Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Visade sina nazisttatueringar - åtalas för hets mot folkgrupp

flashback.se

Nu kan även tatueringar åtalas för hets mot folkgrupp. En 44-åring som är med i den nazistiska organisationen Right Wing Resistance har åtalats för att ha kavlat upp ärmarna på sin tröja, så att man tydligt kunde se hans SS-tatueringar.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2013-02-14, 20:52
  #1
Medlem
PixelPiratens avatar
Tycker att det är ganska fånigt. Jag stöttar inte nazister men att detta skulle vara hets mot folkgrupp tycker jag inte.
Citera
2013-02-14, 21:02
  #2
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Finns det några uppgifter om vem akademikern är?
Citera
2013-02-14, 21:38
  #3
Medlem
NeAh-Incs avatar
Vet inte vad jag ska tycka.

Jag är dock lite nyfiken på vad denne person kan tänkas jobba med? Har svårt att tänka mig att det finns något jobb (förutom telefonförsäljare) där man aldrig någonsin behöver kavla upp ärmarna. Jag antar även att tatueringar med nazistiska anspelningar inte går hem särskilt starkt hos de flesta arbetsgivarna.
Citera
2013-02-14, 21:48
  #4
Medlem
[Infinite]s avatar
Hade jag varit nazist så hade jag flashat med mina nazisttatueringar varje dag nu får det fan vara nog med allt som inte är anarkistiskt.
Citera
2013-02-14, 22:14
  #5
Medlem
puckots avatar
Jaha. Ska man sättas i fängelse nu för att man har tatueringar med politiska budskap också? Det är ju knappast som att han skadar någon bara för att han går omkring och flashar sina tatueringar, mer än att det kanske sticker lite i ögonen hos en och annan.

Hade det varit så att han samtidigt hade gått runt och misshandlat folk eller trakasserat någon, så hade jag haft större förståelse för domen. Det här är ju bara slöseri med rättsväsendets resurser och ett hån mot dom som verkligen blir utsatta för riktiga hatbrott. Sen kan man kanske tycka att tatueringarna är osmakliga och att man kanske inte sympatierar med nazistens åsikter. Men jag tycker inte att man ska sättas i fängelse för det.

Det är ju ungefär som att jag som har svårt för feminister, skulle anmäla en feminist för att hon har tatuerat in feministiska symboler på sin kropp och att jag skulle kunna hävda att jag känner mig kränkt av det.

För mig som liberal handlar det om yttrandefrihet också. Människor ska väl förfan få ha vilka tatueringar dom vill, så länge dom inte skadar någon annan. Det ska såklart gälla även människor med extrema och "osmakliga" åsikter.
Citera
2013-02-14, 22:25
  #6
Medlem
Beardzs avatar
Jävla skit lag. Det står ingenstans vilka symboler som är olagliga. Så hur ska man då veta om man bryter mot lagen?
Citera
2013-02-14, 22:25
  #7
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc
Vet inte vad jag ska tycka.

Jag är dock lite nyfiken på vad denne person kan tänkas jobba med? Har svårt att tänka mig att det finns något jobb (förutom telefonförsäljare) där man aldrig någonsin behöver kavla upp ärmarna. Jag antar även att tatueringar med nazistiska anspelningar inte går hem särskilt starkt hos de flesta arbetsgivarna.

Det är väl inte direkt vanligt att dessa männsikor jobbar! Det är väl denna gruppen som bor hemma hos mamma tills de blir 35 år och det enda hårda arbete de någonsin utfört är när de jobbade sig för att få förtidspension.

Är det olagligt så är det olagligt helt enkelt. Ett viktigt ärende för polisen att arbeta med. Skulle vara kul om han kunde få fängelse för brottet.
Citera
2013-02-14, 22:44
  #8
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
"Motivet var att kränka folkgrupp på grund av ras, hudfärg nationalitet eller etniskt ursprung."
Jag är tämligen övertygad om att detta inte var motivet.

Löjligt som fan och rättsvidrigt hur som helst, kommer han dömas en gång till om han kommer i t-shirt till rättegången?

Ett samhälle som är så svagt att det måste förbjuda ord, symboler och hälsningar är ingenting att försvara, det väntar uppenbarligen bara på att raseras som ett korthus.
Citera
2013-02-14, 23:28
  #9
Medlem
...as...s avatar
Om man har nazisymboler som inte är så kända då? Dom står ju för samma värderingar men ingen vet om det?

Så jävla dumt så det inte är sant!
Citera
2013-02-14, 23:56
  #10
Medlem
Bassan1703s avatar
Jag förstår mig inte på hur den här lagen kan accepteras av allmänheten. Att inte hota med våld eller genom verbala kränkningar uttrycka sitt missnöje kan jag förstå, men att ha en lag som förbjuder våra uråldriga runor är absurt. Lagarna som förbjuder våld och kränkningar i form av skällsord gäller alla, det är helt och hållet onödigt och oförståeligt att ha en sådan lag som HMF-lagen.

Anledningen till denna lagen är självklar, det finns en folkgrupp som är totalförbjuden att kritisera och det är judarna: ” För att ta reda på vem som härskar över dig, ta reda på vem du inte får kritisera.” - Voltaire
Citera
2013-02-15, 00:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jag är tämligen övertygad om att detta inte var motivet.

Löjligt som fan och rättsvidrigt hur som helst, kommer han dömas en gång till om han kommer i t-shirt till rättegången?.
Då blir han åtalad för övergrepp i rättsak.

Var inte den där organisationen RWR ett påhitt bara?
Vilket totalfiasko om så var fallet och så händer detta.
Citera
2013-02-15, 00:25
  #12
Medlem
Germanias avatar
extremt märkligt att väcka ett så svagt åtal så långt efter. är han åtalad för nåt annat samtidigt, så att det kommer med eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback