Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-20, 22:34
  #13
Medlem
Sereenas avatar
Det som främst ooroar mig om detta är dock vilka kommer ha tillgång till detta register, i början kommer det säkert bara vara behandlande läkare samt statistikinsammling, men hur lång till kommer det ta innan tex försäkringsbolag och arbetsgivare/potetiella arbetsgivare får fri tillgång. "Hmm Svensson här har prima CV, men enl "hälsoregistret" så är han lite glad i maten och fedagsölen, vi anställer Andersson istället, hans kompetens är sämre men han är hälsonöt"
Citera
2012-12-21, 03:05
  #14
Medlem
526s avatar
Det här är ju ett stort steg mot det som alla fruktar med övervakningssamhället. Ett ny svartlistad underklass. Politisk åskådning och livsstil vet de redan via Facebook och Google. Nu är dags att gräva lite djupare.
Tydligen håller ett lagförslag om mental ohälsa på att gå igenom i Sverige. Det innebär i korhet att alla som lider av psykisk ohälsa lyder under samma vårdlagar som tungt psyksjuka. MAn drar alla över en kam. Det gör att en tjej som är deppig och skär sig i armen hamnar i samma korridor som Tomas Qvick och det gänget. Tvångsbehandling blir mycket enklare att använda på alla.

Detta i kombination med det här registret vore förödande för en stor del av medborgarna. Det handlar om värderingar. Men man klär in det i vad man kallar för "rätt till information"

I längden så håller man på att bygga en ny slavklass. Den vanliga människan ser inte mönstret i alla dessa små beslut som tas hela tiden. Föresatserna för ändringarna sägs vara något annat, men sammantaget så är det ett nytt samhällssystem som håller på att växa fram. Totalitarismens tassande småsteg. Ett litet skutt i taget
Citera
2012-12-21, 17:00
  #15
Medlem
526s avatar
Någon som har koll på juridiken? Är detta verkligen lagligt?
Citera
2012-12-21, 18:33
  #16
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Någon som har koll på juridiken? Är detta verkligen lagligt?

Hur mycket brott gör poliser emot folk som är häktade?

Svar:- Massor, men vad spelar det för roll om det finns lagar när ingen domare eller åklagare tar upp det.
Citera
2013-01-05, 23:59
  #17
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det som främst ooroar mig om detta är dock vilka kommer ha tillgång till detta register, i början kommer det säkert bara vara behandlande läkare samt statistikinsammling, men hur lång till kommer det ta innan tex försäkringsbolag och arbetsgivare/potetiella arbetsgivare får fri tillgång. "Hmm Svensson här har prima CV, men enl "hälsoregistret" så är han lite glad i maten och fedagsölen, vi anställer Andersson istället, hans kompetens är sämre men han är hälsonöt"
Jag tror du snuddar vid sanningen.

Min uppfattning är att den med kärlek till fredagsöl & lördagsgodis inte tillåts teckna vissa försäkringar öht. Och att samhället snart bygger på eget försäkringsskydd i stället för samhälleligt. Alltså INGEN försäkring för vissa.

Dessutom... det är ju topphemligt vilka som lämnat ekonomiska bidrag till politiska partier (muntliga utfästelser om transparens kom efter blåsväder men frågan fallit i glömska sedan länge) så om försäkringsbranschen köpt politiken på detta område eller inte kan i vart fall inte jag kolla upp hur gärna jag än vill... Ska vi gissa att de etablerade partierna "kommer överens" så att väljarna istället får inflytande över könsneutrala toaletter och lite annat?
Citera
2013-01-06, 02:18
  #18
Medlem
Dogrusts avatar
Ett sjukt oskönt kontrollsamhälle är på G!

http://www.dn.se/debatt/socialstyrel...sunda-svenskar

(1984)
Citera
2013-02-14, 04:39
  #19
Medlem
runkstrumpas avatar
Nä fyfan vad vidrigt!

Jag lovar härmed att aldrig någonsin betala en enda krona till i skatt!
Citera
2013-02-20, 23:20
  #20
Medlem
Kan inte ohälsan minskas rejält om vi drar ned på importen av livsmedel och olagliggör GMO-foder till slaktdjur?

Utan GMO-foder och hormonmanipulerade djurprodukter så försvinner många utav de åkommor som vi har idag pga modern matproduktion. Vi kan dessutom olaggligöra alla typer av ämnen i leksaker och andra produkter som vi vet påverkar hormonbalansen hos barn och foster. Det sägs att många flickor får mens vid 8-9 års ålder för att de har fått i sig onaturliga hormoner. Själv tror jag att hormonerna i halvfabrikat och helfabrikat delvid förklarar varför så många västerlänningar är överviktiga eller har ojämt fördelat kroppsfett.

Så vitt jag vet odlas inte tobak i Sverige, och om vi ska fortsätta importera så kan vi fixa så att det enda som är lagligt är snus. På så vis skadas inte de utav oss som inte vill få i oss tobak/nikotion.

Motionsbristen bland svenskar kan enkelt lösas genom att fräscha upp cykel -och gångbanor, exempelvis genom att plantera växter och blommor längs banorna.

Kortare arbetsdagar är en annan bra idé, framförallt med tanke på att de pengar vi drar in den sjunde och åttonde arbetstimmen varje dag går till att betala lata europeers jordbruksbidrag och franska demonstranter som tycker att fem timmars arbetsdag är slaveri.

Det finns jättemycket vi kan ändra på för att förbättra folkhälsan. Att kompromissa svenskarnas fysiska och mentala integritet och välmående är med all säkerhet den sämsta lösningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback