Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-16, 19:12
  #1
Medlem
Reguluss avatar
En stor nyhet under det sista dygnet var ju nazistkravallerna i Kärrtorp, där 26 personer nu sitter anhållna, varav 25 för våldsamt upplopp:

26 anhållna efter nazistattack i Kärrtorp

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5734396

Maskerade personer med anknytning till den nazistiska organisationen SMR gav sig på en manifestation mot nazism bestående av ortsbor, bland dem småbarnsföräldrar med barnvagnar.

En tråd om själv brottet, eller snarare brotten finns i ABoK:

http://www.flashback.org/t2279088

Och en tråd om händelseförloppet sett ur nazisternas synvinkel finns i nazistforumet:

http://www.flashback.org/t2279041

I den här tråden har jag tänkt att vi skulle diskutera de inrikespolitska konsekvenserna, alltså hur samhället kommer att reagera eller bör reagera på det nazistiska våldet.

Frågor att diskutera:

1. Vad bör samhället göra för att komma till rätta med det nazistiska våldet på våra gator och torg?

2. Kommer det nu inträffade att leda till nya åtgärder, t.ex. att man kriminaliserar medlemskap i våldsbejakande organisationer som SMR? Och är det i så fall rätt väg att gå?

3. Kommer det att leda till frihetsinskränkningar även för andra, t.ex. genom ökad övervakning av allt och alla? Större befogenheter för FRA att spionera på vanliga svenskar?

4. Är den kritik som i efterhand riktats mot polisen berättigad? Tar man för lätt på politiskt våld och hot om politiskt våld?
Citera
2013-12-16, 19:55
  #2
Medlem
patriot8s avatar
1. Vad bör samhället göra för att komma till rätta med det nazistiska våldet på våra gator och torg?
Varför specifikt det nazistiska vålet? Är inte allt politiskt våld lika illa? Verkar nämligen inte så när man läser i fulmedian. För första gången har nationalister gjort en motdemonstration när svenskhatare hållt tal, förvisso var demonstrationen tillgänglad indirekt SMR, men endå.
Att nationalisters manifestationer och demonstrationer blir angripna är vardagsmat, när det blir lite utav omvända kort så skriks det i alla medier. Ironiskt, inte sant?

2. Kommer det nu inträffade att leda till nya åtgärder, t.ex. att man kriminaliserar medlemskap i våldsbejakande organisationer som SMR? Och är det i så fall rätt väg att gå?
Isåfall skulle dom kriminaliserat grupperingar som AFA och RF för länge sedan.
Dock skulle det inte förvåna mig i dagens sk. "demokrati". Finns ett exempel i Frankrike, då en nationalist försvarade sig emot en vänstervriden, vilket innebar att den vänstervridna senare avled på sjukhus. Detta innebar att hela organisationen nationalisten tillhörde blev kriminaliserad....

3. Kommer det att leda till frihetsinskränkningar även för andra, t.ex. genom ökad övervakning av allt och alla? Större befogenheter för FRA att spionera på vanliga svenskar?

Ärligt talat så är det inte någon stor grej som har hänt, som jag tog upp tidigare detta händer ALLTID på de nationellas demonstrationer, och det i mycket större omfattning och mängd - ingen som rycker på ögonbrynen för det.
Men att systemet skyller motsättningarna i de mångkulturella samhället som de själv har skapat på folket och försöker legitimera en ännu större bevakning än vi redan har, det kan du räkna med.
Dock så lär ej just denna händelse vara den direkta innebörden.

4. Är den kritik som i efterhand riktats mot polisen berättigad? Tar man för lätt på politiskt våld och hot om politiskt våld?

I vanliga fall kommer ingen kritik till polisen, då massmedierna är på vänsterns sida, och själva uppmuntrar rödingarna och andra svenskhatare till våld mot nationella.
När några nationella ger tillbaka med liknanade mynt, då blir det rubriker och första nyheter, och det diskuteras hur "samhället ska hindra unga att hamna i extrema miljöer". Fyfan vilket hyckleri.

Att lägga till så talas det om att hela meningen med denna motdemonstration från SMR's sida var just att visa hur partiska medierna är, om detta var deras luriga mening så kan man ju säga att dom lyckades i vart fall, och att det är uppenbart på vems sida etablissemanget står.
__________________
Senast redigerad av patriot8 2013-12-16 kl. 19:59.
Citera
2013-12-16, 20:02
  #3
Medlem
8711s avatar
Ursäkta mig herrn, men på den enda gång det här hänt från SMR så har det hänt 1000-tals gånger att vänsterextremister kastat smällare, bengaler, flaskor och stenar på allt från Sverigedemokraterna till SvP och SMR.

Varför gör du och media skillnad på folk och folk?

Varför var det här så mycket värre än alla hundratals gånger det varit mycket värre runt Sverigedemokraternas demonstrationer och torgmöten. Har tanken ens slagit dig att det brukar vara mycket värre scener runt dessa arrangemang än det vi såg igår?

Varför gör du och media skillnad på folk och folk?

Varenda gång det drabbat exempelvis Sverigedemokraternas demonstrationer och torgmöten så har jag ALDRIG sett denna hysteri. Jag har aldrig hört dessa krav på polisen, Att polisen funnits på plats dagen efter för att ta emot kritiska frågor. Att det är huvudnyheter i kvällspressen dygnet efter att det hänt. Ändå har det ofta varit väldigt mycket värre och många fler våldsutövare på plats när Sverigedemokraternas demonstrationer och torgmöten utsatts för kastande av smällare, bengaler, flaskor och stenar.

Varför gör du och media skillnad på folk och folk?

Var är polischefernas och statsministerns kommentarer då? Var är kraven från media att det aldrig får hända igen? Var är sympatierna för oss Sverigedemokrater som fått skit kastat på oss i tiotals år nu? Förklara er!

Varför gör du och media skillnad på folk och folk?
__________________
Senast redigerad av 8711 2013-12-16 kl. 20:06.
Citera
2013-12-16, 20:03
  #4
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En stor nyhet under det sista dygnet var ju nazistkravallerna i Kärrtorp, där 26 personer nu sitter anhållna, varav 25 för våldsamt upplopp:
Kan SMR dra ihop såhär mycket folk? Trode det var runt 15 per som mest från bilder jag sett.

De enda följderna jag tror kommer är att det blir lite mer poliser på demos, kanske 20 talet istället för tre stycken som det var denna gång. Har lite svårt att se vad som skulle motivera att man gör något annat, givetvis kan Beatrice Ask hitta på lite vad som helst men frågan är hur tanken är att de skall göra annat än att grin lite i en TV soffa.
Citera
2013-12-16, 20:03
  #5
Medlem
Douche-chills avatar
Det nazistiska våldet? Dom som blev knivhuggna tillhörde väl SMR och inte vänsterfalangen, eller har jag missförstått något?
Citera
2013-12-16, 20:04
  #6
Avstängd
Straybullets avatar
Varje gång nationalister anordnar fredliga demonstrationer så kommer det individer från skitvänstern som försöker attackera oss, detta även när vi har haft rullstolsburna och barn med oss. Då kom det minsann aldrig några krokodiltårar från den politiska och kulturella eliten. Ett 30-tal dokumenterade attacker mot nationalisters bostäder och egendom har ägt rum bara i år, många av dessa hade små barn. Men det skiter ju ni svenskfientliga hycklare i som de mordiska och blodtörstiga svin ni är.

Konsekvenser? Jag tror att detta kommer att trappa upp våldet och ge ge mer legitimitet åt attacker mot invandringskritiker och nationalister. Man kommer försöka fortsätta avhumanisera alla som vill ha ett svenskt Sverige och ja bjuda in till attacker på dessa helt enkelt. Repressionen mot dissidenter, nationalister och invandringskritiker lär man också försöka öka pga detta.

Jag tror dock också (och det har flera demonstrationsdeltagare varit inne på) att barnfamiljer kommer att tänka både en och två gånger innan de deltar på demonstrationer som öppet huserar våldsbejakande och militanta individer. Vi har redan sett att Vänsterpartiet börjar alienera sig från RF, detta lär öka den trenden. Det finns helt enkelt inget att vinna på att arrangera demos med så våldsbenägna och tungt kriminellt belastade individer.

Det man måste komma ihåg är att etablissemanget och de makter som styr inte alls har någonting emot våld som politisk metod, det är ju bara skitsnack. De gillar och uppmuntrar till våld så länge våldet riktas mot "rätt" mål. Den här gången kom våldet från fel håll och därför bölas och ylas det nu ut på alla tidningshus och tv-soffor. Detta trots att skitvänsterns svenskfientliga demonstration bara för en enda gångs skull fick smaka på det vi nationalister blir utsatta för årligen.

Hyckleri, hycklera, hycklerallan lej. Hej!
Citera
2013-12-16, 20:25
  #7
Medlem
Säpo uttalade sig vid 19.30 sändningen av Rapport idag angående politisk aktivism och hotbilden av densamma. Enligt Säpo stod autonoma vänstern för den största delen av våldsanvändning just nu, men det stösta hotet kom från "hemvändande" al-quaida anhängare som stridigt i Syrien.

Det är inte riktigt den bilden media i övrigt försöker framhålla just nu.
Invandrarkramande vänsteranhängare ville nog inte höra den analysen presenterad till Svensson i bästa sändningstid.
Citera
2013-12-16, 20:25
  #8
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
1. Vad bör samhället göra för att komma till rätta med det nazistiska våldet på våra gator och torg?

Varför specifikt det nazistiska vålet? Är inte allt politiskt våld lika illa? Verkar nämligen inte så när man läser i fulmedian. För första gången har nationalister gjort en motdemonstration när svenskhatare hållt tal, förvisso var demonstrationen tillgänglad indirekt SMR, men endå. Att nationalisters manifestationer och demonstrationer blir angripna är vardagsmat, när det blir lite utav omvända kort så skriks det i alla medier. Ironiskt, inte sant?

Jo, jag håller med om att allt politiskt våld är förkastligt, vare sig det handlar om nazister eller AFA. Men frågan aktualiseras ju av det som hände igår, och då var det nazister som var ute och slogs.

Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
2. Kommer det nu inträffade att leda till nya åtgärder, t.ex. att man kriminaliserar medlemskap i våldsbejakande organisationer som SMR? Och är det i så fall rätt väg att gå?

Isåfall skulle dom kriminaliserat grupperingar som AFA och RF för länge sedan.
Dock skulle det inte förvåna mig i dagens sk. "demokrati". Finns ett exempel i Frankrike, då en nationalist försvarade sig emot en vänstervriden, vilket innebar att den vänstervridna senare avled på sjukhus. Detta innebar att hela organisationen nationalisten tillhörde blev kriminaliserad....

I Sverige har vi ju alltid varit emot kriminalisering av politiska organisationer, och det tror jag är klokt. Dock måste samhället reagera om en organisation ägnar sig åt politiskt våld eller annan organiserad brottslighet. Självfallet gäller det både nazister och vänsterextremister.

Ett problem av många vid en kriminalisering är dock medlemsbegreppet. Många av de här organisationerna är ju ganska diffusa när det gäller vem som är medlem eller inte. Vet iofs inte hur det är just med SMR.

Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
3. Kommer det att leda till frihetsinskränkningar även för andra, t.ex. genom ökad övervakning av allt och alla? Större befogenheter för FRA att spionera på vanliga svenskar?

Ärligt talat så är det inte någon stor grej som har hänt, som jag tog upp tidigare detta händer ALLTID på de nationellas demonstrationer, och det i mycket större omfattning och mängd - ingen som rycker på ögonbrynen för det. Men att systemet skyller motsättningarna i de mångkulturella samhället som de själv har skapat på folket och försöker legitimera en ännu större bevakning än vi redan har, det kan du räkna med. Dock så lär ej just denna händelse vara den direkta innebörden.

Du kanske tycker att det bara är ett våldsdåd i raden, men vad som får politiska konsekvenser avgörs ju av hur mycket uppmärksamhet det får i massmedia.

Skulle inte förvåna mig om vi får krav på ökad övervakning som ett brev på posten efter detta. Inte bara övervakning av nazister utan av oss alla, för säkerhets skull.

Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
4. Är den kritik som i efterhand riktats mot polisen berättigad? Tar man för lätt på politiskt våld och hot om politiskt våld?

I vanliga fall kommer ingen kritik till polisen, då massmedierna är på vänsterns sida, och själva uppmuntrar rödingarna och andra svenskhatare till våld mot nationella. När några nationella ger tillbaka med liknanade mynt, då blir det rubriker och första nyheter, och det diskuteras hur "samhället ska hindra unga att hamna i extrema miljöer". Fyfan vilket hyckleri.

Att lägga till så talas det om att hela meningen med denna motdemonstration från SMR's sida var just att visa hur partiska medierna är, om detta var deras luriga mening så kan man ju säga att dom lyckades i vart fall, och att det är uppenbart på vems sida etablissemanget står.

Dock fick ju polisen en hel del kritik efter upploppen i Husby, som ju inte precis startades av nazister. Och man har mer och mer uppmärksammat våld och hot om våld mot SD-politiker, som ju media knappast brukar sympatisera med.

Frågan är vad denna kritik kommer att leda till. Det är inte bra med tungt beväpnad polis på gatorna heller, om det går att undvika.
Citera
2013-12-16, 20:30
  #9
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jo, jag håller med om att allt politiskt våld är förkastligt, vare sig det handlar om nazister eller AFA. Men frågan aktualiseras ju av det som hände igår, och då var det nazister som var ute och slogs.

Ja, just det. Och den enda gång det hänt på 1000 gånger vänsterextremister gjort samma sak eller mycket värre runt exempelvis Sverigedemokraternas demonstrationer och torgmöten har du helt blundat för. Jag ser inga liknande trådar från dig i dessa avseenden, hur kommer det sig? Är det för att du lyder dina överhögheter till politiker och massmedia så till den grad att du sväljer allt det dom säger till dig? Det är först när aftonbladet och expressen gör en stor sak av något som en sak kan vara fel. Annars ska man hålla käften? Jag har saknat dig när jag i tiotals år riskerat samma sak som hände igår, men på den enda gången det hände igår så har det varit hundratals gånger mitt partis demonstrationer och torgmöten har förstörts av vänsterextremister som kastat smällare, bengaler, flaskor och stenar. Vart var du då? Varför svek du dina principer alla dessa 1000-tals gånger, men den här enda gången står du i fronten och gapar om hur fel det här är? Är inte det märkligt tycker du?
Citera
2013-12-16, 20:32
  #10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Kan SMR dra ihop såhär mycket folk? Trode det var runt 15 per som mest från bilder jag sett.

De enda följderna jag tror kommer är att det blir lite mer poliser på demos, kanske 20 talet istället för tre stycken som det var denna gång. Har lite svårt att se vad som skulle motivera att man gör något annat, givetvis kan Beatrice Ask hitta på lite vad som helst men frågan är hur tanken är att de skall göra annat än att grin lite i en TV soffa.

Det talades ju om vattenkanoner efter upploppen i Husby. Vet inte om det skulle ha gjort polisens arbete lättare igår.

Jag tror att det effektivaste är om polisen har bättre koll på vilka som tänker ge sig ut och slåss, så att de kan vara på plats med tillräckligt många man. Men då kommer förstås ökad övervakning av allt och alla in igen, som en oönskad bieffekt.
Citera
2013-12-16, 20:33
  #11
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Varför förvånar det inte mig att det var just Regulus som startade tråden med sin Guy Fawkes mask.

Jag förstår vart han vill komma och visst kommer det öka på övervakningssamhället och kontrollsamhället ytterligare, men ett SveArabia kommer inte vara mycket bättre det heller.

Vi släpper in den Trojanska hästen som sagt var och ingen hinner fatta nånting förrän det är försent.

Citera
2013-12-16, 20:34
  #12
Avstängd
Straybullets avatar
Såhär tycker Revolutionära Fronten som deltog i den demonstration som attackerades om våld. (Saxat från deras nu icke-fungerandehemsida).

"Användandet av revolutionärt våld ser vi som en rent taktisk och politisk fråga och inte som en moralisk."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback