Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-22, 14:17
  #1
Avstängd
hemoglobins avatar
FAQ Flugsvamp

Jag gjorde denna tråden för att beskriva och förklara lite om en av Sveriges vanligaste svampar och den svamp som omges av mystik och förtal.

1 Vilka arter kan jag äta och hur ser dom ut
2 Var hittar jag arterna
3 Hur använder jag flugsvamp
4 Vilka är effekterna

1 Vilka arter kan jag äta och hur ser dom ut

Den vanligaste arten av flugsvamp och den som jag rekommenderar är röd flugsvamp (amanita muscaria), varför jag tycker att man skall hålla sig till röd flugsvamp är att den är lätt att känna igen och finns över i stort sätt hela Sverige.

Röd flugsvamp (amanita muscaria)


# Röd hatt som ibland kan vara gul/orange och ibland uppåtböjd på lite äldre exemplar, sedan har arten alltid vita prickar ovanpå hatten

# Vit fot med en vit krans/ring runt som är ganska kraftig, kan ibkand bli ljust gul

# Skivorna under hatten är vita

Brun flugsvamp (amanita regalis)
# Hatten kan skifta mellan ljust gulbrun till mörkt brun med vita prickar ovanpå
# Vit fot med vit/ljusgul ring runt
# Vita skivor under hatten

Pantherflugsvamp (amanita pantherina)
# Gråbrun till olivbrun hatt med vita prickar
# Vit fot med en tunnare vit ring som ibland försvinner av regn
# Vita skivor under hatten

2 Var hittar jag arterna
Flugsvamp växer överallt, i granskog men ännu oftare i lövskog eller blandskog. Även väldigt vanlig efter dikeskanter och ut efter vägarna. Kan hittas från juni-oktober men främst under augusti-september.

3 Hur använder jag flugsvamp
Flugsvamp äts oftast rå och då oftast hattarna men kan även torkas till ett senare tillfälle. Torka är enkelt, ta av hattarna och skär dom i småbitar och låt dom ligga mörkt på tidningspapper några dagar, detta rekommenderas för en trevligare tripp. Flugsvamp kan även rökas men det går jag inte in på här då jag vet för lite om det.

4 Vilka är effekterna
De olika arterna ger ett liknande rus som ofta börjar med eufori och bälbehag och kanske lite kroppsliga effekter som illamående och magsmärtor. Efter detta följer ofta ett stadium med sömnighet och slöhet som sedan följs utav själva hallucinations fasen med hallucinationer och rena synvillor. Allt från mindre synförändringar till kraftiga hallucinationer kan förekomma. Man kan bli social eller bli orolig och dra sig tillbaks, känna glädje eller sorg även agressivitet kan förekomma.
Detta var bara en liten hjälp ifall nån vill testa flugsvamp, men vad ni än gör håll er borta från Vit flugsvamp o lömsk flugsvamp då dessa kan vara dödliga.
MVH Johan
Citera
2005-06-22, 23:07
  #2
Medlem
TomiXs avatar
Hörde något om att man kan trippa på enbart skinnet från hattarna, någon som vet eller har erfarenheter om detta?
Citera
2005-06-22, 23:09
  #3
Medlem
Smokebombs avatar
Dosering?
Citera
2005-06-22, 23:54
  #4
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Hörde något om att man kan trippa på enbart skinnet från hattarna, någon som vet eller har erfarenheter om detta?

Vad jag vet så ska man skala av skinnet på svampen och torka det sen ska man röka det.

Hemoglobin det var en bra FAQ
Citera
2005-06-23, 01:12
  #5
Medlem
Onerrs avatar
Tack för att du förtydligat när dom växer, är det lönt att ge sig ut i skogen och leta nu då?
Citera
2005-06-23, 01:39
  #6
Avstängd
DEt var röd flugsvamp som vikingarna käkade för att öka sin agressivitet och bli bärsärkar. Hur vanligt är det med illamåendet?
Citera
2005-06-23, 02:16
  #7
Banned
SkepticEnquirers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Dosering?
Det där skulle jag också tänka på om jag funderade på att äta flugsvamp. Bara ett tips.
Citera
2005-06-23, 02:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fläsk!
DEt var röd flugsvamp som vikingarna käkade för att öka sin agressivitet och bli bärsärkar. Hur vanligt är det med illamåendet?

Det där är ju en myt iofs, det är sanning att vikingarna trippade på flugsvamp men inte för att bli bärsärkar (har hört den här myten dementeras på flera olika håll från olika svenska historier)

Vidare så har jag läst någonstans att det är skinnet på svampen man inte ska äta, alltså tvärtemot vad någon annan skrev, någon som kan bringa klarhet?

Sen har jag lite undringar om torkningen -förra året plockade jag en riktigt fläskig flugsvamp som jag la hel på en tidning, sen efter någon vecka när jag tittade var tidningen skrynklig och av själva svampen fanns det bara kvar som en slags svart siluett, varför? varför händer inte detta när man skurit upp svampen i små delar som hemo rekommenderade?

Har dessutom läst ibland Sten Larris dokument som finns här och där på nätet om att det ska vara bra att hänga upp svampen i ett snöre, uppochner, och låta den hänga några veckor. Då undrar jag om min siluett-incident inträffade pga att svampen la tryck på sig själv på något sätt i min låda, och att det är därför man ska skära upp svampen för att "behålla" den?
Citera
2005-06-23, 02:28
  #9
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläsk!
DEt var röd flugsvamp som vikingarna käkade för att öka sin agressivitet och bli bärsärkar. Hur vanligt är det med illamåendet?

Nej, det finns det inga trovärdiga bevis för. Flugsvamp blir man dessutom inte aggressiv av. Och angående bärsärkarna så var det mer av ett andligt fenomen där de som var bärsärkar var andliga krigare och rapporterades ligga hemma på tunet medan en rasande björn levde loss på slagfältet. Dvs. det handlade om sk hamnskifte.
Citera
2005-06-23, 02:31
  #10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
FAQ Flugsvamp


Flugsvamp äts oftast rå

I de flesta kulturer som brukar flugsvamp tillalagas den på något sätt, det kan handla om allt från simpel förvällning till rent gastronomiska varianter. Det har även rapporterats andra vägar, som t.ex. att dricka urinet från ett djur som ätit flugsvampen.

Orsaken till att svampen bör tillagas beror på att det ämne, som jag inte minns vad det heter, som orsakar illamående och sjukdom försvinner vid högre temperaturer.
Citera
2005-06-23, 02:32
  #11
Medlem
Citat:
Detta var bara en liten hjälp ifall nån vill testa flugsvamp, men vad ni än gör håll er borta från Vit flugsvamp o lömsk flugsvamp då dessa kan vara dödliga.


Inte bara kan, de är det helt enkelt, varken mer eller mindre? Har läst någonstans att om man äter vit flugsvamp så är en långdragen och plågsam död att vänta sig, typ att levern och njurarna bryts ner helt och hållet under fyra dagar ungefär, och sen dör man helt enkelt. Eller om det inte var så att kroppen inte pajjade förens efter fyra dagar, jag minns inte vilket och det är olyckligt att det var mycket länge sedan jag läste detta för annars hade jag kunnat hänvisa till någon sorts källa.

sen, Hemo, tycker jag att du glömt att skriva om urinmetoden, alltså det här med att dricka sitt eget urin, minns (som vanligt) inte exakt hur det gick till, men det var något om att det tar lång tid för kroppen att bryta ner muskarinet (har återigen läst någonting om att muskarin inte skulle vara den aktiva substansen i flugsvamp, men det var bara spekulationer om jag inte minns fel) eller vad nu den aktiva substansen är, så att den helt enkelt gick ut i urinet, varför man kan dricka sitt urin efter inmundigande av flugsvamp och helt enkelt bli bäng igen, metoden ska tydligen kunna apliceras på E-knaprande också.
Citera
2005-06-23, 06:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Vad jag vet så ska man skala av skinnet på svampen och torka det sen ska man röka det.
Nej, det är fel ,giftet sitter i hela svampen, även i skinnet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback