Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-16, 00:53
  #1
Medlem
Ett par frågor angående övervakningskameror på mataffärer såsom Ica, Coop, Willys, Lidl etc.

Hur länge sparas all video som spelas in? 12 timmar, 24, 48, 72, en hel vecka?

Är det nån som regelbundet kollar igenom all video för att då kunna upprätta anmälan direkt om hen ser nåt, & sen kanske få brottslingarna på videon utpekade av polisen direkt, förutsatt att polisen redan känner till dom, har dom i brottsregistret etc?

Eller sparas det bara undan fram tills nån vanlig person (offer, vittne, brottsling själv) upprättar anmälan, om tillräckligt tidigt?
Citera
2016-07-16, 01:50
  #2
Medlem
Shit! Jag trodde våra kameror var avstänga. Brukar sno i butiken som jag jobbar i ibland.

Nojjar lite nu
Citera
2017-02-14, 20:23
  #3
Medlem
märkligt att ingen svarat hittils, gissar att det finns liknande trådar. Det sparas I upp till en månad oftast men kan vara längre. Relativt riskfritt ingen som tittar igenom om inte värdet är stort eller tillvägagångssättet brutalt.
Citera
2017-04-07, 18:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerslaven666
märkligt att ingen svarat hittils, gissar att det finns liknande trådar. Det sparas I upp till en månad oftast men kan vara längre. Relativt riskfritt ingen som tittar igenom om inte värdet är stort eller tillvägagångssättet brutalt.

Vad är "stort" här när det gäller värdet? Finns det någon gräns på vad som kan vara "viktigt" och vad som kan vara bagatellsumma?

Och hur ska de kunna identifiera GM? med något program som skannar ansikte eller hur får de fram identitet?
Citera
2017-04-08, 19:00
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cofishen
Shit! Jag trodde våra kameror var avstänga. Brukar sno i butiken som jag jobbar i ibland.

Nojjar lite nu

Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Vad är "stort" här när det gäller värdet? Finns det någon gräns på vad som kan vara "viktigt" och vad som kan vara bagatellsumma?

Och hur ska de kunna identifiera GM? med något program som skannar ansikte eller hur får de fram identitet?
Att sno från sin AG är väl inte så bra. Det kan ju vara så att det som filmas inte spelas in utan enbart är realtidsövervakning och då förutsätter det ju att någon sitter och kollar vid rätt tillfälle. Och om det spelas in så krävs det ju att det upptäcks att det försvunnit saker. Det får ju vara något som märks då, och inte en burk sylt.
Citera
2017-04-08, 19:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Att sno från sin AG är väl inte så bra. Det kan ju vara så att det som filmas inte spelas in utan enbart är realtidsövervakning och då förutsätter det ju att någon sitter och kollar vid rätt tillfälle. Och om det spelas in så krävs det ju att det upptäcks att det försvunnit saker. Det får ju vara något som märks då, och inte en burk sylt.

Jag tänker mer på om en person tagit någon från någon mataffär hon / han aldrig jobbat hos och aldrig satt sin fot i.

Om övervakningskamera lyckats fånga videon där personen faktiskt tagit någonting från butiken, hur lyckas polisen då identifiera henne?

Finns det något program som skannar ansiktet på folk eller tar man till hjälp utav tips från allmänheten?

Hur funkar det?
Citera
2017-04-08, 19:54
  #7
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Jag tänker mer på om en person tagit någon från någon mataffär hon / han aldrig jobbat hos och aldrig satt sin fot i.

Om övervakningskamera lyckats fånga videon där personen faktiskt tagit någonting från butiken, hur lyckas polisen då identifiera henne?

Finns det något program som skannar ansiktet på folk eller tar man till hjälp utav tips från allmänheten?

Hur funkar det?
Jag tror nog man måste ta dem på bar gärning i princip. Sen kan väl övervakningsmaterialet användas som bevisning. För jag tror inte typ ICA, IKEA m fl har så avancerad teknik, det kräver ju åtkomst till externa databaser, typ körkortsregiser, pass mm och det har ju bara polisen vad jag vet.

Så om man väl lyckat sno något till ringa värde, och inget hänt på ett dygn så är det nog synnerligen lugnt.
Citera
2017-04-08, 20:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
det kräver ju åtkomst till externa databaser, typ körkortsregiser, pass mm och det har ju bara polisen vad jag vet.

Så om man väl lyckat sno något till ringa värde, och inget hänt på ett dygn så är det nog synnerligen lugnt.


Polisen lägger väl inte ner energi på att skannar genom bilder på alla pass och körkort för att ta fast en snattare om vi snackar om väldigt liten summa av värde på varan eller vad tror du? (Ponera att personen i frågan blev aldrig tagen på bargärning vid stunden - utan endast på videoband)
Citera
2017-04-08, 20:19
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Polisen lägger väl inte ner energi på att skannar genom bilder på alla pass och körkort för att ta fast en snattare om vi snackar om väldigt liten summa av värde på varan eller vad tror du? (Ponera att personen i frågan blev aldrig tagen på bargärning vid stunden - utan endast på videoband)

Nä, det skulle jag klassa som riskfritt. Med tanke vad som händer i övrigt i samhället så lär de ju inte ha tid för småskit! Det är inget de orkar utreda. ÄVEN om butiken tog dig på bar gärning och polisen kallades dit för att ta upp anmälan så är risken stor att det bara avskrivs efter några veckor p g a resursbrist. Att sen utreda ett snatteribrott/stöld där inget våld används mot personal eller allmänhet, dessutom om gärningsmannen är okänd är inget som görs. Men visst, är det så att gärningsmannen är känd av polisen p g a andra förseelser så är risken att åka dit mycket större, sk mängdbrott.
Citera
2017-04-18, 21:38
  #10
Medlem
Onan-erarens avatar
På butiken där jag jobbar har vi kameror i kassorna å enrèerna, det har varit bra för rånaren som rånade oss åkte fast vi har även en i kassaräkningskontoret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback