Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-27, 18:12
  #1
Medlem
helpantads avatar
Kom lagom för att se ambulanspersonalen göra återupplivningsförsök på en ung tjej/kvinna.
Hörde av folk runt omkring att hon tydligen bara fallit ihop. Ambulansen hade visst tagit god tid på sig att komma.

Kan det vara så att det inte blir prio ett när man ringer larmcentralen och det handlar om en ung människa (25-35 år) för man utgår ifrån att det inte är så allvarligt (en tanke som slog mig)?

Någon som var där och såg vad som hände? Mitt i rusningen måste det varit en del.
Citera
2013-03-27, 20:34
  #2
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Kom lagom för att se ambulanspersonalen göra återupplivningsförsök på en ung tjej/kvinna.
Hörde av folk runt omkring att hon tydligen bara fallit ihop. Ambulansen hade visst tagit god tid på sig att komma.

Kan det vara så att det inte blir prio ett när man ringer larmcentralen och det handlar om en ung människa (25-35 år) för man utgår ifrån att det inte är så allvarligt (en tanke som slog mig)?

Någon som var där och såg vad som hände? Mitt i rusningen måste det varit en del.

Ambulansen kan ha varit upptagen med en annan patient.
Citera
2013-03-27, 20:47
  #3
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Ambulansen kan ha varit upptagen med en annan patient.
Fast det glömde jag säga, det stod två ambulanser inne, båda körde iväg med sirener sedan fast bara en patient.
Citera
2013-03-27, 21:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Fast det glömde jag säga, det stod två ambulanser inne, båda körde iväg med sirener sedan fast bara en patient.
Finns det bara två ambulanser i Götlaborg?
Citera
2013-03-27, 21:51
  #5
Medlem
Någon som vet hur det gick och om hon klarade sig?
Citera
2013-03-27, 23:24
  #6
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Fast det glömde jag säga, det stod två ambulanser inne, båda körde iväg med sirener sedan fast bara en patient.


På ett prio 1 larm skickas ofta två ambulanser. Detta då det kan krävas mer än två personer, både på plats och i ambulansen till sjukhuset. För dom kommer ju inte dit utan att en kör.

Ang väntetid så kolla gärna på klockan när larmet gått. Hur lång tid tog det?
Tiden känns alltid mycket längre när man väntar och det är allvarligt. Ser allvarligt ut. Blod ser också mer ut än det är.

Och så den aktuella frågan numera: finns det inga hjärtstartare i närheten? Det skulle ju finnas "överallt" inkl. utbildade användare.
Citera
2013-03-28, 00:19
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Det finns minst en hjärtstartare öppet placerad på GBG C (inne i byggnaden på utsidan av väggen till Apotekets apotek).
Citera
2013-03-28, 11:12
  #8
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns minst en hjärtstartare öppet placerad på GBG C (inne i byggnaden på utsidan av väggen till Apotekets apotek).


Tack för informationen.
Precis som jag trodde att det skulle fungera.
Då ligger det på den mänskliga faktorn (mycket vanligt)
Folk vet inte vad det är, vet inte hur man använder dom och intresserar sej inte för var dom finns.

Men kan man rädda ett liv genom att lägga nån timme på att lära sej borde kännas bra.
GBG C är väl ändå en plats där massor av människor finns. Förhoppningsvis har personalen fått lära sej allt och var den finns.

Alla som ska till o. från jobbet dagligen borde inse att de behöver kunskapen. Men inte bara dom!
En idé är att alla företagare och skolor tar upp informationen. På betald arbetstid.
Och lika viktigt som att lära sej vad man ska göra om det brinner.
Citera
2013-03-28, 18:03
  #9
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Tack för informationen.
Precis som jag trodde att det skulle fungera.
Då ligger det på den mänskliga faktorn (mycket vanligt)
Folk vet inte vad det är, vet inte hur man använder dom och intresserar sej inte för var dom finns.

Men kan man rädda ett liv genom att lägga nån timme på att lära sej borde kännas bra.
GBG C är väl ändå en plats där massor av människor finns. Förhoppningsvis har personalen fått lära sej allt och var den finns.

Alla som ska till o. från jobbet dagligen borde inse att de behöver kunskapen. Men inte bara dom!
En idé är att alla företagare och skolor tar upp informationen. På betald arbetstid.
Och lika viktigt som att lära sej vad man ska göra om det brinner.
Ja, vid sidan av stod en grupp män med sjukvårdsväskor, kan ha varit en hjärtstartare. Vet inte om de använt den på tjejen. Ambulanssjulvårdarna hade iaf kopplat på henne en maskin som utför kompressioner på bröstkorgen.

Har tänkt på henne hela dagen, hoppas så att det gick bra.
Citera
2013-03-28, 18:24
  #10
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Ja, vid sidan av stod en grupp män med sjukvårdsväskor, kan ha varit en hjärtstartare. Vet inte om de använt den på tjejen. Ambulanssjulvårdarna hade iaf kopplat på henne en maskin som utför kompressioner på bröstkorgen.

Har tänkt på henne hela dagen, hoppas så att det gick bra.


Vi hoppas att allt gick bra!

Det kan mycket väl vara personer som klarar hjärtstartare du såg. Vi hoppas det.
Och vi får väl tro att ambulansen kom och då byttes till effektivare redskap. Tittar man på TV:s serier så ser man lite vad dom har i nya hjälpmedel. (titta inte ofta men man lär sej lite om man gör det)

Men minuterna före ambulansen kommer är mycket långa och kan givetvis betyda fortsatt liv i många fall.
Citera
2013-03-28, 18:37
  #11
Medlem
helpantads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Vi hoppas att allt gick bra!

Det kan mycket väl vara personer som klarar hjärtstartare du såg. Vi hoppas det.
Och vi får väl tro att ambulansen kom och då byttes till effektivare redskap. Tittar man på TV:s serier så ser man lite vad dom har i nya hjälpmedel. (titta inte ofta men man lär sej lite om man gör det)

Men minuterna före ambulansen kommer är mycket långa och kan givetvis betyda fortsatt liv i många fall.
Men om hjärtstartare använts och funkat så fortsätter man väl inte med hlr efteråt?
Jag har gått många kurser i hlr (har jobbat inom hotellbranschen hela livet) och även en kurs i hur man använder en hjärtstartare.
Dock skulle jag nog vara livrädd för att ta initiativet till att använda en om det väl blev kritiskt.
Tänk om människan har puls men man missat det, Vad händer då? Kan man ta livet at någon istället med en hjärtstartare?
Citera
2013-03-29, 03:18
  #12
Medlem
Tillbaka till topic!
(Själva olycksfallet)
// Scheele
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback