Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-01-06, 00:29
  #1
Moderator
Evil Eds avatar
Spelade precis klart Doom 3 och jag känner mig besviken. Spelet är repetivt och långtråkigt. Det är kanske en av de bästa demos som finns, för precis så lång som demon är är det roligt med de svarta miljöerna och space-helvetet!

Det är bra känsla i spelet och miljöerna är stämningsfulla, man tröttnar däremot på miljöerna eftersom de är ganska lika hela tiden.

Storyn är inte heller den bästa, man orkar inte kolla alla videos, email och personliga data, det blir för mycket. En story ska drivas genom spelet och inte i en medföljande handdator.

Jag tycker att HF2 är vida överlägset, det har också en story som engagerar. Vidare så har HF2 miljöombyten och precis när man börjar tröttna så fortsätter storyn i en helt olik miljö.

Vad det gäller mods och multiplayer så är det ju ingen match, Half Life 2 har inte ens en motståndare i Doom 3.

Slutet är ju som gjort för en uppföljare men det är väl tveksamt om man vill gå igenom samma tråkiga upplägg en gång till Carmack för kanske börja att tänka i helt nya banor.
Att spelet var beläget på Mars var däremot ett genidrag.

Sedan är det väl ett ganska fattigt tema med helvetet och alla djävlar. Hade det varit beläget i Bronx och man hade en massa galna pundare med sex uddiga stjärnor så hade det kanske känts mera rätt. Mars var dock som jag nämde helt okej och det gav ju en vis Alien-känsla.

Tyvärr är fienderna för många och horder är ganska tråkigt, det blir inget planerat spelande och därför lider även AI:n en aning, det finns bara några få utvägar för fienderna i den trånga miljön och man behöver aldrig oroa sig, de slutar aldrig jaga dig.

Doom 3 är inte ens ett av de 20 bästa spelen detta året. Doom 3 skulle vara otroligt bra, nu blev det mediokert och betyget två av fem känns kanske hårt, så en trea kan jag i alla fall ge det.

Tekniskt sett så är det mycket bra, kontrollmässigt lika så. Utmaningen är det inte heller något fel på. Ljudet är ganska slätstruket och musiken lika så. Det räcker ju inte så länge heller, jag kommer aldrig spela om det. Är för övrigt inne på tredje rundan i HF 2 nu och Source kommer man ju spela tills man kan det.
Allt är snyggt och välplacerat men allt syns på första rundan sedan kommer det bara upp igen. Doom 3 ger deja-vu ett ansikte.
Citera
2005-01-06, 00:41
  #2
Medlem
ja tycker doom 3 va ascoolt men va lite ångtråkigt dåodå. hl2 däremot tyckte ja inte va särskilt specielt visst ett kul spel men inge mer att dom höll på me spelet i typ 6 år o sen total förstör dom slutet e sjukt! men detta spel tyckte ja kändes väldigt enformigt,dessutom va alla vapen i hl2 skit förutom gravity gun och revolvern dom andra va dötråkiga
Citera
2005-01-06, 02:52
  #3
Medlem
Auditors avatar
HL2 hade väll knappast nån story.. några sunkiga tidningsklipp på en anslagstavla va juh allt man fick typ..
Citera
2005-01-06, 03:38
  #4
Medlem
Laddade ner.

Installerade.

Startade.

Spelade.

Stängde av.

Satt tyst och frågande.

Startade.

Spelade.

Stängde av.

Avinstallerade.
Citera
2005-01-06, 14:59
  #5
Medlem
Henkots avatar
Alla talade om hur fantastisk grafiken är, hur läskigt det är och allt som allt ett mycket bra spel.
Laddade ner - spelade - lägg till / ta bort - gick över till mitt vanliga liv

Seriöst, vilken flopp, fanns ingenting som höll mig kvar framför doom3! Väntade mig mer av skaparna
Citera
2005-01-06, 15:59
  #6
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
HL2 hade väll knappast nån story.. några sunkiga tidningsklipp på en anslagstavla va juh allt man fick typ..

En story för mig är det som driver spelet frammåt. Det är suget efter att få se runt nästa hörn. Half Life 2 har dessutom en väldigt speciell story, är allt man utkämpar verklighet, lever Gordon Freeman, är allt en dröm. Vem styr detta universum och vilket universum deltar man i?

Det känns som att nästa del kan ge en hel del svar. Det är dock inte säkert att utvecklarna överhuvudtaget har en story, de kanske bara flummar, men det är i alla fall all story jag behöver. Half Life var sådär, Half Life 2 är fantastiskt, det är kanske det första spelet som kan leverera känslor utan ord.

Den bästa story jag upplevt i ett spel är annars Sanatarium, det är helt otroligt.

Annars kan man spela ett peka-klicka-spel från Lucas Arts om man vill ha story, The Dig var ju förträffligt.
Citera
2005-01-06, 17:22
  #7
Medlem
Sujoks avatar
Doom 3 är lite som Halo, skoj som fan när man börja lira, efter ett tag så jäkla enformigt så det är knappt sant.
Citera
2005-01-06, 17:23
  #8
Medlem
Acquiences avatar
mm sjukt att dem lyckats göra ett sånt enformigt spel
Citera
2005-01-06, 18:03
  #9
Medlem
Tycker doom 3 var riktigt häftigt ...de 20 fösta minutrarna. Fortfarande gamla vanliga hjärndöda stil (leta efter blå nyckel för att komma till blå dörr. Döda monstret och plocka upp ett nytt fint vapen <-- repeat ca 525ggr).

Skall inte kasta skit på doom, det var riktigt kul när det kom. Men nu har det gått ngra år och man vill ha mer än snyggare grafik.

Hl2 förde iaf utvecklingen framåt och var riktigt jävla bra.
Citera
2005-01-06, 19:42
  #10
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
En story för mig är det som driver spelet frammåt. Det är suget efter att få se runt nästa hörn. Half Life 2 har dessutom en väldigt speciell story, är allt man utkämpar verklighet, lever Gordon Freeman, är allt en dröm. Vem styr detta universum och vilket universum deltar man i?

Det känns som att nästa del kan ge en hel del svar. Det är dock inte säkert att utvecklarna överhuvudtaget har en story, de kanske bara flummar, men det är i alla fall all story jag behöver. Half Life var sådär, Half Life 2 är fantastiskt, det är kanske det första spelet som kan leverera känslor utan ord.

Den bästa story jag upplevt i ett spel är annars Sanatarium, det är helt otroligt.

Annars kan man spela ett peka-klicka-spel från Lucas Arts om man vill ha story, The Dig var ju förträffligt.

Upplevde aldrig HL2 så.. tyckte att det och doom va mycket likt. Förutom att man kör lite bil och så i HL och att allt inte är så pissmörkt..

Man är nog lite invalid i doom3 då gubbjäveln inte ens kan ha en ficklampa i ena näven å pistolen i andra..

hursomhelst.. välldigt lika är de, bara snyggare grafik än sina föregångare. och att doom kanske har det där hitta blå nyckel pusselmomenten.. medans HL 2 har stapla tegelsten pussel..

inge man får ståfräs av direkt..

HL2 va dock mer underhållande än doom3 måste jag säga..

Känns inte som om spelmakarna orkat tänka ut en story till HL2 utan bara små fragment. man får fan aldrig veta nått varesig i ettan eller tvåan
Citera
2005-01-06, 20:57
  #11
Medlem
assmans avatar
körde doom3 lite innan half-life2 kom, och det var ju ok, väldigt snyggt, men inte nyskapande på något annat sätt. vissa av miljöerna var dock fina, helvetet tex, bossen i helevetet var rätt kul också. innan jag var klar med spelet kom dock hl2 och intresset för d3 störtdök.

för dom som är intresserade av storyn bakom halflife 1 och 2 så finns en sida som försöker reda ut förhållandena. läsvärd.

http://fragfiles.org/~hlstory//
Citera
2005-01-06, 21:36
  #12
Banned
WeePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Doom 3 är lite som Halo, skoj som fan när man börja lira, efter ett tag så jäkla enformigt så det är knappt sant.

Håller inte med, Halo var riktigt underhållande och vägrade sluta spela förran det va avklarat. Doom 3 däremot, där tvingade jag mig själv springa igenom (fuskade till mig alla vapen och gjorde mig odödlig för att det skulle gå fortare) skiten. Älskade Doom 1/2 men trean kändes som hårt slag i ansikte. Fy fan.
HL2 var föresten också besvikelse. Visst det var ok, men man hade förväntat sig mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback