Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-20, 18:07
  #1
Medlem
På senare tid har det diskuterats väldigt mycket att invandring och integration kostar mycket. Vi är medvetna om att Sveriges ekonomi inte är lika god som den en gång har varit. I den här tråden vill jag diskutera varför politiker tjänar så mycket (för det bristfälliga arbete dem utför). Är det inte dags att politikerna minskar sina egna löner och tar ansvar för att landet ska få en bättre ekonomi än att deras egna ekonomi ska bli bättre?

Ett exempel på detta finnes här från en artikel som skrevs idag: http://unt.se/uppland/uppsala/weiman...r-3517737.aspx

Citat:
Vid årsskiftet slutar Erik Weiman som landstingsråd efter sju år. Trots att han bara är 53 år har han rätt till så kallad visstidspension. Det innebär en ersättning på 27 200 kronor i månaden som längst fram tills han fyller 65 år. Det totala maxbelopp han kan få uppgår till 3 590 000 kronor.

Men får Erik Weiman lön från ett nytt jobb ska en del av visstidspensionen räknas av. Han tror att han därför kommer att utnyttja visstidspensionen högst marginellt.

– Jag planerar absolut att börja jobba. Jag har fått några erbjudanden men än är inget klart.

Hur kan det ens vara möjligt att ett landstingsråd ska få såhär mycket pengar och ha ett val att inte jobba mer och få en stor lön som skattebetalarna står för ändå? Jag tänkte även på detta för nån vecka sen när jag läste en annan artikel om att Reinfeldt kunde fått väldigt mycket mer pengar om han bara suttit kvar som partiledare ett tag till. Förvisso står det att reglerna har förändrats men jag anser att politiker har extremt goda förmåner för att utföra ett arbete som man inte ens behöver utbildning för. Varför ska de få fallskärmar när de slutar? Varför ska de få ersättning trots att de inte jobbar? Varför ska de få en så bra pension?

Låt diskussionen flöda fritt kring detta ämne. Ämnet passade bäst in i detta delforum men mod kan flytta tråden om det finns något mer lämpat.
Citera
2014-12-20, 19:33
  #2
Medlem
  1. Underlätta rekrytering.
  2. Kompensation för ökat ansvar.
  3. Om eliten inte hade privilegier skulle vi heller inte uppfatta den som elit.
  4. Jo bättre folkvalda och tjänstemän tjänar desto lägre anser man korruptionsrisken är.

Finns säkert fler skäl.
Citera
2014-12-20, 19:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposterbart
  1. Underlätta rekrytering.
  2. Kompensation för ökat ansvar.
  3. Om eliten inte hade privilegier skulle vi heller inte uppfatta den som elit.
  4. Jo bättre folkvalda och tjänstemän tjänar desto lägre anser man korruptionsrisken är.

Finns säkert fler skäl.

Intressanta aspekter. Jag håller med dig om punkterna som du säger. Tycker du ändå inte att det är överdrivet hur mycket betalt de ska få i efterhand? Varför skulle korruptionsrisken minska för att politikerna får ersättning trots att de avgått?
Citera
2014-12-20, 21:21
  #4
Medlem
franges avatar
Sen kan man ju fråga sig vem som sätter lönerna, är det landstingsråden själva eller finns det någon högre upp i hierarkin som avgör det?
Citera
2014-12-20, 21:59
  #5
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Sen kan man ju fråga sig vem som sätter lönerna, är det landstingsråden själva eller finns det någon högre upp i hierarkin som avgör det?

Tycker även jag är det intressanta. Antagligen så sätter höjdarna lönerna åt varandra. Om man ger sina vänner miljonbelopp av offentliga medel så ger de säkert tillbaka senare motsvarande summor av skattebetalarnas pengar. Inget bevis men har mina onda aningar.
Citera
2014-12-20, 23:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morphing
Intressanta aspekter. Jag håller med dig om punkterna som du säger. Tycker du ändå inte att det är överdrivet hur mycket betalt de ska få i efterhand? Varför skulle korruptionsrisken minska för att politikerna får ersättning trots att de avgått?

NB! Att jag gav några argument betyder inte att jag är enig med lönesättningen!

Fallskärmar, som vi här talar om, skulle förvisso alltid kunna falla in under (1) och även (3) med lite välvilja.

I praktiken är det så att kompisar sätter varandras löner. Nätverken är överskådliga. Ju högre upp i pyramiden vi klättrar desto färre personer finns det ju där.
Citera
2014-12-21, 00:26
  #7
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morphing
Är det inte dags att politikerna minskar sina egna löner och tar ansvar för att landet ska få en bättre ekonomi än att deras egna ekonomi ska bli bättre?

Nej,

politiker ska ha bra löner för vi vill väl ha bra människor som politiker? Problemet handlar om vilka idioter som är politiker och att för dem är lönerna för höga.
Citera
2014-12-21, 04:05
  #8
Medlem
prizs avatar
Viktigaste argumentet för höga löner är att minsta risken att de blir mottagliga för mutor.
Citera
2014-12-21, 09:10
  #9
Medlem
Man får också hålla i minnet att de allra flesta förtroendevalda politiker i Sverige (97% senast jag kollade) inte har någon lön, utan livnär sig på sina vanliga arbeten. I landstinget är det bara några procent av politikerna som har lön som går att leva på. Av de som ger sig in i politiken är det alltså bara en liten bråkdel som kan räkna med "guld och gröna skogar" så vill man tjäna pengar är det bättre att jobba extra på 7-Eleven än bli politiker.

Detta innebär också att om man slår ut snittlönen på alla politiker i Sverige så blir det landets i särklass sämst avlönade jobb med bred marginal i förhållande till den tid man lägger ned. Tyvärr stirrar folk sig blinda på den lilla klick som faktiskt tjänar anständigt.
Citera
2014-12-23, 10:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Viktigaste argumentet för höga löner är att minsta risken att de blir mottagliga för mutor.
Fast höga löner resulterar även i att folk ger sig in i politik av intresse för pengar snarare än att förändra situationer till de bättre. Höga inkomster hindrar dessutom inte maktgalna politiker från att tjäna ännu en slant via mutor.
Citera
2014-12-23, 13:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Sen kan man ju fråga sig vem som sätter lönerna, är det landstingsråden själva eller finns det någon högre upp i hierarkin som avgör det?

Alla landsting och kommuner som jag har sett sätter lönen efter riksdagslönen. Så att kommunfullmäktiges ordförande har en hel riksdagslön och en socialutskottets ordförande har en halv riksdagslön, till exempel.

En följdeffekt av detta är att riksdagslönerna är rätt viktiga. Ibland hör man argumentet att det inte spelar så stor roll att riksdagsledamöterna höjer sina egna löner, de är ju ändå bara 349 stycken. Men dessa löner har alltså en direkt effekt på ytterligare några tusen politikerlöner runt om i landet. Vilket ökar deras betydelse en aning.
Citera
2014-12-23, 13:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Man får också hålla i minnet att de allra flesta förtroendevalda politiker i Sverige (97% senast jag kollade) inte har någon lön, utan livnär sig på sina vanliga arbeten. I landstinget är det bara några procent av politikerna som har lön som går att leva på. Av de som ger sig in i politiken är det alltså bara en liten bråkdel som kan räkna med "guld och gröna skogar" så vill man tjäna pengar är det bättre att jobba extra på 7-Eleven än bli politiker.

Detta innebär också att om man slår ut snittlönen på alla politiker i Sverige så blir det landets i särklass sämst avlönade jobb med bred marginal i förhållande till den tid man lägger ned. Tyvärr stirrar folk sig blinda på den lilla klick som faktiskt tjänar anständigt.

Vad ska det där vara ett argument för?

Den genomsnittliga politikern går på ett kommunfullmäktige eller landstingsfullmäktige i månaden. Ett "arbete" som tar några timmar. För dessa månatliga timmar får politikern givetvis ingen riksdagslön, däremot ett timbaserat arvode som visserligen inte är guldkantat men ändå inte dåligt. Givetvis räcker det inte att leva på, men säg den som kan leva på några timmars arbete per månad?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback