordet.

– Jag älskade min pappa över allt annat. Den 11 maj 2002 förstördes våra liv helt och hållet och det blev ett sår som aldrig kommer att läka, säger hon.

I december 2002 dömdes Alexander Borisjenko och Alexej Kondratiev till livstids fängelse.

Borisjenko ansökte om tidsbestämt straff och fick först avslag 2016. Men i maj 2018 beslutade tingsrätten att straffet skulle tidsbestämmas till 25 år och att utslussningen skulle ta upp till ett år.

Jarmo Pistool från Timrå mördades i maj 2002 av två ryska män som kapade hans taxi i Sundsvall och tvingade honom att köra till Ljungå. Gärningsmännen fick livstids fängelse.
Jarmo Pistool från Timrå mördades i maj 2002 av två ryska män som kapade hans taxi i Sundsvall och tvingade honom att köra till Ljungå. Gärningsmännen fick livstids fängelse.
Bild: Arkivbild, Leif Johansson
I våras blev 41-årige Alexander Borisjenko fri efter att ha avtjänat två tredjedelar av strafftiden.

– Han utvisades i samband med det till Ryssland där han bor idag, bekräftar hans tidigare advokat Anton Strand.

Den sista tiden i fängelse satt Alexander Borisjenko på Hall där han ägnade sig åt arbete och studier.

Efter frigivningen ville den förre marinofficeren flytta till Ryssland, arbeta med översättningar åt sin kusin och gifta sig med flickvännen.

För Jarmo Pistools dotter Emelie var frigivningen av pappans mördare en jobbig påminnelse om den egna förlusten. För de närmaste spelar tiden ingen roll. Sorgen och saknaden försvinner aldrig.

Det brutala mordet blev även omskrivet i ryska medier.
Det brutala mordet blev även omskrivet i ryska medier.
Bild: Arkivbild, Leif Johansson
– Det är ett sår som aldrig kommer att läka men man lever vidare och håller ihop ändå för det måste man, säger hon.

Hon är idag 26 år och mamma. En viktig del kommer alltid att saknas i hennes liv.

– Det är en sorg att mitt barn aldrig kommer att få träffa sin morfar och att min pappa aldrig kommer att få gå med mig till altaret, säger hon.

Den andre taximördaren, Alexej Kondratiev sa när han greps att han var engelsk agent och han har avtjänat större delen av sitt straff på psykiatriska kliniker. Han skrev 2014 en bok om Rami Sahindal som sköt ihjäl sin egen dotter, Fadime. De båda mördarna möttes på en rastgård på Kumlaanstalten 2005.

Mordet på Jarmo Pistool utlöste en riksomfattande debatt om säkerhet för taxiförare och krav på övervakningskameror i taxibilar.
__________________
Senast redigerad av ostwind 2019-08-11 kl. 09:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback