Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-05, 07:55
  #1
Medlem
En sorts rapport? Första jag gör här så sorry in advance om jag messar upp det.

Melatonin är ett hormon som styr vår nattcykel och normalt distribueras av tallkottkörteln (haha vilket namn) och "doseringen" beror på hur mycket näthinnan utsätts för ljus/mörker (Wiki källa)

Visserligen är de piller jag har från Atlas Nutrition men det var gratis "smakprov", framöver beställer jag nog in från USA.

Normalt går jag och lägger mig vid midnattsslaget, ligger vaken 2-5 timmar innan jag somnar och går upp runt 10-11 normalt. Sömnen har varit stort problem i mitt liv så jag tvekade inte alls med att försöka med Melatonin.

Läste på internet igår om Melatonins egenskaper, dock verkade det som att det inte gick att köpa i Sverige. Nämnde det förbigående för mor min och hon ba "nä men jag har ju det! Har två små paket från Atlas Nutrition". De är ju pissdyra tänkte jag men det visade sig att hon fått gratis "smakprov". Så igårkväll tog jag 1 piller (3mg) vid 8-9 tiden igårkväll (inte pricksäker vilket klockslag). Som sagt, normalt går jag och lägger mig vid midnatt men igår vart jag trött, släckte lampan och somnade! Så enkelt var det. Somnade typ 22:30 skulle jag gissa och nu ser ni tiden på post-inlägget (6:56 var klockan då jag kikade på mobilen!) Aldrig hänt förut! Helt utvilad och pigg nu.

+ Somnar djupt
+ Mindre antal timmar sömn krävs för att bli "utvilad" (ca 8 timmar versus mina normala 10. Ställde inte klockan, skulle nog kunna gå upp tidigare om det behövdes)
+ Lucid dröm vid morgonkvisten (om ni inte vet hur man hanterar dem kanske Melatonin inte är för er! Jag kan kontrollera mina så det är bara ett plus för mig att få dessa!)

- Finns tydligen ingen studie på långtidsverkan. (Ett väldigt stort minus, tänk om man blir schizo om 10 år liksom?)

Jag kommer ta Melatonin framöver, om ni vill så återkommer jag med en rapport om en vecka eller två för att se om somnandet håller i sig?
__________________
Senast redigerad av Mygrapefruit 2012-10-05 kl. 08:02.
Citera
2012-10-05, 08:19
  #2
Medlem
Självklart hittar man något intressant bara några minuter efter man postat!!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19486273

Här har vi en studie från 2009, som visserligen gjordes på barn med ADHD och kronisk insomnings-insomnia, men 3.7 år senare var "Inga allvarliga biverkningar eller behandlingsrelaterade komorbiditeter rapporterade".

Några andra intressanta noteringar: "Long-term melatonin treatment was judged to be effective against sleep onset problems in 88% of the cases."
Funkar för 9 av 10.

" Nine percent of the children could discontinue melatonin completely because of improvement of sleep onset insomnia."
Så endast 1 av 10 kan sluta använda melatonin och deras insomning är ändå fortsatt förbättrad.

"...and has no safety concerns regarding serious adverse events or treatment related co-morbidity."

Sounds good enough to me!
Citera
2012-10-05, 08:26
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Vad jag har märkt är att det inte tar lång tid för min tolerans att skjuta i höjden. Det är jävligt synd för melatonin fungerar jävligt bra.
Citera
2012-10-05, 09:51
  #4
Medlem
nicodeas avatar
Det finns melatonin i Sverige men det går under namnet circadin och är receptbelagt. Fick det utskrivet när jag jobbade skift och sömnen var fucked up.
Citera
2012-10-05, 11:01
  #5
Medlem
Gambinouss avatar
Jag använde mig av melatonin i ett år, och måste säga att det räddade mig.. Jag blev mer utvilad, kunde faktiskt sova och inte bara ligga och dra mig. Pigg på morgonen och inga problem som helst. Detta ledde till att jag kunde sköta skolgången och gå ut med bra betyg.

Jag fick det hemskickat från USA via några bekanta. Då kom det i påsar och inte i burkar.
Citera
2012-10-05, 11:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad jag har märkt är att det inte tar lång tid för min tolerans att skjuta i höjden. Det är jävligt synd för melatonin fungerar jävligt bra.
Tråkigt! Får man undra om det kanske beror på att/om du tar andra droger? Ser amfetamin i din signatur, har för mig att man ger höga doser av melatonin till de som varit beroende av amfetamin (kan ha helt fel dock, så tro mig inte bara på mina ord). Själv är jag sjukt känslig för typ alla substanser jag petar i mig. En kopp kaffe för mycket gör att jag är vaken hela natten och lite till + hjärtklappning och lätt ångest. Alkohol ger mig blackouts.

Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Det finns melatonin i Sverige men det går under namnet circadin och är receptbelagt. Fick det utskrivet när jag jobbade skift och sömnen var fucked up.
Har rådfrågat läkare förut men han nobbade på att ge mig medicin och sa åt mig att hålla rummet mörkt, inte dricka kaffe osv (vilket jag inte gör längre, <3 koffeinfritt), trots att jag är dödssäker på att jag har DSPD (Delayed sleep phase syndrome). Skulle antagligen få Circadin?
Kanske man ska ta en sväng förbi en annan doktor som har mer sympati. Men vad är skillnaden på att ta Circadin och Melatonin-kosttillskott? Gissar på att det är billigare med att köpa burkar från USA?

PS alla som trillar in på tråden, hittade en länk tillhörande Atlas Nutrition och de ger ett gratis prov (60 tabletter =30/60 dagar). Se bara till att du direkt säger upp prenumerationen efter första provet, annars betalar du 100 kr i månaden. http://atlas.cross-nutrition.com/ord...rder&product=2
Mkt billigare att köpa in från US
Citera
2012-10-05, 12:06
  #7
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mygrapefruit
Tråkigt! Får man undra om det kanske beror på att/om du tar andra droger? Ser amfetamin i din signatur, har för mig att man ger höga doser av melatonin till de som varit beroende av amfetamin (kan ha helt fel dock, så tro mig inte bara på mina ord). Själv är jag sjukt känslig för typ alla substanser jag petar i mig. En kopp kaffe för mycket gör att jag är vaken hela natten och lite till + hjärtklappning och lätt ångest. Alkohol ger mig blackouts.


Har rådfrågat läkare förut men han nobbade på att ge mig medicin och sa åt mig att hålla rummet mörkt, inte dricka kaffe osv (vilket jag inte gör längre, <3 koffeinfritt), trots att jag är dödssäker på att jag har DSPD (Delayed sleep phase syndrome). Skulle antagligen få Circadin?
Kanske man ska ta en sväng förbi en annan doktor som har mer sympati. Men vad är skillnaden på att ta Circadin och Melatonin-kosttillskott? Gissar på att det är billigare med att köpa burkar från USA?

PS alla som trillar in på tråden, hittade en länk tillhörande Atlas Nutrition och de ger ett gratis prov (60 tabletter =30/60 dagar). Se bara till att du direkt säger upp prenumerationen efter första provet, annars betalar du 100 kr i månaden. http://atlas.cross-nutrition.com/ord...rder&product=2
Mkt billigare att köpa in från US

Testa en annan läkare. I andra länder har det varit receptfritt sedan länge men det kan ta ett tag innan det sjunker in i medvetandet hos sjukvården här.
Privatläkare brukar för övrigt vara rätt tillmötesgående, (särskilt när det rör sig om substanser som inte är drogklassade). Dessutom är de mer vana vid resenärer på besök från utlandet som kan ha problem med jetlag där ju melatonin verkligen kommer till sin rätt.
Citera
2012-10-05, 12:07
  #8
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Tyvärr fungerar det inte för mig.
Har 10mg tabletterna från Usa som jag använt ett tag, sover djupare och bättre kanske jag gör, men insomningen fungerar inte utan starkare preparat.
Citera
2012-10-05, 12:09
  #9
Medlem
rEEgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad jag har märkt är att det inte tar lång tid för min tolerans att skjuta i höjden. Det är jävligt synd för melatonin fungerar jävligt bra.


Det där är nåt jag efter 2 år har märkt också att jag måste egentligen ta fler tabletter än ordinerat.
Ibland var det så redan i början att en tablett (Valdoxan) inte fungerade och inte heller två och inte heller fem, men dagen efter så fungerade en tablett igen.

Nu har jag några dagars uppehåll då och då för att slippa toleransökningen på dom och det funkar bra. Återigen så är detta på Valdoxan (Agomelatin istället för rent Melatonin)
Citera
2012-10-05, 12:19
  #10
Medlem
Min doktor är skeptisk till melatonin och skriver ut Stilnoct (zolpidemtartrat) + Lergigan istället. Funkar mycket bra, och borde vara receptfria. Melatonin funkar säkert men är såvitt jag vet inte godkända i Sverige än.
Citera
2012-10-05, 12:37
  #11
Medlem
rEEgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Min doktor är skeptisk till melatonin och skriver ut Stilnoct (zolpidemtartrat) + Lergigan istället. Funkar mycket bra, och borde vara receptfria. Melatonin funkar säkert men är såvitt jag vet inte godkända i Sverige än.

Melatonin finns i Sverige under namnet Circadin och det ingår inte i högkostnadsskyddet
Citera
2012-10-05, 12:46
  #12
Medlem
GeneticHerbss avatar
Jaha som många redan har sagt så finns melatonin i Sverige under namnet circadin.
Fick dom utskrivet och min doktor sa "det här är precis som den melatoninen du har beställt från utlandet" glad och förhoppningsfull blev jag då jag skulle slippa beställa från utlandet! Dessa funkade dock inte på mig av någon konstig anledning. Körde igen med dom utländska och det fungerade galant..

Konstigt men sant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback