Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-25, 16:02
  #1
Medlem
Skulle intressant o höra vad ni flashbackare har för fonder?
Vilka, samt hur mycket har de stigit i värde sen köp?


Eller

Fonder som ni planerar att införskaffa
Citera
2005-07-25, 16:20
  #2
Medlem
RedXs avatar
Realinvest och Småbolag Norden (båda Robur) har stigit med drygt 50% det senaste året.
Citera
2005-07-25, 16:24
  #3
Medlem
ja kör mycket med europa fond, det för att om eu skulle fås att fungera kommer det att generera en hög tillväxt,,sen kombinerar ja med små bolag bara för det är dom som har störst tillväxt,,
när det gäller den svenska marknaden plockar ja i hopp mina egan portföljer men här måste man se upp då normala värderingar inte gäller man kan ju fråga varför eriksson håller på och jonar sig i sverige med aktiägarnas pengar nu har dom uppenbart nyktrat till på det bolaget till den fetes förtret
Citera
2005-07-25, 17:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
ja kör mycket med europa fond, det för att om eu skulle fås att fungera kommer det att generera en hög tillväxt,,sen kombinerar ja med små bolag bara för det är dom som har störst tillväxt,,
när det gäller den svenska marknaden plockar ja i hopp mina egan portföljer men här måste man se upp då normala värderingar inte gäller man kan ju fråga varför eriksson håller på och jonar sig i sverige med aktiägarnas pengar nu har dom uppenbart nyktrat till på det bolaget till den fetes förtret

Enda gången jag skulle använda mig av fonder är om det rör sig om marknader som är svåra för mig som privatperson att komma åt på ett vettigt sätt. Alltså marknader i andra länder eller fonder som handlar i onoterade företag.

Har funderat mycket på att trycka in pengar i Japan som har gått helt katastrofalt de senaste 5 åren. Isåfall blir det en billig indexfond. Erik Penser Aktieindexfond Japan är intressant.

Har några tusenlappar i Kauphtings Kinafond som har utvecklats väldigt fint på sista tiden.
Citera
2005-07-25, 17:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Enda gången jag skulle använda mig av fonder är om det rör sig om marknader som är svåra för mig som privatperson att komma åt på ett vettigt sätt. Alltså marknader i andra länder eller fonder som handlar i onoterade företag.

Har funderat mycket på att trycka in pengar i Japan som har gått helt katastrofalt de senaste 5 åren. Isåfall blir det en billig indexfond. Erik Penser Aktieindexfond Japan är intressant.

Har några tusenlappar i Kauphtings Kinafond som har utvecklats väldigt fint på sista tiden.

Kaupings fond verkar vara riskabel, inte så särskild stabil:

"Fond +/-Kategori +/-Index
I år 23.7 -3.9 -6.0
2004 -7.8 -13.7 -20.7
2003 54.2 26.5 32.2
2002 -22.0 0.5 -0.4"
Citera
2005-07-25, 17:51
  #6
Medlem
Hunk Goldens avatar
ryssland, medica, småbolag norden, kommunikation bla, dumpade japan precis och valde sydamerikanska..

har via SkandiaLink, Robur, och aktiva val i PPM. ..
Citera
2005-07-25, 18:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Kaupings fond verkar vara riskabel, inte så särskild stabil:

"Fond +/-Kategori +/-Index
I år 23.7 -3.9 -6.0
2004 -7.8 -13.7 -20.7
2003 54.2 26.5 32.2
2002 -22.0 0.5 -0.4"


Hehe så är det när man handlar i länder som Kina. Skulle inte reka någon att investera allt de hade i någon Kinafond.
Citera
2005-07-25, 19:06
  #8
Medlem
achtins avatar
Sitter på East capital Balkanfond & Robur Småbolag Sverige. Gått upp 60% resp. 30%. Men större delaen av mitt kapital har jag i aktier. Fonder ser jag mer som en tidig start på ett privat pensionssparande..
Citera
2005-07-25, 19:51
  #9
Medlem
Hercule Poirots avatar
Det är nästan pinsamt hur lite jag kan om fonder och liknande... Svea 4% passade utmärkt men nu har de ju sänkt så jag ser mig om efter annat...

Sitter väl på 50-60 K att placera.

Gillar inte allt för mkt risker. Tittade lite på FSB's SPAX. Bra/dåligt?
Citera
2005-07-25, 19:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av achtin
Sitter på East capital Balkanfond & Robur Småbolag Sverige. Gått upp 60% resp. 30%. Men större delaen av mitt kapital har jag i aktier. Fonder ser jag mer som en tidig start på ett privat pensionssparande..

Utmärkt val av East capital Baltikum, står här o funderar om jag ska investera mina peningar där.

ett annat utmärkt alternativ är Odin maritimin
Citera
2005-07-25, 20:02
  #11
Medlem
Mixfonden
Citera
2005-07-25, 21:17
  #12
Medlem
#Har funderat mycket på att trycka in pengar i Japan som har gått helt katastrofalt de senaste 5 åren. Isåfall blir det en billig indexfond. Erik Penser Aktieindexfond Japan är intressant.
#

vet inte det japsen har haltat så länge och det är något skumt med deras marknad den reagerar inte logiskt (staten syltar in sig i företagen) jord bävningen i kobr är ett intressant exsempel samt berings bank

är lite misstänksam mot japsarna dom spelar under täcket på någon vänster
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback