Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-17, 23:31
  #1
Medlem
Hittade ingen tråd om dessa nya cyklar som säljs på bl.a Biltema.
Jag är nyfiken, är det något att ha?! 9999kr skall dom ha för dessa.
När jag besökte Biltemas varuhus här på Hisingen i Göteborg, så sa expediten att dessa cyklar säljer som smör. Man kan ej köpa dessa i kartong, utan personalen monterar ihop dom, sedan verkar dom försvinna med en gång tydligen.

Batteriet till elcykeln går att plocka loss, så du behöver inte ta med hela cykeln upp i lägenheten för att ladda. Den hörs vara stark också? Eftersom det är en 36 volts.

Saxat från deras hemsida
"Pedalassisterad elcykel av mountainbikemodell med förstärkt aluminiumram.
Batteriet är integrerat i ramen, det ger en bättre viktfördelning och ett sportigare utseende. Dämpning på framgaffeln. Cykeldator med LCD-display, visar bl a hastighet, trip, ODO och tid. Låga driftskostnader, bra prestanda och en enkel, välbeprövad teknik."

Herrmodell
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...29-2000036008/

Dammodell
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...29-2000036017/

Specifikationer

Yosemite's egna hemsida verkar inte hålla högsta kvalité: http://www.yosemitebicycle.com/
Vad heter ens modellen? Hittar inget på Biltemas hemsida heller!
Yosemite verkar inte ens vara etablerade, mer än att Biltema har döpt dessa asiatiska cyklar och säljer dom med det namnet. Lite förvirrande måste jag säga.

Elcykeln kan köras i 60 km om förhållandena är:
Fulladdat nytt batteri, omgivningstemp ca 25 °C, normal last, jämn, torr väg,
ingen vind (beroende på hur mycket hjälpkraft som utnyttjas).

Har du några erfarenheter att dela med dig utav ifrån biltema/yosemites cyklar?
Har du kanske fått förmånen att testa, eller kanske äga en?
__________________
Senast redigerad av Jonny.Boj 2015-04-17 kl. 23:43.
Citera
2015-04-18, 00:00
  #2
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Har du några erfarenheter att dela med dig utav ifrån biltema/yosemites cyklar?
Har du kanske fått förmånen att testa, eller kanske äga en?

1) Biltemas cyklar har jag haft en eller två utav.. fungerar fint att nyttja över en sommar, men inget du egentligen vill ha för att pendla med till vardags. Dock inte testat någon el cykel utan enbart traditionella cyklar.
Citera
2015-04-18, 00:16
  #3
Medlem
Jag har inte den men en dyrare av annat märke. Super trevligt och smidigt att ta sig fram med och billigt blir det.
Citera
2015-04-18, 00:45
  #4
Medlem
MrChows avatar
Skulle jag lägga 10.000:- på en cykel skulle jag inte köpa den på Biltema. Min nuvarande köpte jag i Tyskland drygt 15% billigare än i Sverige (kostade dock mer än 10.000:-).
Citera
2015-04-18, 07:41
  #5
Medlem
SensationBlacks avatar
Har provcyklat herrmodellen och jag måste säga att den var riktigt skön att cykla på! Det kickar på ordentligt när elmotorn börjar jobba Vill även ge ett stort plus för den lite större fälgstorleken, det rullade på både bra och fort!
Citera
2015-04-18, 10:44
  #6
Medlem
Johan_08s avatar
Ska du köpa en MTB så köper du fan ingen elcykel..
Ska du lägga ut 10k så gör inte det på biltema.. du får något så mycket bättre på en riktig cykelbutik
Citera
2015-04-18, 13:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Ska du köpa en MTB så köper du fan ingen elcykel..
Ska du lägga ut 10k så gör inte det på biltema.. du får något så mycket bättre på en riktig cykelbutik
Biltema säljer vissa saker med väldigt låg vinst så om cykeln kostar mycket att tillverka så kanske den är bra. Men en vanlig Yosemite för 1599 kr är ju självklart bara skräp.
Är det en eller flera cykeltillverkare som gör yosemite? För biltema köper ju in produkter från olika företag och klistrar på ett eget märke. Så en dyr Yosemite skulle ju i teorin kunna vara tillverkad av ett erkänt cykelmärke.
Citera
2015-04-18, 13:42
  #8
Medlem
Dom har exakt samma batterier som Marivil. Så på den fronten bör de inte vara några bekymmer iaf
Citera
2015-04-18, 19:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulipa
Biltema säljer vissa saker med väldigt låg vinst så om cykeln kostar mycket att tillverka så kanske den är bra. Men en vanlig Yosemite för 1599 kr är ju självklart bara skräp.
Är det en eller flera cykeltillverkare som gör yosemite? För biltema köper ju in produkter från olika företag och klistrar på ett eget märke. Så en dyr Yosemite skulle ju i teorin kunna vara tillverkad av ett erkänt cykelmärke.

Jag förstår hur du tänker. När jag studerade cykeln igår så kändes den ändå robust och välgjord.
Både Shimano-växlar och bromsar, skivbroms med stålvajer. Ett litet minus i mitt tycke, då jag har hydrualiska på min nuvarande.

Finns det liknande elcyklar som dessa? Och vad kostar dem isåfall, alltså hur mycket billigare är Biltemas hojar? Jag blev så förvånad då expediten sa att dessa cyklar går med en gång. Han sålde en cykel medans jag var i butiken, en gubbe som bara kom fram och sa "Den skall jag ha!"..
Citera
2015-04-18, 19:34
  #10
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag förstår hur du tänker. När jag studerade cykeln igår så kändes den ändå robust och välgjord.
Både Shimano-växlar och bromsar, skivbroms med stålvajer. Ett litet minus i mitt tycke, då jag har hydrualiska på min nuvarande.

Finns det liknande elcyklar som dessa? Och vad kostar dem isåfall, alltså hur mycket billigare är Biltemas hojar? Jag blev så förvånad då expediten sa att dessa cyklar går med en gång. Han sålde en cykel medans jag var i butiken, en gubbe som bara kom fram och sa "Den skall jag ha!"..


Jag ska erkänna att även jag är sugen på denna cykel. Har varit och klämt på den och den känns överlag rätt okej. Som vanligt använts det ju rätt bra komponenter i växlar och bromsar så där lär man ju slippa problem i alla fall. Visst är det skoj med hydrauliska bromsar men känns som mindre problem med wire. Alternativt kan man ju alltid uppgradera om man nu absolut vill.
Elsystemet har jag sätt är något som använts av flera. Har kollat en del på elcyklar i USA på Youtube och har sett precis samma elsystem på andra cyklar där.
Den enda cykel jag hittat som är någorlunda vettig och i liknande prisklass "14999kr" är EcoRide Summit en 26" MTB liknande sak från EcoRide.
Skall man ha en "kvalitets" cykel med Bosch elsystem och liknande så börjar priserna på 25k och uppåt.

Dom funderingar jag har som jag måste få svar på är hur det står till med reservdelar och typ extra eller nytt batteri och liknande. Kan Biltema få fram allt sådant tex? Priset på batteriet skulle även vara intressant då jag själv skulle kunna tänka mig att ha två om man någon gång vill åka riktigt långt. Går säkert att få reda på om man pratar med Biltema men allt borde finnas på hemsidan. Som det är just nu finns det nada reservdelar till denna cykel där. Inte ens skärmar till 29" verkar finnas att tillgå. Visst den är rätt ny än så länge så det kanske kommer?

Hur tror folk ett 8.8ah batteri står sig i förhållande till 10-15ah som många cyklar använder? Känns lite i underkant för en annan som är lite större och sedan på en cykel som inte rullar så lätt som en racer.
Jag själv är även sugen på EcoRide Epix med 13ah batteri för dom lite längre turerna men problemet med den är att den ser inte optimal ut för landet/småstäder med en och annan grusväg/dålig väg då den saknar dämpning helg och har mer väg stuk.
__________________
Senast redigerad av club01 2015-04-18 kl. 19:37.
Citera
2015-04-19, 23:52
  #11
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag förstår hur du tänker. När jag studerade cykeln igår så kändes den ändå robust och välgjord.
Både Shimano-växlar och bromsar, skivbroms med stålvajer. Ett litet minus i mitt tycke, då jag har hydrualiska på min nuvarande.
Så fort folk hör Shimano så blir de tokiga...
Vad hade du tänk att det annars skulle sitta för märke på växeln? Finns i princip ett enda alternativ och det är SRAM. Skulle det vara en nackdel med en SRAM växel/komponenter? Nej.
Folk måste börja inse att Shimano är inte bara Shimano, utan det finns en mängd olika modeller av Shimanos komponenter, allt från kackiga till bra. Så säg för i helvete inte bara Shimano som att det vore något bra, utan hänvisa istället till vilken jävla modell. Allt annat låter hjärndött.
Om du satt på death row och skulle på papper få skriva vad du önskar att få äta som din sista måltid hade du skrivit "mat".
Citera
2015-04-19, 23:54
  #12
Medlem
leddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Ska du köpa en MTB så köper du fan ingen elcykel..
Ska du lägga ut 10k så gör inte det på biltema.. du får något så mycket bättre på en riktig cykelbutik
Precis så!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback