Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-08, 23:34
  #1
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
1. Vad är HPPD?
2. Vad orsakar HPPD?
3. Vilka droger kan orsaka HPPD?
4. Vem ligger i riskzonen för HPPD?
5. Symptom
6. Sjukdomsförlopp
7. Behandlingar
8. Hur skyddar jag mig/trippa säkert?
9. Goda nyheter!

1. Vad är HDDP?
HPPD är ett psykiskt tillstånd. Det är en förkortning av ”hallucinogen persisting perception disorder”. Detta innebär att en person som brukat hallucinogena droger löper risk för att utveckla långdragna hallucinogena symptom efter bruk. Det brukar komma efter längre, frekvent brukande av hallucinogena droger men kan också uppstå efter enstaka bruk. Hallucinogena droger brukar talas väl om både av brukare och även en del experter/forskare som påpekar deras fysiska oskadlighet. Ett samband mellan hallucinogena droger och psykoser är också omtvistat vilket bidrar till den åsikten.
En av de stora problemen är att forskningen kring HPPD är väldigt begränsat och vid nuläget är kunskapen till stor del bestående av ”anekdotiska bevis” dvs. erfarenheter av enskilda drabbade. Många av vilka, är självdiagnostiserade. Jag har här använt mig av den informationen som finns att tillgå och försökt sammanställa en FAQ. En del är baserat på mina egna teorier, dock kommer jag berätta om vilka de är.

2. Vad orsakar HPPD?
Vad exakt som orsakar HPPD är oklart. Man tror att drogerna kan störa COMT, dvs. en enzym som bryter ner och fördelar flera ämnen i hjärnan som kontrollerar sinnesintryck och känslor. Ungefär på samma sett som drogerna fungerar önskvärt under ruset. Man tror att störningarna kan i vissa fall orsaka permanenta ”skador” eller dysfunktioner och på så sätt orsaka långdragna hallucinogena effekter.

3. Vilka droger orsakar HPPD?
Man har kommit fram till att psilocybin, LSD, spice, MDMA, MDA, PCP och en stor del andra hallucinogener kan med stor sannolikhet orsaka HPPD. Andra som är omtvistade är bland annat Salvia. Det tycks vara så att LSD är den vanligaste orsaken till HPPD men detta går självklart inte att bevisa i dagsläget. Om man snear eller har en bra tripp verkar inte ha någon större betydelse.


4. Vem ligger i riskzonen för HPPD?
Givetvis alla som tar hallucinogena droger. Utöver det så löper människor med andra psykiatriska syndrom högre risk. Framförallt människor med psykotiska sjukdomar som t.ex. schizofreni, schizoaffektiv sjukdom, bipolär sjukdom, vissa depressioner och ett antal andra tillstånd. Även personer med ”mildare” psykiska tillstånd som ADHD och depressioner har visats löpa högre risk att utveckla HPPD. Tyvärr är de i samhället som tar droger ofta de som redan har psykiska svårigheter. Dessa hamnar lätt i utanförskap och kriminalitet, där droger vanligen huserar.

5. Symptom
De vanligaste symptomen av HPPD är:
Symptomen är så klart olika beroende på styrka och andra möjliga psykiska besvär. Har man redan problem med hallucinationer från en annan psykisk sjukdom kommer HPPD-symptomen kännas mycket värre. Är man annars psykiskt stabilt så brukar symptomen vara mer hanterbara.

Stress, sömnsvårigheter, emotionella svårigheter och drogbruk (även nikotin, koffein och alkohol) förvärrar symptomen.

6. Sjukdomsförlopp
Tillståndet kommer alltid i samband med bruket. Alltså när vissa effekter av drogen försvinner kvarstår ett antal andra. De kan komma smygande, det blir värre och värre vid varje bruk eller komma vid första bruket. I början kan symptomen vara så små att man inte märker dem, därför är min åsikt att man alltid bör känna efter när man landat från en tripp om man har några kvarliggande symptom. Har man det så bör man avstå från hallucinogena droger helt, helst permanent. Det säkraste är att i fortsättningen hålla sig borta från ALLA droger så gott det går. Har man tur försvinner symptomen efter några veckor men det är inte ovanligt att det tar månader och år. Hos en del är tillståndet kroniskt, dvs. att det befinner sig i MINST två år men det betyder också att man kan få leva med tillståndet resten av livet. Att man efter enstaka bruk får tillståndet tills man dör är inte vanligt men det händer tyvärr. Se dock punkt 9.
Citera
2014-11-08, 23:34
  #2
Medlem
SeMeNoMores avatar
7. Behandlingar
Behandlingar för HPPD är tyvärr begränsat. Detta på grund av den mycket begränsade forskningen rörande tillståndet. Den behandling man får är väldigt individanpassat.



Det bästa man kan göra är att man får pröva sig fram genom de mediciner som finns tillgängliga och förhoppningsvis hitta en kombination som lindrar symptomen. Utöver det är jag övertygad om att motion, drogfrihet (även nikotin och koffein) och terapi är det som kommer hjälpa er mest för att återfå er livskvalité. Känner ni att symptomen inte påverkas av koffein eller nikotin så kan man väl fortsätta. Men prova er fram under några år så att ni verkligen vet om det är safe eller bara önsketänkande.


8.Hur skyddar jag mig?
Goes without saying; inta inga hallucinogena droger, framförallt om du befinner dig i farozonen.

Men vill man fortfarande trippa så är min teori följande: Den hallucinogena drog som inte tycks kunna kopplas till HPPD är meskalin. Detta har man kommit fram till då man studerat ett stort antal indianer som under långa perioder intagit meskalin och ingen har visat upp tecken på HPPD. Detta ska givetvis tas med en nypa salt av olika anledningar. En anledning är att i en primitiv miljö som exempelvis dessa indianer lever i hittas färre psykiska sjukdomar överlag.

Man bör dock fortfarande inte ta för höga doser om man vill vara säker.
För att höja sin meskalintripp finns cannabis av olika slag. Det finns strains som utmärker sig som extra psykedeliska.

Var dock varsamma, ni som redan har HPPD ska inte beblanda er med varken cannabis eller meskalin.


9. Goda nyheter!
Försök att inte få panik.
I DSM har man studerat ämnet och följt patienter så gott det går. De som bedömer det klassificeringssystemen är noggranna och varsamma. Där har man fastslagit att HPPD kan vara mer periodiskt och lättar med tiden, vilket vi ska vara väldigt glada över. Utöver den här något lugnande utvecklingen så finns det faktiskt som jag redan tagit upp behandling.
HPPD är inget du dör av. Du kan fortfarande fungera i livet. Dessutom har man påbörjat forskning till en konkret medicinering av tillståndet. Det lär ta ett par år innan vi får något som används men det är så klart en väldigt positiv utveckling. *
De allra flesta får helt enkelt lära sig att leva med sina symptom. Man vänjer sig, även fast det inte känns så de första månaderna och åren. Det ska också skrivas att det finns en del symptom som kan uppfattas positivt. Eftersom sinnesintrycken ändras kan det också betyda att saker blir vackrare och musik blir mer kraftfull. Smak kan också förbättras, äta godare är väl aldrig fel?

Det kan liknas vid tinnitus. Ett långdraget symptom som kan vara outhärdlig. Trots det lider runt 15% av befolkningen av det. Man kan leva ett bra liv även fast man har HPPD såväl som tinnitus.


Slut

Jag är som de flesta av er vet, väldigt drogliberal. Jag tycker inte att man ska demonisera hallucinogena droger bara för HPPD. Hos en del har dessa droger verkat mycket positivt i livet då de har gett perspektiv på saker som man annars inte skulle få uppleva. Men jag tycker att det är viktigt att folk ska veta att den här risken finns och att tillståndet är mycket allvarligt. Hur vanligt det är varierar; allt mellan 0% i vissa studier till det mer trovärdiga 0.002-3. I andra studier blir det så högt som 5%. Exakt hur vanligt det är kan ingen svara på, mörkertalet är enormt, mycket pga stigmatiseringen kring drogbruket och okunskap kring det. Många förknippar inte ens sina symptom med hallucinogena droger. Detta är tyvärr ingen antidrogpropaganda som det låter som.


Källor: Tja, de är begränsade. Ni får till viss del lita på mina fakta som jag snappat upp här och där då jag försökt lära mig om tillståndet i några år.

Här står lite
http://www.cpdd.vcu.edu/Pages/Meetin...stractbook.pdf
http://url4short.info/d59c6708
http://www.neurosoup.com/dr-jo
*http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...ead.12378/full
http://www.facesofhppd.com/ (här kan ni själva hjälpa till forskningen kring HPPD)
http://www.newyorker.com/tech/elemen...hat-doesnt-end

Som ni kanske märker så tvistar fakta mellan olika källor. Det gemensamma är dock att vi går mot ljusare tider. Så småningom så är HPPD ett minne blått, eller åtminstone lättbehandlat. Notera att ni själva på många olika sätt kan bidra till forskningen, det finns massvis med sjukhus och organisationer som skriker efter hjälp!
__________________
Senast redigerad av SeMeNoMore 2014-11-09 kl. 00:08.
Citera
2014-11-08, 23:36
  #3
Avstängd
GregorOchBatmans avatar
Mycket bra FAQ
Kanske håller kidzen borta från att testa saker i sina unga år
Citera
2014-11-08, 23:44
  #4
Medlem
Jag har läst om många som har lindrat symptomen med magnesium.

http://hppdonline.com/index.php?/top...m-supplements/
Citera
2014-11-09, 00:15
  #5
Medlem
orrecrists avatar
Bra & snygg FAQ.

Att LSD skulle vara ett vanligare uppsåt till HPPD än psilocybin var dock nytt för mig, har hört att psilocybin har varit den största boven i dramat.
Citera
2014-11-09, 00:43
  #6
Medlem
Psychotics avatar
Mycket bra faq. Var mycket nyttig information där. Tycker denna faq ska klistras i detta delforum.
Är en risk som många behöver känna till och dessutom kunna hantera om dessa problem uppstår.

En liten fråga dock som kanske redan besvarats i TS.
Jag passar definitivt in i högrisk zonen. Men jag har trippat i många år nu ganska regelbundet (inte ofta längre) och har aldrig drabbats. Ligger jag fortfarande då i en högrisk zon?
Jag tycker väl att jag vid det här laget borde fått hppd om jag har ''anlag'' för det.


Med regelbundet så syftar jag på alldeles för ofta.
Citera
2014-11-09, 00:46
  #7
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotic
Mycket bra faq. Var mycket nyttig information där. Tycker denna faq ska klistras i detta delforum.
Är en risk som många behöver känna till och dessutom kunna hantera om dessa problem uppstår.

En liten fråga dock som kanske redan besvarats i TS.
Jag passar definitivt in i högrisk zonen. Men jag har trippat i många år nu ganska regelbundet (inte ofta längre) och har aldrig drabbats. Ligger jag fortfarande då i en högrisk zon?
Jag tycker väl att jag vid det här laget borde fått hppd om jag har ''anlag'' för det.


Med regelbundet så syftar jag på alldeles för ofta.
Tackar.

Hur passar du in i riskzonen? Vad har du för problem?
Citera
2014-11-09, 00:55
  #8
Medlem
morpdeuss avatar
Bra initiativ och ypperlig information!
Citera
2014-11-09, 01:01
  #9
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Tackar.

Hur passar du in i riskzonen? Vad har du för problem?
Svårt att definiera, aldrig gjort en utredning om mig.

Men farfar min var vad jag hört väldigt psykiskt instabil. Åt det schizofrena hållet. Pappa min är hyffsat speciell och har haft en riktig psykos.

Jag själv klassar in på den autistiska sidan, om än väldigt milt. Jag har förmodligen en mild form av asperger eller något närliggande.
Depressioner mer eller mindre hela livet.

Stundtals är jag väldigt psykiskt instabil. Får lätt för mig att folk i närheten som pratar med varandra, pratar om mig. Skrattar de så skrattar de åt mig.

Ger någon mig en konstig blick (som kanske inte ens var konstig) så kan det sabba flera timmar av min dag.

Kan bli lätt manisk i mina gladare perioder och snöa in på vad som för tillfället intresserar mig.

Så känns lite som att jag passade in i den kategorin.

Ursäkta röran jag är inte helt nykter.
Citera
2014-11-09, 01:18
  #10
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotic
Svårt att definiera, aldrig gjort en utredning om mig.

Men farfar min var vad jag hört väldigt psykiskt instabil. Åt det schizofrena hållet. Pappa min är hyffsat speciell och har haft en riktig psykos.

Jag själv klassar in på den autistiska sidan, om än väldigt milt. Jag har förmodligen en mild form av asperger eller något närliggande.
Depressioner mer eller mindre hela livet.

Stundtals är jag väldigt psykiskt instabil. Får lätt för mig att folk i närheten som pratar med varandra, pratar om mig. Skrattar de så skrattar de åt mig.

Ger någon mig en konstig blick (som kanske inte ens var konstig) så kan det sabba flera timmar av min dag.

Kan bli lätt manisk i mina gladare perioder och snöa in på vad som för tillfället intresserar mig.

Så känns lite som att jag passade in i den kategorin.

Ursäkta röran jag är inte helt nykter.

Haha, ska nog lyckas analysera det trots din onykterhet.

Asperger och liknande har jag enormt svårt att tro skulle ensamt kunna sätta dig i farozonen.

Att du blir lite misstänksam, på gränsen till paranoid skulle jag tro har mer att göra med din kontinuerliga onykterhet. Droger kan ligga och störa hjärnan ett bra tag efter frekvent drogintag utan att vara HPPD, speciellt hallucinogena.

Att du blir "manisk" kan bero på någon personlighet(sstörning), det finns en del som utmärker sig bland annat så. Vissa typer av ADD också.

Depressioner är inget som lägger en i farozonen, det är psykotiska depressioner man ska passa sig för.
Citera
2014-11-09, 01:36
  #11
Medlem
Psychotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Haha, ska nog lyckas analysera det trots din onykterhet.

1. Asperger och liknande har jag enormt svårt att tro skulle ensamt kunna sätta dig i farozonen.

2. Att du blir lite misstänksam, på gränsen till paranoid skulle jag tro har mer att göra med din kontinuerliga onykterhet. Droger kan ligga och störa hjärnan ett bra tag efter frekvent drogintag utan att vara HPPD, speciellt hallucinogena.

3. Att du blir "manisk" kan bero på någon personlighet(sstörning), det finns en del som utmärker sig bland annat så. Vissa typer av ADD också.

4. Depressioner är inget som lägger en i farozonen, det är psykotiska depressioner man ska passa sig för.
1. Det borde jag också i min dumhet förstå, tur att man kan skylla på drogerna

2. Detta vet jag om och är medveten om. Men när jag ser tillbaks till min barndom så kan jag minnas mig ha haft samma problem med att läsa av människor. Blivit många jobbiga "missförstånd" pga mitt sätt att tolka omgivningen.
Dessa problem förvärras däremot nuförtiden i samband med att jag tar uppehåll från cannabis.
Vilket har gjort mig mer medveten om att detta även är drogrelaterat.

3.Någon "störning" finns, men vad vettefan. Jag fungerar normalt i dagsläget på arbetsplats, även om jag säkert kan anses lite speciell.

4. Kan du definera dig lite om psykotisk deppression?

Känns som att jag glider för mkt från topic nu, kanske dags att logga ut så jag inte sabbar en bra tråd .
Citera
2014-11-09, 01:43
  #12
Medlem
Psychotic:

Det låter ungefär exakt som mig i nyktert tillstånd och så som jag har varit i hela mitt liv.
Jag har dock diagnostiserad adhd samt misstankar om biopolär, asperger och något slag av akustiskt spektrum.
Går under utredning och ändring av medicin nu hos vuxenpsykiatrin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback