Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-29, 17:30
  #1
Medlem
danjäls avatar
Detta är närmast en fråga och kanske ska ligga i historia men provar här:

Måttet 1 tum (idag 2,54 cm, tidigare verkstum 2,47 cm) beskrivs lite olika var det kommer i från i fråga om kroppsmått. Så; är det längden från knoge/vinkel till tumspets eller bredden över tummen som avses?

Olika källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tum (anges nordisk familjebok som källa)
http://www.ne.se/tum

Av googlesökningar verar ca 2/3 luta mot tumbredd.

Nå, vad vet ni/har hört/gissar?

Mvh
Citera
2013-04-29, 17:37
  #2
Medlem
Har hört bredden av tummen.
Hade på en arkitekturlektion en "lek" där vi pratade om detta. Då var det måttet över tummens bredd som skulle mätas.
Citera
2013-04-29, 17:39
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Har aldrig hört talas om att det är tumbredd som avses. Från tumspets till första led är vad jag alltid hört.

Edit: När man nu har hört talas om att det kan vara från tumbredd och tänkt efter ett tag, så är det ju uppenbart mer förståeligt att det verkligen är så det förhåller sig. Ser främst dessa förklaringar till detta:

- De fysiskt närmast liggande gamla "kroppsmåtten" är ju fingerbredd och tvärhand. Även dessa är ju "breddmått".

- De gamla kroppsmåtten användes i vardagen för att mäta saker. Det var alltså viktigt att det var enkelt att med en kroppsdel utföra mätningen (jämför med famn och aln). Att mäta en längd genom att växelvis lägga vänster och höger sida vid sida och räkna tum är ju enkelt, men det är det knappast genom att använda måttet från änden till leden.

Har härmed reviderat min övertygelse.
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2013-04-29 kl. 17:55.
Citera
2013-04-29, 18:23
  #4
Medlem
RolleWests avatar
Såvitt jag vet är det vidden på tummen vid undre nagel bandet som räknas .


just saying
Citera
2013-04-29, 18:29
  #5
Medlem
dMobergs avatar
Längden från knoge till tumspets är väl i de allra flesta fall närmare 4 cm än 2,5 cm?

Min tumbredd är 2,2 cm trots att jag har väldigt smala fingrar, så det låter väl rimligare åtminstone!
Citera
2013-04-29, 18:53
  #6
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Längden från knoge till tumspets är väl i de allra flesta fall närmare 4 cm än 2,5 cm?

Min tumbredd är 2,2 cm trots att jag har väldigt smala fingrar, så det låter väl rimligare åtminstone!

Du måste ha VÄLDIGT små händer om det endast är 4 cm mellan din tumspets och knoge. Jag mäter mitt till 7 cm och jag har inte speciellt stora händer.
Citera
2013-04-29, 20:33
  #7
Medlem
glaspsykes avatar
Detta är en tum.

mvh
Citera
2013-04-29, 20:36
  #8
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Du måste ha VÄLDIGT små händer om det endast är 4 cm mellan din tumspets och knoge. Jag mäter mitt till 7 cm och jag har inte speciellt stora händer.
OK, vilken led är tummens knoge menar du? :/
Jag menade såklart den yttersta leden.
Citera
2013-04-30, 16:27
  #9
Medlem
RolleWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Längden från knoge till tumspets är väl i de allra flesta fall närmare 4 cm än 2,5 cm?

Min tumbredd är 2,2 cm trots att jag har väldigt smala fingrar, så det låter väl rimligare åtminstone!


Det är som jag sade, vidden tvärs över vid undre/vertikala nagel bandet,

jag te.x har stora händer å min vidd är cirka 27 mm , men måttet är räknat på ett medeltal emellan oss män , tummens spets och knogar har inget att göra med måttet tum .



like so
Citera
2013-04-30, 16:28
  #10
Medlem
RolleWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glaspsyke
Detta är en tum.

mvh


Fel ,fel ,fel
Citera
2013-04-30, 17:35
  #11
Medlem
Utan att ens ha googlat tycker jag att det "måste" vara bredden. Ska man mäta något med tummarna lägger man rimligen ena tummen i änden på det man ska mäta och sen andra tummen jämte den första och flyttar sen den första.. Lite svårt att förklara men det funkar rätt bra att tumma upp en sträcka på det viset.
Citera
2013-04-30, 18:45
  #12
Medlem
RolleWests avatar
Ni vet väl att att det går tolv tum på en fot ,

kolla själva , tryck lätt med en av de 2 tummarna efter varandra på fot sida ,

räkna från tåspets till häl , förmodligen kommer du ned till talet tolv .




how about that
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback