Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-20, 04:46
  #1
Medlem
526s avatar
DN DEBATT 20 DECEMBER
”Socialstyrelsen vill kunna registrera osunda svenskar”
Läkare och forskare: Socialstyrelsen vill att sjukvården skall arbeta mer med patienternas livsstil. Detta ska dokumenteras i ett centralt register.


Vad är detta? Hittade på DN.se nyss, men det finns inget innehåll när på länken.
http://www.dn.se/debatt/socialstyrel...-svenskar.html

Det låter ju riktigt riktigt obehaglig. Nu är det inte ens terrorism de skyller på.

Här är nyheten från http://www.nyhetspressen.se/2280139.html
”Socialstyrelsen vill registrera osunda svenskar”
Socialstyrelsen vill att sjukvården skall arbeta mer med patienternas livsstil. För att få fart på en sådan utveckling föreslås en lagstadgad rapporteringsskyldighet av vidtagna vårdåtgärder – till exempel samtal om alkoholvanor – till ett centralt register. Detta blir i praktiken ett register över osunda svenskar, skriver läkare och forskare.
__________________
Senast redigerad av 526 2012-12-20 kl. 04:49.
Citera
2012-12-20, 05:29
  #2
Medlem
christerys avatar
Det lät ju inget vidare. Inte bara vart man surfar och vem man ringer skall kollas - utan om jag inte motionerar åxå.
Citera
2012-12-20, 05:34
  #3
Medlem
Sjukt ofräscht förslag.

Undrar för övrigt hur de drar gränsen för "sundhet" resp. "osundhet".

Om man äter mycket snabbmat, men å andra sidan tränar 4 gånger i veckan, är man osund då?
Om man röker 2 askar ciggaretter per vecka, men å andra sidan aldrig äter något onyttigt eller dricker alkohol, är man osund då?
Om man drar linor på stureplan varje helg, men i övrigt tränar och äter nyttigt, är man osund då?
Citera
2012-12-20, 07:58
  #4
Medlem
diskretpunkts avatar
gött de behövs vi kan inte leva i ett land om vi vill tillhöra ekonomisk världseliten med ett folk som e feta, alkoholiserade mm. De bästa för vårt BNP vore om alla bara kunde hålla en sund livsstil.
Citera
2012-12-20, 08:43
  #5
Medlem
Tänk er landet om 100 år...fy fan

Spräng skiten nu istället! (Riksdagen)

Vissa läkare tycke det var oetiskt med ett sådant register, no shit

Notera vissa, det betyder att det finns läkare som tycker att det är helt ok

Läkare har blivit ett politiskt instrument i Sverige - och de fattar det inte själva. Det beror på att de flesta läkare är autistiska såtillvida att de lever i sin egen lilla hierarkiska dysfunktionella sfär.
Citera
2012-12-20, 09:21
  #6
Medlem
BridgeRocks avatar
Jag tror det skulle medföra att folk inte vågar vara ärliga inför sina läkare. Folk är rädd för att hamna i fack!
Citera
2012-12-20, 09:31
  #7
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeRock
Jag tror det skulle medföra att folk inte vågar vara ärliga inför sina läkare. Folk är rädd för att hamna i fack!

This.
Inte en chans att jag ens hintar till att jag röker en holk om det ska vara på det där viset.. Betalar ju förfan skatt hursom.
Citera
2012-12-20, 09:51
  #8
Medlem
Sereenas avatar
Man säger ju redan nu så lite man bara kan till läkaren för att man inte vill att det ska finnas massa skit i journalerna...
Citera
2012-12-20, 12:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man säger ju redan nu så lite man bara kan till läkaren för att man inte vill att det ska finnas massa skit i journalerna...

Helt riktigt. Anger du att du har problem med alkohol eller droger så kommer du ALDRIG att bli fri - din journal kommer att förfölja dig i evighet.
Citera
2012-12-20, 16:12
  #10
Medlem
Ett vanvettigt och integritetskränkande förslag! Dessvärre helt i linje med en s.k. sammanhållna journalföringen.
Citera
2012-12-20, 16:43
  #11
Medlem
Sereenas avatar
När en annan som inte har missbruksproblem och liknande drar öronen åt sig så kan jag ju bara tänka mig vad som kommer hända med personer som (miss)brukar droger och liknande, dom kommer i än större utsträckning dra sig för att söka vård.
Citera
2012-12-20, 18:50
  #12
Medlem
Neon666s avatar
Nu börjar vi närma oss, det är otillåtet att synda!

Vad är osundhet och vad är synd? Sverige går sakta men säkert tillbaka till sina onda kristna rötter. Detta är verkligen INTE bra! ja spräng skiten! helt seriöst, spräng skiten hårt! vi är i way of no return. Det kan bara bli ondare och hemskare som det ser ut nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback